Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alkuopetuksen aloittaneiden lasten huoltajien kokemuksia esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymästä. Pyrimme tarkastelemaan konkreettisia keinoja siirtymän tukemiseksi ja kehittämiseksi. Tarkastelemme esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymää ekologisen siirtymäma...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Sirviö, Sanna, Välikangas, Liisa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101734
_version_ 1834766206526029824
author Sirviö, Sanna Välikangas, Liisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sirviö, Sanna Välikangas, Liisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sirviö, Sanna Välikangas, Liisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sirviö, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alkuopetuksen aloittaneiden lasten huoltajien kokemuksia esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymästä. Pyrimme tarkastelemaan konkreettisia keinoja siirtymän tukemiseksi ja kehittämiseksi. Tarkastelemme esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymää ekologisen siirtymämallin mukaisesti. Yhteistyötä huoltajien näkökulmasta on tutkittu vähän. Tutkimme huoltajien kokemuksia sähköisen kyselyn avulla marras- joulukuussa 2024. Kyselyyn vastasi 49 huoltajaa neljästä eri kokoisesta kunnasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Huoltajien kokemukset vaihtelivat, sillä osa oli kokenut siirtymän sujuvaksi osan kaivatessa lisää yhteistyötä ja tietoa. Osalla huoltajista ei ollut lainkaan kokemuksia yhteistyöstä. 71,4 % huoltajista koki yhteistyön esiopetuksen kanssa olleen sujuvaa ja vastaava prosentti alkuopetuksen kohdalla oli 46,9 %. Kaikki eivät olleet päässeet tapaamaan tulevaa opettajaa ja osalla opettaja oli vaihtunut kesän aikana. Huoltajat olivat huolissaan esimerkiksi muuttuneesta tiedonsaannista, kaverisuhteista, arjen muutoksista, koulukyydeistä sekä aamu- ja iltapäivätoiminnasta. Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että huoltajilla oli hyvin erilaiset kokemukset lapsensa siirtymästä sekä tiedonsaannista. Siirtymät aiheuttivat huoltajien keskuudessa paljon huolta, joten niiden sujuvoittamiseen tulisi kiinnittää jatkossa tarkempaa huomiota. Siirtymää voisi sujuvoittaa esimerkiksi lisäämällä vierailuja kouluun, jolloin koulun aloitus olisi huoltajille sekä lapsille yhdenvertainen.
first_indexed 2025-05-05T20:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sirvi\u00f6, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4likangas, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T11:00:11Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T11:00:11Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101734", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 alkuopetuksen aloittaneiden lasten huoltajien kokemuksia esiopetuksesta alkuopetukseen siirtym\u00e4st\u00e4. Pyrimme tarkastelemaan konkreettisia keinoja siirtym\u00e4n tukemiseksi ja kehitt\u00e4miseksi. Tarkastelemme esiopetuksesta alkuopetukseen siirtym\u00e4\u00e4 ekologisen siirtym\u00e4mallin mukaisesti. Yhteisty\u00f6t\u00e4 huoltajien n\u00e4k\u00f6kulmasta on tutkittu v\u00e4h\u00e4n.\nTutkimme huoltajien kokemuksia s\u00e4hk\u00f6isen kyselyn avulla marras- joulukuussa 2024. Kyselyyn vastasi 49 huoltajaa nelj\u00e4st\u00e4 eri kokoisesta kunnasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. \nHuoltajien kokemukset vaihtelivat, sill\u00e4 osa oli kokenut siirtym\u00e4n sujuvaksi osan kaivatessa lis\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 ja tietoa. Osalla huoltajista ei ollut lainkaan kokemuksia yhteisty\u00f6st\u00e4. 71,4 % huoltajista koki yhteisty\u00f6n esiopetuksen kanssa olleen sujuvaa ja vastaava prosentti alkuopetuksen kohdalla oli 46,9 %. Kaikki eiv\u00e4t olleet p\u00e4\u00e4sseet tapaamaan tulevaa opettajaa ja osalla opettaja oli vaihtunut kes\u00e4n aikana. Huoltajat olivat huolissaan esimerkiksi muuttuneesta tiedonsaannista, kaverisuhteista, arjen muutoksista, koulukyydeist\u00e4 sek\u00e4 aamu- ja iltap\u00e4iv\u00e4toiminnasta.\nTulosten pohjalta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 huoltajilla oli hyvin erilaiset kokemukset lapsensa siirtym\u00e4st\u00e4 sek\u00e4 tiedonsaannista. Siirtym\u00e4t aiheuttivat huoltajien keskuudessa paljon huolta, joten niiden sujuvoittamiseen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 jatkossa tarkempaa huomiota. Siirtym\u00e4\u00e4 voisi sujuvoittaa esimerkiksi lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 vierailuja kouluun, jolloin koulun aloitus olisi huoltajille sek\u00e4 lapsille yhdenvertainen.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T11:00:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T11:00:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Siirtym\u00e4 esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteisty\u00f6 ja tiedonsaanti huoltajien kokemana", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053734", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101734
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b004edf6-2b2c-470a-9d97-7283ab3db4aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505053734.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sirviö, Sanna Välikangas, Liisa Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education alkuopetus esiopetus yhteistyö huoltajat
title Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
title_full Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
title_fullStr Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
title_full_unstemmed Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
title_short Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen
title_sort siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
title_sub yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
title_txtP Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : yhteistyö ja tiedonsaanti huoltajien kokemana
topic siirtymä Varhaiskasvatus Early Childhood Education alkuopetus esiopetus yhteistyö huoltajat
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus esiopetus huoltajat siirtymä yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505053734
work_keys_str_mv AT sirviösanna siirtymäesiopetuksestaalkuopetukseenyhteistyöjatiedonsaantihuoltajienkokemana