Summary: | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alkuopetuksen aloittaneiden lasten huoltajien kokemuksia esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymästä. Pyrimme tarkastelemaan konkreettisia keinoja siirtymän tukemiseksi ja kehittämiseksi. Tarkastelemme esiopetuksesta alkuopetukseen siirtymää ekologisen siirtymämallin mukaisesti. Yhteistyötä huoltajien näkökulmasta on tutkittu vähän.
Tutkimme huoltajien kokemuksia sähköisen kyselyn avulla marras- joulukuussa 2024. Kyselyyn vastasi 49 huoltajaa neljästä eri kokoisesta kunnasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Huoltajien kokemukset vaihtelivat, sillä osa oli kokenut siirtymän sujuvaksi osan kaivatessa lisää yhteistyötä ja tietoa. Osalla huoltajista ei ollut lainkaan kokemuksia yhteistyöstä. 71,4 % huoltajista koki yhteistyön esiopetuksen kanssa olleen sujuvaa ja vastaava prosentti alkuopetuksen kohdalla oli 46,9 %. Kaikki eivät olleet päässeet tapaamaan tulevaa opettajaa ja osalla opettaja oli vaihtunut kesän aikana. Huoltajat olivat huolissaan esimerkiksi muuttuneesta tiedonsaannista, kaverisuhteista, arjen muutoksista, koulukyydeistä sekä aamu- ja iltapäivätoiminnasta.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että huoltajilla oli hyvin erilaiset kokemukset lapsensa siirtymästä sekä tiedonsaannista. Siirtymät aiheuttivat huoltajien keskuudessa paljon huolta, joten niiden sujuvoittamiseen tulisi kiinnittää jatkossa tarkempaa huomiota. Siirtymää voisi sujuvoittaa esimerkiksi lisäämällä vierailuja kouluun, jolloin koulun aloitus olisi huoltajille sekä lapsille yhdenvertainen.
|