The representation of cultures in two upper secondary English textbook series New Insights and Quest

Taidot tehokkaaseen vuorovaikutukseen eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa sekä ymmärrys kulttuurisesta moninaisuudesta ovat yhä keskeisimpiä. Kulttuurien ja kulttuurisen moninaisuuden käsittely onkin osa opetussuunnitelmaa (LOPS 2019), mutta sen käytännön toteutusta ei ole määritelty. K...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Borel, Anna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101855
Description
Summary:Taidot tehokkaaseen vuorovaikutukseen eri kulttuuritaustoista tulevien ihmisten kanssa sekä ymmärrys kulttuurisesta moninaisuudesta ovat yhä keskeisimpiä. Kulttuurien ja kulttuurisen moninaisuuden käsittely onkin osa opetussuunnitelmaa (LOPS 2019), mutta sen käytännön toteutusta ei ole määritelty. Kielten oppikirjoilla on tärkeä rooli oppijoiden kulttuurikäsitysten muovaamisessa, ja erityisesti englannin oppikirjojen tulisi tarjota mahdollisimman monipuolinen kuvaus eri kulttuureista – ei ainoastaan maissa, joissa englanti on äidinkieli, vaan myös maissa, joissa sitä puhutaan vieraana kielenä. Suomessa kulttuurien esittämistä englannin oppikirjoissa on tutkittu vain vähän, ja nykyisen lukion opetussuunnitelman mukaisia oppikirjoja ei ole tutkittu lainkaan. Näin ollen tämä tutkimus keskittyy kulttuurin esittämiseen kahdessa lukion englannin oppikirjasarjassa, New Insightsissa ja Questissa. Sisällönanalyysiä ohjasi Kachrun (1992) ympyrämalli ja tutkimuksen oma määritelmä kulttuurista, jonka mukaan aineisto luokiteltiin. Näiden pohjalta tehtiin johtopäätökset. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että molemmat kirjasarjat korostivat Kachrun sisempään ympyrään kuuluvia maita tarjoamalla monipuolisimmat kuvaukset etenkin Yhdysvalloista ja Australiasta. Ulkoiseen ympyrään kuuluvat maat esiteltiin lähinnä kielivarianttien kautta, ja laajenevaan ympyrään kuuluvat maat saivat enimmäkseen mainintoja kulttuurille ominaisiin tapoihin liittyen. Kuvaus kulttuureista oli kuitenkin pintapuolisempaa ja stereotyyppisempää New Insightsissa kuin Questissa. Analyysi paljasti myös, mitä kulttuurisia kategorioita kumpikin kirjasarja painotti. Tutkimuksen tulokset ovat hyödyllisiä sekä oppikirjailijoille että opettajille. Oppikirjailijat voivat ottaa tulokset huomioon tarjoamalla tasapainoisemman kuvauksen eri maiden kulttuureista uusissa kirjapainoissa. Opettajat voivat puolestaan hyödyntää tutkimuksen tarjoamaa tietoa valitessaan sopivaa oppikirjasarjaa ja suunnitellessaan kulttuurin käsittelyä oppitunneillaan. Näin oppijat saisivat mahdollisimman hyvät valmiudet kehittyä taitaviksi kielen käyttäjiksi, jotka kykenevät viestimään tehokkaasti monikulttuurisessa maailmassa.