Summary: | Tutkin maisterintutkielmassani kaksoiskelpoisten luokan- ja musiikinopettajaopiskelijoiden kokemuksia heidän kaksoiskelpoisuutensa merkityksestä tulevaisuuden peruskoulussa. Selvitin, miten opiskelijat kokevat hyvän musiikin opetuksen sekä heidän kelpoisuuksiensa toisiaan täydentämisen.
Tämän tutkimuksen keskiössä olivat opiskelijoiden omat kokemukset, minkä vuoksi tutkimusparadigmani perustuu sosiaaliseen konstruktivismiin. Haastattelin tutkimusta varten kymmentä kaksoiskelpoisen LuoMus-koulutuksen opiskelijaa. Haastattelut toteutin puolistrukturoituina teemahaastatteluina osana Jyväskylän yliopiston tutkimushanketta. Litteroidun aineiston analysoin teemoittelun avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu muun muassa opettajien kelpoisuusasetuksista, opetussuunnitelmasta sekä ammatillisen identiteetin ja opettajan kompetenssin tutkimuksista.
Tutkimustulosten keskeisimpiä teemoja ovat; hyvä musiikinopetus, kelpoisuuksien toisiaan täydentäminen ja musiikin oppiaineen tulevaisuus. Haastatteluissa opiskelijat korostivat osaavan opettajan roolia, mikä vaikutti myös heidän kokemuksiinsa omista alakoulun musiikintunneista. Kaksoiskelpoisen koulutukseen hakeutuessa mietittiin jo tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksia, jossa luokanopettajan kelpoisuus nähtiin hyvin suuressa täydentävässä roolissa musiikinaineenopettajan kelpoisuuden rinnalla. Tutkielmani tarjoaa arvokasta tietoa musiikinopetuksen kehittämiseksi alakoulussa ja se tukee myös keskustelua kaksoiskelpoisuuden merkityksestä koulutuksessa.
|