Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äitien osallistumista 4.-luokkalaisten kotitehtäviin sekä osallistumisen yhteyttä lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkittiin, onko lasten psykososiaalisessa hyvinvoinnissa eroja sen mukaan, kenen aloitteesta kotitehtäviin osallistuminen tapahtuu. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mononen, Anni, Honkaniemi, Sofia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101727
_version_ 1833407614430478336
author Mononen, Anni Honkaniemi, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mononen, Anni Honkaniemi, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mononen, Anni Honkaniemi, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mononen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äitien osallistumista 4.-luokkalaisten kotitehtäviin sekä osallistumisen yhteyttä lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkittiin, onko lasten psykososiaalisessa hyvinvoinnissa eroja sen mukaan, kenen aloitteesta kotitehtäviin osallistuminen tapahtuu. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla 4. luokan oppilaiden äideiltä ja opettajilta (N = 297) keväällä 2021. Kyselyissä kartoitettiin äitien osallistumista kotitehtäviin sekä luokanopettajien arvioita oppilaiden psykososiaalisesta hyvinvoinnista. Aineisto analysoitiin frekvenssitarkasteluiden, lineaarisen regressioanalyysin sekä Kruskal-Wallisin testin avulla. Tulokset osoittivat, että äidit osallistuvat kotitehtäviin eniten tukemalla lasten autonomiaa sekä valvomalla, että lapsi on tehnyt kotitehtävänsä. Kotitehtävien tekemisen valvonta tapahtui enemmän äitien aloitteesta, kun taas kotitehtävissä auttaminen ja ohjaaminen enemmän lasten aloitteesta. Tulokset osoittivat myös, että mitä enemmän äidit kontrolloivat emotionaalisesti lapsia kotitehtävissä, sitä vähemmän lapsilla oli prososiaalista käytöstä ja ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Lisäksi äidit aloittivat kotitehtäviin osallistumisen todennäköisemmin lasten kanssa, joilla oli ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Tulokset antavat viitteitä siitä, että äitien osallistuminen heijastuu jossain määrin lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. On tärkeää huomioida, millä tavalla kotitehtäviin osallistutaan, jotta tuettaisiin lapsen psykososiaalista hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla.
first_indexed 2025-05-05T20:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mononen, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkaniemi, Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T10:49:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T10:49:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin \u00e4itien osallistumista 4.-luokkalaisten kotiteht\u00e4viin sek\u00e4 osallistumisen yhteytt\u00e4 lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko lasten psykososiaalisessa hyvinvoinnissa eroja sen mukaan, kenen aloitteesta kotiteht\u00e4viin osallistuminen tapahtuu. Tutkimus on osa\nTeacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla 4. luokan oppilaiden \u00e4ideilt\u00e4\nja opettajilta (N = 297) kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021. Kyselyiss\u00e4 kartoitettiin \u00e4itien osallistumista kotiteht\u00e4viin sek\u00e4 luokanopettajien arvioita oppilaiden psykososiaalisesta\nhyvinvoinnista. Aineisto analysoitiin frekvenssitarkasteluiden, lineaarisen regressioanalyysin sek\u00e4 Kruskal-Wallisin testin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 \u00e4idit osallistuvat kotiteht\u00e4viin eniten tukemalla\nlasten autonomiaa sek\u00e4 valvomalla, ett\u00e4 lapsi on tehnyt kotiteht\u00e4v\u00e4ns\u00e4. Kotiteht\u00e4vien tekemisen valvonta tapahtui enemm\u00e4n \u00e4itien aloitteesta, kun taas kotiteht\u00e4viss\u00e4 auttaminen ja ohjaaminen enemm\u00e4n lasten aloitteesta. Tulokset\nosoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n \u00e4idit kontrolloivat emotionaalisesti lapsia\nkotiteht\u00e4viss\u00e4, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n lapsilla oli prososiaalista k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja ulosp\u00e4in\nsuuntautuvia k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita. Lis\u00e4ksi \u00e4idit aloittivat kotiteht\u00e4viin\nosallistumisen todenn\u00e4k\u00f6isemmin lasten kanssa, joilla oli ulosp\u00e4in suuntautuvia k\u00e4ytt\u00e4ytymisen haasteita. Tulokset antavat viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 \u00e4itien osallistuminen heijastuu jossain m\u00e4\u00e4rin lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4 huomioida, mill\u00e4 tavalla kotiteht\u00e4viin osallistutaan, jotta tuettaisiin lapsen\npsykososiaalista hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T10:49:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T10:49:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4itien osallistuminen kotiteht\u00e4viin", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykososiaalinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aloitteen tekij\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u00c4itien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotiteht\u00e4viin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiteht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykososiaaliset tekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101727
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6defde91-aeeb-45d0-9fda-ae94c2c9d82c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505053727.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mononen, Anni Honkaniemi, Sofia Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin äitien osallistuminen kotitehtäviin psykososiaalinen hyvinvointi aloitteen tekijä Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu hyvinvointi osallistuminen lapset (ikäryhmät) äidit kotitehtävät psykososiaaliset tekijät
title Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_full Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_fullStr Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_full_unstemmed Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_short Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_sort äitien osallistuminen 4 luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
title_txtP Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin
topic äitien osallistuminen kotitehtäviin psykososiaalinen hyvinvointi aloitteen tekijä Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu hyvinvointi osallistuminen lapset (ikäryhmät) äidit kotitehtävät psykososiaaliset tekijät
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu aloitteen tekijä hyvinvointi kotitehtävät lapset (ikäryhmät) osallistuminen psykososiaalinen hyvinvointi psykososiaaliset tekijät äidit äitien osallistuminen kotitehtäviin
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101727 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505053727
work_keys_str_mv AT mononenanni äitienosallistuminen4luokkalaistenkotitehtäviinjasenyhteyslastenpsykososiaaliseenhyv