”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa

Tutkin maisterintutkielmassani kaksoiskelpoisten luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden kokemuksia heidän kaksoiskelpoisuutensa merkityksestä tulevaisuuden peruskoulussa. Selvitin, miten opiskelijat kokevat hyvän musiikin opetuksen sekä heidän kelpoisuuksiensa toisiaan täydentämisen. Tämän tutkim...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hellsten, Tiiu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101744
_version_ 1834856794025885697
author Hellsten, Tiiu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hellsten, Tiiu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hellsten, Tiiu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hellsten, Tiiu
datasource_str_mv jyx
description Tutkin maisterintutkielmassani kaksoiskelpoisten luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden kokemuksia heidän kaksoiskelpoisuutensa merkityksestä tulevaisuuden peruskoulussa. Selvitin, miten opiskelijat kokevat hyvän musiikin opetuksen sekä heidän kelpoisuuksiensa toisiaan täydentämisen. Tämän tutkimuksen keskiössä olivat opiskelijoiden omat kokemukset, minkä vuoksi tutkimusparadigmani perustuu sosiaaliseen konstruktivismiin. Haastattelin tutkimusta varten kymmentä kaksoiskelpoisen LuoMus-koulutuksen opiskelijaa. Haastattelut toteutin puolistrukturoituina teemahaastatteluina osana Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta. Litteroidun aineiston analysoin teemoittelun avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa opettajien kelpoisuusasetuksista, opetussuunnitelmasta sekä ammatillisen identiteetin ja opettajan kompetenssin tutkimuksista. Tutkimustulosten keskeisimpiä teemoja ovat; hyvä musiikinopetus, kelpoisuuksien toisiaan täydentäminen ja musiikin oppiaineen tulevaisuus. Haastatteluissa opiskelijat korostivat osaavan opettajan roolia, mikä vaikutti myös heidän kokemuksiinsa omista alakoulun musiikintunneista. Kaksoiskelpoisen koulutukseen hakeutuessa mietittiin jo tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksia, jossa luokanopettajan kelpoisuus nähtiin hyvin suuressa täydentävässä roolissa musiikinaineenopettajan kelpoisuuden rinnalla. Tutkielmani tarjoaa arvokasta tietoa musiikinopetuksen kehittämiseksi alakoulussa ja se tukee myös keskustelua kaksoiskelpoisuuden merkityksestä koulutuksessa.
first_indexed 2025-05-05T20:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hellsten, Tiiu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T11:12:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T11:12:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101744", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkin maisterintutkielmassani kaksoiskelpoisten luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden kokemuksia heid\u00e4n kaksoiskelpoisuutensa merkityksest\u00e4 tulevaisuuden peruskoulussa. Selvitin, miten opiskelijat kokevat hyv\u00e4n musiikin opetuksen sek\u00e4 heid\u00e4n kelpoisuuksiensa toisiaan t\u00e4ydent\u00e4misen.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen keski\u00f6ss\u00e4 olivat opiskelijoiden omat kokemukset, mink\u00e4 vuoksi tutkimusparadigmani perustuu sosiaaliseen konstruktivismiin. Haastattelin tutkimusta varten kymment\u00e4 kaksoiskelpoisen LuoMus-koulutuksen opiskelijaa. Haastattelut toteutin puolistrukturoituina teemahaastatteluina osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston tutkimushanketta. Litteroidun aineiston analysoin teemoittelun avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa opettajien kelpoisuusasetuksista, opetussuunnitelmasta sek\u00e4 ammatillisen identiteetin ja opettajan kompetenssin tutkimuksista.\nTutkimustulosten keskeisimpi\u00e4 teemoja ovat; hyv\u00e4 musiikinopetus, kelpoisuuksien toisiaan t\u00e4ydent\u00e4minen ja musiikin oppiaineen tulevaisuus. Haastatteluissa opiskelijat korostivat osaavan opettajan roolia, mik\u00e4 vaikutti my\u00f6s heid\u00e4n kokemuksiinsa omista alakoulun musiikintunneista. Kaksoiskelpoisen koulutukseen hakeutuessa mietittiin jo tulevaisuuden ty\u00f6llistymismahdollisuuksia, jossa luokanopettajan kelpoisuus n\u00e4htiin hyvin suuressa t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4ss\u00e4 roolissa musiikinaineenopettajan kelpoisuuden rinnalla. Tutkielmani tarjoaa arvokasta tietoa musiikinopetuksen kehitt\u00e4miseksi alakoulussa ja se tukee my\u00f6s keskustelua kaksoiskelpoisuuden merkityksest\u00e4 koulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T11:12:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T11:12:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoiskelpoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKaksi ty\u00f6kalupakkia on parempi kuin yksi\u201d : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053744", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101744
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0185ed75-0f5e-4e58-b271-c6bc6183396e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505053744.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hellsten, Tiiu ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa kaksoiskelpoisuus Musiikkikasvatus Music Education musiikki musiikkikasvatus musiikinopettajat
title ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
title_full ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
title_fullStr ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
title_full_unstemmed ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
title_short ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi”
title_sort kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
title_sub kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
title_txtP ”Kaksi työkalupakkia on parempi kuin yksi” : kaksoiskelpoiset musiikinopettajat tulevaisuuden peruskoulussa
topic kaksoiskelpoisuus Musiikkikasvatus Music Education musiikki musiikkikasvatus musiikinopettajat
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus kaksoiskelpoisuus musiikinopettajat musiikki musiikkikasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101744 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505053744
work_keys_str_mv AT hellstentiiu kaksityökalupakkiaonparempikuinyksikaksoiskelpoisetmusiikinopettajattulevaisuudenpe