Populaarimusiikki osana Ison-Britannian ja Etelä-Korean maabrändäystä

Populaarimusiikki on osa valtioiden maabrändäyspyrkimyksiä, joiden tavoitteina on taloudellisen ja kansainvälisen valta-aseman kasvattaminen. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten Iso-Britannia ja Etelä-Korea hyödyntävät populaarimusiikkia osana maabrändäystä ja millaisia haittavaikutuksia täl...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Riikonen, Venla
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101728
Kuvaus
Yhteenveto:Populaarimusiikki on osa valtioiden maabrändäyspyrkimyksiä, joiden tavoitteina on taloudellisen ja kansainvälisen valta-aseman kasvattaminen. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten Iso-Britannia ja Etelä-Korea hyödyntävät populaarimusiikkia osana maabrändäystä ja millaisia haittavaikutuksia tällä voi olla. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa aineisto pohjautui aiempaan kirjallisuuteen. Aineisto kerättiin pääosin tietokannoista JYKDOK, Google Scholar ja JSTOR. Aineistona hyödynnettiin tutkimusta muun muassa musiikkipsykologian, musiikin sosiologian, kulttuurintutkimuksen, markkinoinnin ja median tutkimuksen aloilta. Tutkielman tärkeimpinä tuloksina havaittiin, että Iso-Britannia ja Etelä-Korea molemmat hyödyntävät populaarimusiikkia maabrändäyksessään pyrkimällä luomaan positiivisen imagon esimerkiksi mielikuviin vaikuttamalla ja yhteenkuuluvuuden tunnetta luomalla. Tutkielman tuloksena havaittiin, että Ison-Britannian ja Etelä-Korean harjoittama musiikin käyttäminen maabrändäyksen välineenä voi edesauttaa Ison-Britannian ja Etelä-Korean kansalaisten keskuudessa nationalististen aatteiden leviämistä.