Summary: | Tutkielmassa tarkastellaan nuorten mielenterveyden edistämistä osana sosiaalityötä. Tutkielman keskeisenä tavoitteena on nostaa esiin sosiaalityön rooli nuorten mielenterveyttä tukevassa toiminnassa, osana
palvelujärjestelmää. Lisäksi tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen keinoin jäsentää ja koota yhteen tutkimuksesta keinoja nuorten mielenterveyden edistämiseksi. Sosiaalityön rooli nuorten mielenterveyttä
edistävänä tahona on jäänyt aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa vähemmälle huomiolle, mutta nuorten lisääntyneet mielenterveyden haasteet osaltaan perustelevat aiheen auki purkamisen tärkeyttä.
Tutkielma on metodiltaan integroiva kirjallisuuskatsaus, jonka keinoin selvitän, millaisia menetelmiä
tai keinoja tutkimuksissa on esitetty nuorten mielenterveyden edistämiseksi ja miten näitä voidaan hyödyntää osana sosiaalityötä. Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat sosiaalisen ja psykososiaalisen näkökulman taustoitukset mielenterveyteen ja sen edistämiseen. Tältä osin tutkielmassa pyritään
myös haastamaan vallitsevaa mielenterveyden lääketieteellistä paradigmaa ja antamaan tilaa mielenterveyden sosiaaliselle ulottuvuudelle. Tutkielman aineiston muodostavat 14 vertaisarvioitua, kansainvälisten julkaisujen tutkimusartikkelia vuosilta 2019–2024. Aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että nuorten mielenterveyttä voidaan pyrkiä edistämään osana
sosiaalityötä niin nuoriin itseensä kohdistuvilla menetelmillä ja interventioilla, kuin myös perheille kohdennettavalla tuella. Lisäksi nuorten mielenterveyttä voidaan pyrkiä tukemaan aikuisille suunnattujen
mielenterveysaiheisten koulutusten kautta ja kohdentamalla mielenterveyden tukea osaksi nuorten ympäristöjä, kuten sijaishuoltoa ja kouluja. Tutkimustulokset on jaettu sisällönanalyysin pohjalta viiteen eri kategoriaan, jotka ovat: 1. mielenterveysosaamisen ja -koulutuksen lisääminen, 2. nuorten mielenterveyden tukeminen sijaishuollossa ja sen jälkeen, 3. perhesosiaalityö ja systeeminen työskentely, 4. terapeuttiset ja seulovat interventiot sekä 5. koulujen sosiaalityö
|