fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen, Arto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Niilo", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T11:01:04Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T11:01:04Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101735", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 koululiikunnan motivaatioon ja miten koululiikunnan motivaatiota voidaan edist\u00e4\u00e4. Tutkimuskysymyksi\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n erityisesti itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian kautta, mutta my\u00f6s muut koululiikunnan motivaatioon mahdollisesti yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t on huomioitu tutkielmassa.\n\nTutkielma tarjoaa etenkin liikunnanopettajille arvokasta tietoa koululiikunnan motivaatiosta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. Nuorten koululiikunnan motivaatio ja suhtautuminen koululiikuntaan on hyvin vaihtelevaa, ja t\u00e4h\u00e4n vaikuttavat niin sukupuoli, ik\u00e4, liikunnan arvosana, liikuntatunnin sis\u00e4lt\u00f6 kuin kokemus fyysisen aktiivisuuden nautinnollisuudesta. Lasten ja nuorten liikkuminen on keskim\u00e4\u00e4rin v\u00e4hentynyt viime aikoina vuosi vuodelta, ja liikuntamotivaatiolla on keskeinen rooli t\u00e4ss\u00e4 kehityssuunnassa. Lapsilla ja nuorilla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kaikkia alakouluik\u00e4isist\u00e4 lukiolaisiin. Suomen lis\u00e4ksi tutkielmassa on huomioitu kansainv\u00e4linen n\u00e4k\u00f6kulma, jotta tutkimusaiheesta saadaan mahdollisimman kattava yleiskuva.\n\nKeskeisimpi\u00e4 tuloksia ovat, ett\u00e4 koululiikunnan motivaatio heikkenee i\u00e4n my\u00f6t\u00e4, liikuntasuosituksiin ylt\u00e4v\u00e4t oppilaat pit\u00e4v\u00e4t koululiikuntaa kiinnostavampana, mieluisat liikuntatunnin sis\u00e4ll\u00f6t kasvattavat koululiikunnan kiinnostavuutta ja fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta nauttivat suhtautuvat positiivisemmin koululiikuntaan. Koululiikunnan motivaation edist\u00e4misess\u00e4 psykologisten perustarpeiden, eli autonomian, yhteenkuuluvuuden ja p\u00e4tevyyden kokemusten huomioiminen on keskeist\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajan autonomiaa tukeva opetustyyli, sosioemotionaalinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja kyky luoda hyv\u00e4 ilmapiiri ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 asemassa, kun pyrit\u00e4\u00e4n edist\u00e4m\u00e4\u00e4n koululiikunnan motivaatiota. Liikunnanopettaja ei suoraan pysty vaikuttamaan oppilaiden koululiikuntamotivaatioon, mutta huomioimalla edell\u00e4 mainitut tekij\u00e4t luodaan parhaat mahdolliset edellytykset sen vahvistamiselle. Motivointi liikuntaan onkin haastava teht\u00e4v\u00e4 hyvin heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi. Koululiikunnan motivaatioon yhteydess\u00e4 olevien tekij\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4minen voi kuitenkin helpottaa liikunnanopettajien ty\u00f6t\u00e4 lasten ja nuorten motivoimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T11:01:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T11:01:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaatio koululiikunnassa ja sen edist\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053735", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
|