Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta osana ryhmän pedagogista toimintaa

Tutkimuksessa tarkasteltiin yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa yleisen tuen suunnittelua ja toteuttamista edistäviä ja estäviä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäki, Kaisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101736
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkasteltiin yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on yleisen tuen suunnittelusta ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa yleisen tuen suunnittelua ja toteuttamista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Tutkimukseen osallistui yhteensä kolme varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapana oli fenomenologia. Tutkimusaineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että yleisen tuen suunnittelu ja toteuttaminen sisältävät varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan havainnointia, tuen suunnittelua, erilaisten tuen menetelmien ja keinojen käyttämistä sekä tuen toteutumisen arviointia. Yleistä tukea edistäviä tekijöitä olivat opettajan ammatillinen osaaminen, fyysiset oppimisympäristöt, toimiva tiimityö sekä pedagogiset rakenteet ja resurssit ja estäviä tekijöitä puolestaan osaamisen ja tietoisuuden puute, tiimityön haasteet, toiminnan suunnittelemattomuus sekä fyysisten oppimisympäristöjen esteet. Tulosten perusteella voidaan todeta, että kokeneet opettajat osaavat tunnistaa ja vastata tuen tarpeisiin osana pedagogista toimintaa. Kuitenkin voidaan pohtia, riittääkö tämä yleisen tuen toteutumiseksi. Hyvät rakenteet, asiantuntijoiden tuki ja monipuolinen oppimisympäristö ovat tavoiteltavia asioita. Yleistä tukea voidaan edistää vahvistamalla kaikkien kasvattajien osaamista ja tiimityötä.