Strategian implementoinnin tavat ja ongelmat

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan strategian implementointia eli toimeenpanoa ja siihen liittyviä haasteita suuressa suomalaisessa organisaatiossa. Tutkimus keskittyy näkemyksiin strategian toteuttamisesta sekä ongelmakohdista eri organisaation tasoilla, joita ovat johto, keskijohto sekä o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Törrönen, Eetu
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101864
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan strategian implementointia eli toimeenpanoa ja siihen liittyviä haasteita suuressa suomalaisessa organisaatiossa. Tutkimus keskittyy näkemyksiin strategian toteuttamisesta sekä ongelmakohdista eri organisaation tasoilla, joita ovat johto, keskijohto sekä operatiivinen taso. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys nojaa strategiaprosessin keskeisiin vaiheisiin; ympäristöanalyysiin sekä strategian suunniteluun, muotoiluun, implementointiin ja arviointiin. Loppuun tarkastellaan vielä tarkemmin implementointia ja sen haasteita. Metodiksi valikoitui laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin viideltä eri organisaatiotasoa edustavalta henkilöltä. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisältöanalyysiä. Lopputuloksena ilmeni strategian suunnitellun ja toteutuksen välillä olevan edelleen haasteita. Kehitystä aiempiin strategiaprosesseihin verrattuna on kuitenkin tapahtunut. Erityisesti strategian selkeys, johdon tuki ja kaksisuuntainen viestintä nousivat esiin kohdeorganisaation toimeenpanon onnistumisen kannalta keskeisinä tekijöinä. Toisaalta tutkimus paljasti myös toimeenpanon suurimpia haasteita, kuten muutosvastarintaa, resurssien riittämättömyyttä, epäselvää viestintää, osastojen välistä sekavuutta ja vastuunjakoon liittyviä ongelmia. Nämä haasteet korostuivat erityisesti operatiivisella tasolla, mikä viittaa mahdollisiin puutteisiin viestinnässä strategian implementointiin liittyen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että strategian implementointi edellyttää johdonmukaista ja osallistavaa toimintamallia, jossa viestinnän, ymmärrettävyyden ja konkreettisen tuen merkitykset korostuvat. Esiin nousi tarve kehittää ja mahdollistaa henkilöstön aktiivisempi osallistaminen strategiaprosessiin. Tutkimustulokset voivat tarjota organisaatioille hyödyllistä tietoa strategian toimeenpanokäytäntöjen parantamiseksi sekä organisaatiotasojen vuorovaikutuksen kehittämiseksi.