Summary: | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät ovat yhteydessä koululiikunnan motivaatioon ja miten koululiikunnan motivaatiota voidaan edistää. Tutkimuskysymyksiä lähestytään erityisesti itsemääräämisteorian kautta, mutta myös muut koululiikunnan motivaatioon mahdollisesti yhteydessä olevat tekijät on huomioitu tutkielmassa.
Tutkielma tarjoaa etenkin liikunnanopettajille arvokasta tietoa koululiikunnan motivaatiosta käytännön työssä. Nuorten koululiikunnan motivaatio ja suhtautuminen koululiikuntaan on hyvin vaihtelevaa, ja tähän vaikuttavat niin sukupuoli, ikä, liikunnan arvosana, liikuntatunnin sisältö kuin kokemus fyysisen aktiivisuuden nautinnollisuudesta. Lasten ja nuorten liikkuminen on keskimäärin vähentynyt viime aikoina vuosi vuodelta, ja liikuntamotivaatiolla on keskeinen rooli tässä kehityssuunnassa. Lapsilla ja nuorilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kaikkia alakouluikäisistä lukiolaisiin. Suomen lisäksi tutkielmassa on huomioitu kansainvälinen näkökulma, jotta tutkimusaiheesta saadaan mahdollisimman kattava yleiskuva.
Keskeisimpiä tuloksia ovat, että koululiikunnan motivaatio heikkenee iän myötä, liikuntasuosituksiin yltävät oppilaat pitävät koululiikuntaa kiinnostavampana, mieluisat liikuntatunnin sisällöt kasvattavat koululiikunnan kiinnostavuutta ja fyysisestä aktiivisuudesta nauttivat suhtautuvat positiivisemmin koululiikuntaan. Koululiikunnan motivaation edistämisessä psykologisten perustarpeiden, eli autonomian, yhteenkuuluvuuden ja pätevyyden kokemusten huomioiminen on keskeistä. Lisäksi opettajan autonomiaa tukeva opetustyyli, sosioemotionaalinen käyttäytyminen ja kyky luoda hyvä ilmapiiri ovat tärkeässä asemassa, kun pyritään edistämään koululiikunnan motivaatiota. Liikunnanopettaja ei suoraan pysty vaikuttamaan oppilaiden koululiikuntamotivaatioon, mutta huomioimalla edellä mainitut tekijät luodaan parhaat mahdolliset edellytykset sen vahvistamiselle. Motivointi liikuntaan onkin haastava tehtävä hyvin heterogeenisten oppilasryhmien vuoksi. Koululiikunnan motivaatioon yhteydessä olevien tekijöiden ymmärtäminen voi kuitenkin helpottaa liikunnanopettajien työtä lasten ja nuorten motivoimisessa.
|