Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa

Tutkimuksessa tarkasteltiin yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa yleisen tuen suunnittelua ja toteuttamista edistäviä ja estäviä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101736
_version_ 1833317359617572864
author Mäki, Kaisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäki, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäki, Kaisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäki, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa yleisen tuen suunnittelua ja toteuttamista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kolme varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapana oli fenomenologia. Tutkimusaineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että yleisen tuen suunnittelu ja toteuttaminen sisältävät varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan havainnointia, tuen suunnittelua, erilaisten tuen menetelmien ja keinojen käyttämistä sekä tuen toteutumisen arviointia. Yleistä tukea edistäviä tekijöitä olivat opettajan ammatillinen osaaminen, fyysiset oppimisympäristöt, toimiva tiimityö sekä pedagogiset rakenteet ja resurssit ja estäviä tekijöitä puolestaan osaamisen ja tietoisuuden puute, tiimityön haasteet, toiminnan suunnittelemattomuus sekä fyysisten oppimisympäristöjen esteet. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kokeneet opettajat osaavat tunnistaa ja vastata tuen tarpeisiin osana pedagogista toimintaa. Kuitenkin voidaan pohtia, riittääkö tämä yleisen tuen toteutumiseksi. Hyvät rakenteet, asiantuntijoiden tuki ja monipuolinen oppimisympäristö ovat tavoiteltavia asioita. Yleistä tukea voidaan edistää vahvistamalla kaikkien kasvattajien osaamista ja tiimityötä.
first_indexed 2025-05-05T20:00:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ki, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T11:02:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T11:02:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101736", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin yleist\u00e4 tukea varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena \noli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on yleisen tuen \nsuunnittelusta ja toteuttamisesta. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli kartoittaa yleisen tuen \nsuunnittelua ja toteuttamista edist\u00e4vi\u00e4 ja est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4.\nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kolme varhaiskasvatuksen opettajaa.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen l\u00e4hestymistapana oli fenomenologia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6- ja parihaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 yleisen tuen suunnittelu ja toteuttaminen \nsis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan havainnointia, \ntuen suunnittelua, erilaisten tuen menetelmien ja keinojen k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 tuen \ntoteutumisen arviointia. Yleist\u00e4 tukea edist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat opettajan ammatillinen osaaminen, fyysiset oppimisymp\u00e4rist\u00f6t, toimiva tiimity\u00f6 sek\u00e4 pedagogiset rakenteet ja resurssit ja est\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 puolestaan osaamisen ja tietoisuuden \npuute, tiimity\u00f6n haasteet, toiminnan suunnittelemattomuus sek\u00e4 fyysisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen esteet. \nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 kokeneet opettajat osaavat tunnistaa ja vastata tuen tarpeisiin osana pedagogista toimintaa. Kuitenkin voidaan \npohtia, riitt\u00e4\u00e4k\u00f6 t\u00e4m\u00e4 yleisen tuen toteutumiseksi. Hyv\u00e4t rakenteet, asiantuntijoiden tuki ja monipuolinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6 ovat tavoiteltavia asioita. Yleist\u00e4 \ntukea voidaan edist\u00e4\u00e4 vahvistamalla kaikkien kasvattajien osaamista ja tiimity\u00f6t\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T11:02:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T11:02:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleinen tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen toiminta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhm\u00e4n pedagogista toimintaa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053736", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiimity\u00f6", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101736
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:26Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9a0291b9-f19a-4109-b779-4c4249c88278\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505053736.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäki, Kaisa Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa yleinen tuki pedagoginen toiminta Varhaiskasvatus Early Childhood Education tiimityö varhaiskasvatus tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat pedagogiikka inkluusio suunnittelu
title Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa
topic yleinen tuki pedagoginen toiminta Varhaiskasvatus Early Childhood Education tiimityö varhaiskasvatus tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat pedagogiikka inkluusio suunnittelu
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus inkluusio pedagogiikka pedagoginen toiminta suunnittelu tiimityö tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus yleinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101736 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505053736
work_keys_str_mv AT mäkikaisa varhaiskasvatuksenopettajienkokemuksiayleisentuensuunnittelustajatoteuttamisestaosanar