Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin

Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajaopiskelijoilla on kouluväkivallasta ja miten he kokevat, että kouluväkivalta voisi vaikuttaa heidän työhyvinvointiinsa. Lisäksi selvitettiin, millaisia asioita opettajaopiskelijat kokevat tarvitsevansa tuekseen kou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vulli, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101747
_version_ 1833407614444109824
author Vulli, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vulli, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vulli, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vulli, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajaopiskelijoilla on kouluväkivallasta ja miten he kokevat, että kouluväkivalta voisi vaikuttaa heidän työhyvinvointiinsa. Lisäksi selvitettiin, millaisia asioita opettajaopiskelijat kokevat tarvitsevansa tuekseen kouluväkivaltaa kohdatessaan. Tavoitteena oli ymmärtää, millaisena ilmiönä kouluväkivalta näyttäytyy opettajaopiskelijoille jo ennen työelämään siirtymistä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluun osallistui viisi maisterivaiheen opettajaopiskelijaa. Aineisto analysoitiin refleksiivistä teema-analyysiä käyttäen. Tutkimuksesta ilmeni, että kouluväkivalta herätti opettajaopiskelijoissa paljon negatiivisia ajatuksia ja tunteita, kuten epävarmuutta, huolta ja jännitystä jo ennen työelämään siirtymistä. Opiskelijat kokivat, että kouluväkivalta on yleistynyt, ja he uskoivat sen vaikuttavan merkittävästi opettajan työhyvinvointiin. Keskeisinä kuormitustekijöinä nähtiin väkivallan ennalta-arvaamattomuus, siihen puuttumisen vaikeus ja siitä seuraava psyykkinen ja emotionaalinen kuormitus, kuten työstressi. Vaikka kouluväkivalta nähtiin merkittävänä kuormitustekijänä, kukaan opettajaopiskelijoista ei pitänyt sitä ainakaan toistaiseksi yksittäisenä syynä opettajan työstä luopumiseen. Opettajaopiskelijat kaipasivat monitasoista työhyvinvointinsa tueksi kouluväkivaltaa kohdatessaan. Tarvetta tuelle tunnistettiin niin yksilö-, työyhteisö- kuin yhteiskuntatasolla, mutta emotionaalisen ja ammatillisen tuen tarve työyhteisön taholta korostui vastauksissa eniten. Lisäksi riittävät resurssit opetustyössä nähtiin keskeisinä työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden edellytyksinä.
first_indexed 2025-05-06T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kepler-Uotinen, Kaili", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vulli, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-06T06:16:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-06T06:16:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101747", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 opettajaopiskelijoilla on kouluv\u00e4kivallasta ja miten he kokevat, ett\u00e4 kouluv\u00e4kivalta voisi vaikuttaa heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvointiinsa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisia asioita opettajaopiskelijat\nkokevat tarvitsevansa tuekseen kouluv\u00e4kivaltaa kohdatessaan. Tavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, millaisena ilmi\u00f6n\u00e4 kouluv\u00e4kivalta n\u00e4ytt\u00e4ytyy opettajaopiskelijoille jo ennen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymist\u00e4.\nTutkimus on laadullinen ja sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluun osallistui viisi maisterivaiheen opettajaopiskelijaa. Aineisto\nanalysoitiin refleksiivist\u00e4 teema-analyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTutkimuksesta ilmeni, ett\u00e4 kouluv\u00e4kivalta her\u00e4tti opettajaopiskelijoissa paljon negatiivisia ajatuksia ja tunteita, kuten ep\u00e4varmuutta, huolta ja j\u00e4nnityst\u00e4 jo ennen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymist\u00e4. Opiskelijat kokivat, ett\u00e4 kouluv\u00e4kivalta on yleistynyt, ja he uskoivat\nsen vaikuttavan merkitt\u00e4v\u00e4sti opettajan ty\u00f6hyvinvointiin. Keskeisin\u00e4 kuormitustekij\u00f6in\u00e4 n\u00e4htiin v\u00e4kivallan ennalta-arvaamattomuus, siihen puuttumisen vaikeus ja siit\u00e4\nseuraava psyykkinen ja emotionaalinen kuormitus, kuten ty\u00f6stressi. Vaikka kouluv\u00e4kivalta n\u00e4htiin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 kuormitustekij\u00e4n\u00e4, kukaan opettajaopiskelijoista ei pit\u00e4nyt\nsit\u00e4 ainakaan toistaiseksi yksitt\u00e4isen\u00e4 syyn\u00e4 opettajan ty\u00f6st\u00e4 luopumiseen.\nOpettajaopiskelijat kaipasivat monitasoista ty\u00f6hyvinvointinsa tueksi kouluv\u00e4kivaltaa kohdatessaan. Tarvetta tuelle tunnistettiin niin yksil\u00f6-, ty\u00f6yhteis\u00f6- kuin yhteiskuntatasolla, mutta emotionaalisen ja ammatillisen tuen tarve ty\u00f6yhteis\u00f6n taholta korostui vastauksissa eniten. Lis\u00e4ksi riitt\u00e4v\u00e4t resurssit opetusty\u00f6ss\u00e4 n\u00e4htiin keskeisin\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin ja ty\u00f6turvallisuuden edellytyksin\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-06T06:16:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-06T06:16:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluv\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 kouluv\u00e4kivallasta ja sen vaikutuksista ty\u00f6hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505063747", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101747
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:14Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4867638b-a0aa-40ac-88ab-39bf477223a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505063747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vulli, Hanna Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin kouluväkivalta opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education työhyvinvointi väkivalta koulut opiskelijat
title Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
title_full Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
title_short Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
title_sort opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
title_txtP Opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kouluväkivallasta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin
topic kouluväkivalta opettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education työhyvinvointi väkivalta koulut opiskelijat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education koulut kouluväkivalta opettajaopiskelijat opiskelijat työhyvinvointi väkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101747 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505063747
work_keys_str_mv AT vullihanna opettajaopiskelijoidennäkemyksiäkouluväkivallastajasenvaikutuksistatyöhyvinvointiin