Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä koululiikunnan motivaatioon ja miten koululiikunnan motivaatiota voidaan edistää. Tutkimuskysymyksiä lähestytään erityisesti itsemääräämisteorian kautta, mutta myös muut koululiikunnan motivaatioon mahdollisesti y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mäkelä, Niilo
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101735
_version_ 1833317359616524288
author Mäkelä, Niilo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkelä, Niilo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkelä, Niilo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkelä, Niilo
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä koululiikunnan motivaatioon ja miten koululiikunnan motivaatiota voidaan edistää. Tutkimuskysymyksiä lähestytään erityisesti itsemääräämisteorian kautta, mutta myös muut koululiikunnan motivaatioon mahdollisesti yhteydessä olevat tekijät on huomioitu tutkielmassa. Tutkielma tarjoaa etenkin liikunnanopettajille arvokasta tietoa koululiikunnan motivaatiosta käytännön työssä. Nuorten koululiikunnan motivaatio ja suhtautuminen koululiikuntaan on hyvin vaihtelevaa, ja tähän vaikuttavat niin sukupuoli, ikä, liikunnan arvosana, liikuntatunnin sisältö kuin kokemus fyysisen aktiivisuuden nautinnollisuudesta. Lasten ja nuorten liikkuminen on keskimäärin vähentynyt viime aikoina vuosi vuodelta, ja liikuntamotivaatiolla on keskeinen rooli tässä kehityssuunnassa. Lapsilla ja nuorilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kaikkia alakouluikäisistä lukiolaisiin. Suomen lisäksi tutkielmassa on huomioitu kansainvälinen näkökulma, jotta tutkimusaiheesta saadaan mahdollisimman kattava yleiskuva. Keskeisimpiä tuloksia ovat, että koululiikunnan motivaatio heikkenee iän myötä, liikuntasuosituksiin yltävät oppilaat pitävät koululiikuntaa kiinnostavampana, mieluisat liikuntatunnin sisällöt kasvattavat koululiikunnan kiinnostavuutta ja fyysisestä aktiivisuudesta nauttivat suhtautuvat positiivisemmin koululiikuntaan. Koululiikunnan motivaation edistämisessä psykologisten perustarpeiden, eli autonomian, yhteenkuuluvuuden ja pätevyyden kokemusten huomioiminen on keskeistä. Lisäksi opettajan autonomiaa tukeva opetustyyli, sosioemotionaalinen käyttäytyminen ja kyky luoda hyvä ilmapiiri ovat tärkeässä asemassa, kun pyritään edistämään koululiikunnan motivaatiota. Liikunnanopettaja ei suoraan pysty vaikuttamaan oppilaiden koululiikuntamotivaatioon, mutta huomioimalla edellä mainitut tekijät luodaan parhaat mahdolliset edellytykset sen vahvistamiselle. Motivointi liikuntaan onkin haastava tehtävä hyvin heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi. Koululiikunnan motivaatioon yhteydessä olevien tekijöiden ymmärtäminen voi kuitenkin helpottaa liikunnanopettajien työtä lasten ja nuorten motivoimisessa.
first_indexed 2025-05-05T20:00:50Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laukkanen, Arto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Niilo", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T11:01:04Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T11:01:04Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101735", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t ovat yhteydess\u00e4 koululiikunnan motivaatioon ja miten koululiikunnan motivaatiota voidaan edist\u00e4\u00e4. Tutkimuskysymyksi\u00e4 l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n erityisesti itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteorian kautta, mutta my\u00f6s muut koululiikunnan motivaatioon mahdollisesti yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t on huomioitu tutkielmassa.\n\nTutkielma tarjoaa etenkin liikunnanopettajille arvokasta tietoa koululiikunnan motivaatiosta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6ss\u00e4. Nuorten koululiikunnan motivaatio ja suhtautuminen koululiikuntaan on hyvin vaihtelevaa, ja t\u00e4h\u00e4n vaikuttavat niin sukupuoli, ik\u00e4, liikunnan arvosana, liikuntatunnin sis\u00e4lt\u00f6 kuin kokemus fyysisen aktiivisuuden nautinnollisuudesta. Lasten ja nuorten liikkuminen on keskim\u00e4\u00e4rin v\u00e4hentynyt viime aikoina vuosi vuodelta, ja liikuntamotivaatiolla on keskeinen rooli t\u00e4ss\u00e4 kehityssuunnassa. Lapsilla ja nuorilla tarkoitetaan t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kaikkia alakouluik\u00e4isist\u00e4 lukiolaisiin. Suomen lis\u00e4ksi tutkielmassa on huomioitu kansainv\u00e4linen n\u00e4k\u00f6kulma, jotta tutkimusaiheesta saadaan mahdollisimman kattava yleiskuva.\n\nKeskeisimpi\u00e4 tuloksia ovat, ett\u00e4 koululiikunnan motivaatio heikkenee i\u00e4n my\u00f6t\u00e4, liikuntasuosituksiin ylt\u00e4v\u00e4t oppilaat pit\u00e4v\u00e4t koululiikuntaa kiinnostavampana, mieluisat liikuntatunnin sis\u00e4ll\u00f6t kasvattavat koululiikunnan kiinnostavuutta ja fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta nauttivat suhtautuvat positiivisemmin koululiikuntaan. Koululiikunnan motivaation edist\u00e4misess\u00e4 psykologisten perustarpeiden, eli autonomian, yhteenkuuluvuuden ja p\u00e4tevyyden kokemusten huomioiminen on keskeist\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajan autonomiaa tukeva opetustyyli, sosioemotionaalinen k\u00e4ytt\u00e4ytyminen ja kyky luoda hyv\u00e4 ilmapiiri ovat t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 asemassa, kun pyrit\u00e4\u00e4n edist\u00e4m\u00e4\u00e4n koululiikunnan motivaatiota. Liikunnanopettaja ei suoraan pysty vaikuttamaan oppilaiden koululiikuntamotivaatioon, mutta huomioimalla edell\u00e4 mainitut tekij\u00e4t luodaan parhaat mahdolliset edellytykset sen vahvistamiselle. Motivointi liikuntaan onkin haastava teht\u00e4v\u00e4 hyvin heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi. Koululiikunnan motivaatioon yhteydess\u00e4 olevien tekij\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4minen voi kuitenkin helpottaa liikunnanopettajien ty\u00f6t\u00e4 lasten ja nuorten motivoimisessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T11:01:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T11:01:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "38", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivaatio koululiikunnassa ja sen edist\u00e4minen", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053735", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101735
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:32Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0ba19d53-5fc4-4918-bc1c-057cffe581ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505053735.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Niilo Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunta motivaatio koululiikunta motivaatioilmasto liikuntakasvatus
title Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
title_full Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
title_fullStr Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
title_full_unstemmed Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
title_short Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
title_sort motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
title_txtP Motivaatio koululiikunnassa ja sen edistäminen
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education liikunta motivaatio koululiikunta motivaatioilmasto liikuntakasvatus
topic_facet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta liikunta liikuntakasvatus motivaatio motivaatioilmasto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101735 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505053735
work_keys_str_mv AT mäkeläniilo motivaatiokoululiikunnassajasenedistäminen