The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest

Taidot tehokkaaseen vuorovaikutukseen eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa sekä ymmärrys kulttuurisesta moninaisuudesta ovat yhä keskeisimpiä. Kulttuurien ja kulttuurisen moninaisuuden käsittely onkin osa opetussuunnitelmaa (LOPS 2019), mutta sen käytännön toteutusta ei ole määritelty. K...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Borel, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101855
_version_ 1833407614449352704
author Borel, Anna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Borel, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Borel, Anna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Borel, Anna
datasource_str_mv jyx
description Taidot tehokkaaseen vuorovaikutukseen eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa sekä ymmärrys kulttuurisesta moninaisuudesta ovat yhä keskeisimpiä. Kulttuurien ja kulttuurisen moninaisuuden käsittely onkin osa opetussuunnitelmaa (LOPS 2019), mutta sen käytännön toteutusta ei ole määritelty. Kielten oppikirjoilla on tärkeä rooli oppijoiden kulttuurikäsitysten muovaamisessa, ja erityisesti englannin oppikirjojen tulisi tarjota mahdollisimman monipuolinen kuvaus eri kulttuureista – ei ainoastaan maissa, joissa englanti on äidinkieli, vaan myös maissa, joissa sitä puhutaan vieraana kielenä. Suomessa kulttuurien esittämistä englannin oppikirjoissa on tutkittu vain vähän, ja nykyisen lukion opetussuunnitelman mukaisia oppikirjoja ei ole tutkittu lainkaan. Näin ollen tämä tutkimus keskittyy kulttuurin esittämiseen kahdessa lukion englannin oppikirjasarjassa, New Insightsissa ja Questissa. Sisällönanalyysiä ohjasi Kachrun (1992) ympyrämalli ja tutkimuksen oma määritelmä kulttuurista, jonka mukaan aineisto luokiteltiin. Näiden pohjalta tehtiin johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat kirjasarjat korostivat Kachrun sisempään ympyrään kuuluvia maita tarjoamalla monipuolisimmat kuvaukset etenkin Yhdysvalloista ja Australiasta. Ulkoiseen ympyrään kuuluvat maat esiteltiin lähinnä kielivarianttien kautta, ja laajenevaan ympyrään kuuluvat maat saivat enimmäkseen mainintoja kulttuurille ominaisiin tapoihin liittyen. Kuvaus kulttuureista oli kuitenkin pintapuolisempaa ja stereotyyppisempää New Insightsissa kuin Questissa. Analyysi paljasti myös, mitä kulttuurisia kategorioita kumpikin kirjasarja painotti. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä sekä oppikirjailijoille että opettajille. Oppikirjailijat voivat ottaa tulokset huomioon tarjoamalla tasapainoisemman kuvauksen eri maiden kulttuureista uusissa kirjapainoissa. Opettajat voivat puolestaan hyödyntää tutkimuksen tarjoamaa tietoa valitessaan sopivaa oppikirjasarjaa ja suunnitellessaan kulttuurin käsittelyä oppitunneillaan. Näin oppijat saisivat mahdollisimman hyvät valmiudet kehittyä taitaviksi kielen käyttäjiksi, jotka kykenevät viestimään tehokkaasti monikulttuurisessa maailmassa.
first_indexed 2025-05-07T20:05:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Borel, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-07T09:10:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-07T09:10:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101855", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Taidot tehokkaaseen vuorovaikutukseen eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa sek\u00e4 ymm\u00e4rrys kulttuurisesta moninaisuudesta ovat yh\u00e4 keskeisimpi\u00e4. Kulttuurien ja kulttuurisen moninaisuuden k\u00e4sittely onkin osa opetussuunnitelmaa (LOPS 2019), mutta sen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutusta ei ole m\u00e4\u00e4ritelty. Kielten oppikirjoilla on t\u00e4rke\u00e4 rooli oppijoiden kulttuurik\u00e4sitysten muovaamisessa, ja erityisesti englannin oppikirjojen tulisi tarjota mahdollisimman monipuolinen kuvaus eri kulttuureista \u2013 ei ainoastaan maissa, joissa englanti on \u00e4idinkieli, vaan my\u00f6s maissa, joissa sit\u00e4 puhutaan vieraana kielen\u00e4. \n\nSuomessa kulttuurien esitt\u00e4mist\u00e4 englannin oppikirjoissa on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n, ja nykyisen lukion opetussuunnitelman mukaisia oppikirjoja ei ole tutkittu lainkaan. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy kulttuurin esitt\u00e4miseen kahdessa lukion englannin oppikirjasarjassa, New Insightsissa ja Questissa. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ohjasi Kachrun (1992) ympyr\u00e4malli ja tutkimuksen oma m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 kulttuurista, jonka mukaan aineisto luokiteltiin. N\u00e4iden pohjalta tehtiin johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 molemmat kirjasarjat korostivat Kachrun sisemp\u00e4\u00e4n ympyr\u00e4\u00e4n kuuluvia maita tarjoamalla monipuolisimmat kuvaukset etenkin Yhdysvalloista ja Australiasta. Ulkoiseen ympyr\u00e4\u00e4n kuuluvat maat esiteltiin l\u00e4hinn\u00e4 kielivarianttien kautta, ja laajenevaan ympyr\u00e4\u00e4n kuuluvat maat saivat enimm\u00e4kseen mainintoja kulttuurille ominaisiin tapoihin liittyen. Kuvaus kulttuureista oli kuitenkin pintapuolisempaa ja stereotyyppisemp\u00e4\u00e4 New Insightsissa kuin Questissa. Analyysi paljasti my\u00f6s, mit\u00e4 kulttuurisia kategorioita kumpikin kirjasarja painotti. \n\nTutkimuksen tulokset ovat hy\u00f6dyllisi\u00e4 sek\u00e4 oppikirjailijoille ett\u00e4 opettajille. Oppikirjailijat voivat ottaa tulokset huomioon tarjoamalla tasapainoisemman kuvauksen eri maiden kulttuureista uusissa kirjapainoissa. Opettajat voivat puolestaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tutkimuksen tarjoamaa tietoa valitessaan sopivaa oppikirjasarjaa ja suunnitellessaan kulttuurin k\u00e4sittely\u00e4 oppitunneillaan. N\u00e4in oppijat saisivat mahdollisimman hyv\u00e4t valmiudet kehitty\u00e4 taitaviksi kielen k\u00e4ytt\u00e4jiksi, jotka kykenev\u00e4t viestim\u00e4\u00e4n tehokkaasti monikulttuurisessa maailmassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-07T09:10:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-07T09:10:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cultural representation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505074096", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101855
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:05:49Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8c89c9e4-289e-4589-998d-fbc15f1e6189\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505074096.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Borel, Anna The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest cultural representation Englannin kieli English kieltenopetus sisällönanalyysi kvalitatiivinen tutkimus englannin kieli oppikirjat kulttuuri
title The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest
title_full The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest
title_fullStr The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest
title_full_unstemmed The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest
title_short The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest
title_sort representation of cultures in two upper secondary english textbook series new insights and quest
title_txtP The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest
topic cultural representation Englannin kieli English kieltenopetus sisällönanalyysi kvalitatiivinen tutkimus englannin kieli oppikirjat kulttuuri
topic_facet Englannin kieli English cultural representation englannin kieli kieltenopetus kulttuuri kvalitatiivinen tutkimus oppikirjat sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101855 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505074096
work_keys_str_mv AT borelanna representationofculturesintwouppersecondaryenglishtextbookseriesnewinsightsandquest AT borelanna therepresentationofculturesintwouppersecondaryenglishtextbookseriesnewinsightsandquest