Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua

Tutkielmassa tutkittiin Niilo Mäki Instituutin kehittämää Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua ja sitä, millaisia moniammatillisen yhteistyön ulottuvuuksia voidaan havaita lukutaitotyössä sekä miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät toteuttavat lukutaitotyön ka...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Paananen, Eveliina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101868
_version_ 1833407614455644160
author Paananen, Eveliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paananen, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paananen, Eveliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paananen, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tutkittiin Niilo Mäki Instituutin kehittämää Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua ja sitä, millaisia moniammatillisen yhteistyön ulottuvuuksia voidaan havaita lukutaitotyössä sekä miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät toteuttavat lukutaitotyön kannalta merkityksellistä moniammatillista yhteistyötä. Tutkielmassa käytettiin Niilo Mäki Instituutin Lukeva varhaiskasvatus -hankkeen aineistoa, joka kerättiin kyselytyökalun pilotointivaiheessa. Pilottiin osallistui yhteensä 105 varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia (n = 56), varhaiskasvatuksen lastenhoitajia (n = 25), varhaiskasvatuksen erityisopettajia (n = 18), varhaiskasvatuksen sosionomeja (n = 2) ja muita varhaiskasvatuksen alan ammattilaisia (n = 4). Aineisto oli kerätty digitaalisella kyselyllä. Analyysi toteutettiin eksploratiivisella faktorianalyysilla ja Kruskal-Wallisin testillä. Tulosten perusteella havaittiin kolme ulottuvuutta, jotka kuvasivat lukutaitotyössä toteutettavia yhteistyömuotoja; moniammatillinen yhteistyö, kirjastoyhteistyö ja perheyhteistyö. Lisäksi havaittiin, että varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit toteuttivat moniammatillisen yhteistyön muotoja useammin kuin lastenhoitajat. Tulokset vahvistivat käsitystä lukutaitotyön kannalta merkityksellisestä yhteistyöstä ja ammattiryhmien rooleista lukutaitotyössä.
first_indexed 2025-05-08T20:01:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fons\u00e9n , Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paananen, Eveliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-08T06:01:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-08T06:01:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101868", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tutkittiin Niilo M\u00e4ki Instituutin kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4 Varhaiskasvatuksen lukutaitoty\u00f6n kartoittamisen ja kehitt\u00e4misen ty\u00f6kalua ja sit\u00e4, millaisia moniammatillisen yhteisty\u00f6n ulottuvuuksia voidaan havaita lukutaitoty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhm\u00e4t toteuttavat lukutaitoty\u00f6n kannalta merkityksellist\u00e4 moniammatillista yhteisty\u00f6t\u00e4. Tutkielmassa k\u00e4ytettiin Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukeva varhaiskasvatus -hankkeen aineistoa, joka ker\u00e4ttiin kyselyty\u00f6kalun pilotointivaiheessa. Pilottiin osallistui yhteens\u00e4 105 varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia (n = 56), varhaiskasvatuksen lastenhoitajia (n = 25), varhaiskasvatuksen erityisopettajia (n = 18), varhaiskasvatuksen sosionomeja (n = 2) ja muita varhaiskasvatuksen alan ammattilaisia (n = 4). Aineisto oli ker\u00e4tty digitaalisella kyselyll\u00e4. Analyysi toteutettiin eksploratiivisella faktorianalyysilla ja Kruskal-Wallisin testill\u00e4. Tulosten perusteella havaittiin kolme ulottuvuutta, jotka kuvasivat lukutaitoty\u00f6ss\u00e4 toteutettavia yhteisty\u00f6muotoja; moniammatillinen yhteisty\u00f6, kirjastoyhteisty\u00f6 ja perheyhteisty\u00f6. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit toteuttivat moniammatillisen yhteisty\u00f6n muotoja useammin kuin lastenhoitajat. Tulokset vahvistivat k\u00e4sityst\u00e4 lukutaitoty\u00f6n kannalta merkityksellisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 ja ammattiryhmien rooleista lukutaitoty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-08T06:01:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-08T06:01:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukutaitoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukukulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Moniammatillisen yhteisty\u00f6n arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitoty\u00f6n kartoittamisen ja kehitt\u00e4misen ty\u00f6kalua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505084109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101868
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:30Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/517b97d3-e2e8-47b5-a8e7-500250e34308\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505084109.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paananen, Eveliina Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua lukutaitotyö lukukulttuuri Varhaiskasvatus Early Childhood Education lukutaito varhaiskasvatus moniammatillisuus yhteistyö arviointi
title Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
title_full Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
title_fullStr Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
title_full_unstemmed Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
title_short Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
title_sort moniammatillisen yhteistyön arviointi osana varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
title_txtP Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua
topic lukutaitotyö lukukulttuuri Varhaiskasvatus Early Childhood Education lukutaito varhaiskasvatus moniammatillisuus yhteistyö arviointi
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus arviointi lukukulttuuri lukutaito lukutaitotyö moniammatillisuus varhaiskasvatus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101868 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505084109
work_keys_str_mv AT paananeneveliina moniammatillisenyhteistyönarviointiosanavarhaiskasvatuksenlukutaitotyönkartoitt