Moniammatillisen yhteistyön arviointi osana Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua

Tutkielmassa tutkittiin Niilo Mäki Instituutin kehittämää Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua ja sitä, millaisia moniammatillisen yhteistyön ulottuvuuksia voidaan havaita lukutaitotyössä sekä miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät toteuttavat lukutaitotyön ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paananen, Eveliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101868
Description
Summary:Tutkielmassa tutkittiin Niilo Mäki Instituutin kehittämää Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalua ja sitä, millaisia moniammatillisen yhteistyön ulottuvuuksia voidaan havaita lukutaitotyössä sekä miten varhaiskasvatuksen eri ammattiryhmät toteuttavat lukutaitotyön kannalta merkityksellistä moniammatillista yhteistyötä. Tutkielmassa käytettiin Niilo Mäki Instituutin Lukeva varhaiskasvatus -hankkeen aineistoa, joka kerättiin kyselytyökalun pilotointivaiheessa. Pilottiin osallistui yhteensä 105 varhaiskasvatuksen ammattilaista, jotka olivat varhaiskasvatuksen opettajia (n = 56), varhaiskasvatuksen lastenhoitajia (n = 25), varhaiskasvatuksen erityisopettajia (n = 18), varhaiskasvatuksen sosionomeja (n = 2) ja muita varhaiskasvatuksen alan ammattilaisia (n = 4). Aineisto oli kerätty digitaalisella kyselyllä. Analyysi toteutettiin eksploratiivisella faktorianalyysilla ja Kruskal-Wallisin testillä. Tulosten perusteella havaittiin kolme ulottuvuutta, jotka kuvasivat lukutaitotyössä toteutettavia yhteistyömuotoja; moniammatillinen yhteistyö, kirjastoyhteistyö ja perheyhteistyö. Lisäksi havaittiin, että varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit toteuttivat moniammatillisen yhteistyön muotoja useammin kuin lastenhoitajat. Tulokset vahvistivat käsitystä lukutaitotyön kannalta merkityksellisestä yhteistyöstä ja ammattiryhmien rooleista lukutaitotyössä.