Ohjausalan ammattilaisten puheessa ilmenevät sukupuolidiskurssit

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelin ohjausalan ammattilaisten puheessa ilmeneviä sukupuolidiskursseja. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, millaisia merkityksiä sukupuolelle rakentuu ohjausalan ammattilaisten puheessa. Teoreettinen viitekehys rakentui sukupuolen käsitteen sekä sukupuole...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vaara, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101737
Description
Summary:Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelin ohjausalan ammattilaisten puheessa ilmeneviä sukupuolidiskursseja. Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, millaisia merkityksiä sukupuolelle rakentuu ohjausalan ammattilaisten puheessa. Teoreettinen viitekehys rakentui sukupuolen käsitteen sekä sukupuolen teoreettisten lähestymistapojen pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin Potentiaali-hankkeessa kerättyä aineistoa, jonka tavoitteena oli kehittää stereotypioita purkavaa ohjausta. Haastatteluja tehtiin yhteensä 18 opetus- ja ohjausalan ammattilaisille, ja niissä käsiteltiin sukupuoli- ja kulttuuritietoista ohjausta. Tässä tutkimuksessa rajasin tarkastelun koskemaan 12 ohjausalan ammattilaisen yksilöhaastattelua ja sukupuolitietoista ohjausta. Analysoin aineiston diskurssianalyysia hyödyntämällä. Tutkimuksen tuloksena oli kolme sukupuolidiskurssia: 1. Dikotominen diskurssi, jossa sukupuolesta puhuttiin ensisijaisesti kahtiajakoisena, eli sukupuolen jakautumisena naisiin ja miehiin. 2. Sukupuolineutraali diskurssi, jossa puheessa korostuu ajatus, että sukupuolella ei ole merkitystä ohjauksen kannalta, eikä sukupuoleen ole tarvetta kiinnittää huomiota. 3. Moninaisuuden diskurssi, jossa sukupuolesta puhutaan sekä yksilöllisenä kokemuksena, että samalla sosiaalisesti luotuna. Tulokset osoittavat, että osa puheessa esiintyvistä diskursseista sivuuttaa sukupuolen rakenteellisen ja yhteiskunnallisen ulottuvuuden, keskittyen yksilön valintoihin ilman laajempaa kontekstin tarkastelua. Tutkielmani tuo esille sukupuolen ymmärtämisen tarpeen ohjauksessa, ja osoittaa, miten tärkeää on huomioida sukupuolen yhteiskunnalliset ja rakenteelliset ulottuvuudet ohjaustyössä.