Summary: | Tutkimuksessa tarkasteltiin yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Sen tavoitteena
oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on yleisen tuen
suunnittelusta ja toteuttamisesta. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa yleisen tuen
suunnittelua ja toteuttamista edistäviä ja estäviä tekijöitä.
Tutkimukseen osallistui yhteensä kolme varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja sen lähestymistapana oli fenomenologia. Tutkimusaineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että yleisen tuen suunnittelu ja toteuttaminen
sisältävät varhaiskasvatuksen opettajien kokemusten mukaan havainnointia,
tuen suunnittelua, erilaisten tuen menetelmien ja keinojen käyttämistä sekä tuen
toteutumisen arviointia. Yleistä tukea edistäviä tekijöitä olivat opettajan ammatillinen osaaminen, fyysiset oppimisympäristöt, toimiva tiimityö sekä pedagogiset rakenteet ja resurssit ja estäviä tekijöitä puolestaan osaamisen ja tietoisuuden
puute, tiimityön haasteet, toiminnan suunnittelemattomuus sekä fyysisten oppimisympäristöjen esteet.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että kokeneet opettajat osaavat tunnistaa ja vastata tuen tarpeisiin osana pedagogista toimintaa. Kuitenkin voidaan
pohtia, riittääkö tämä yleisen tuen toteutumiseksi. Hyvät rakenteet, asiantuntijoiden tuki ja monipuolinen oppimisympäristö ovat tavoiteltavia asioita. Yleistä
tukea voidaan edistää vahvistamalla kaikkien kasvattajien osaamista ja tiimityötä.
|