Yhteenveto: | Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä opettajaopiskelijoilla on kouluväkivallasta ja miten he kokevat, että kouluväkivalta voisi vaikuttaa heidän työhyvinvointiinsa. Lisäksi selvitettiin, millaisia asioita opettajaopiskelijat
kokevat tarvitsevansa tuekseen kouluväkivaltaa kohdatessaan. Tavoitteena oli ymmärtää, millaisena ilmiönä kouluväkivalta näyttäytyy opettajaopiskelijoille jo ennen työelämään siirtymistä.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastatteluun osallistui viisi maisterivaiheen opettajaopiskelijaa. Aineisto
analysoitiin refleksiivistä teema-analyysiä käyttäen.
Tutkimuksesta ilmeni, että kouluväkivalta herätti opettajaopiskelijoissa paljon negatiivisia ajatuksia ja tunteita, kuten epävarmuutta, huolta ja jännitystä jo ennen työelämään siirtymistä. Opiskelijat kokivat, että kouluväkivalta on yleistynyt, ja he uskoivat
sen vaikuttavan merkittävästi opettajan työhyvinvointiin. Keskeisinä kuormitustekijöinä nähtiin väkivallan ennalta-arvaamattomuus, siihen puuttumisen vaikeus ja siitä
seuraava psyykkinen ja emotionaalinen kuormitus, kuten työstressi. Vaikka kouluväkivalta nähtiin merkittävänä kuormitustekijänä, kukaan opettajaopiskelijoista ei pitänyt
sitä ainakaan toistaiseksi yksittäisenä syynä opettajan työstä luopumiseen.
Opettajaopiskelijat kaipasivat monitasoista työhyvinvointinsa tueksi kouluväkivaltaa kohdatessaan. Tarvetta tuelle tunnistettiin niin yksilö-, työyhteisö- kuin yhteiskuntatasolla, mutta emotionaalisen ja ammatillisen tuen tarve työyhteisön taholta korostui vastauksissa eniten. Lisäksi riittävät resurssit opetustyössä nähtiin keskeisinä työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden edellytyksinä.
|