Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äitien osallistumista 4.-luokkalaisten kotitehtäviin sekä osallistumisen yhteyttä lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkittiin, onko lasten psykososiaalisessa hyvinvoinnissa eroja sen mukaan, kenen aloitteesta kotitehtäviin osallistuminen tapahtuu. Tutkimus on osa
Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla 4. luokan oppilaiden äideiltä
ja opettajilta (N = 297) keväällä 2021. Kyselyissä kartoitettiin äitien osallistumista kotitehtäviin sekä luokanopettajien arvioita oppilaiden psykososiaalisesta
hyvinvoinnista. Aineisto analysoitiin frekvenssitarkasteluiden, lineaarisen regressioanalyysin sekä Kruskal-Wallisin testin avulla.
Tulokset osoittivat, että äidit osallistuvat kotitehtäviin eniten tukemalla
lasten autonomiaa sekä valvomalla, että lapsi on tehnyt kotitehtävänsä. Kotitehtävien tekemisen valvonta tapahtui enemmän äitien aloitteesta, kun taas kotitehtävissä auttaminen ja ohjaaminen enemmän lasten aloitteesta. Tulokset
osoittivat myös, että mitä enemmän äidit kontrolloivat emotionaalisesti lapsia
kotitehtävissä, sitä vähemmän lapsilla oli prososiaalista käytöstä ja ulospäin
suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Lisäksi äidit aloittivat kotitehtäviin
osallistumisen todennäköisemmin lasten kanssa, joilla oli ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Tulokset antavat viitteitä siitä, että äitien osallistuminen heijastuu jossain määrin lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. On tärkeää huomioida, millä tavalla kotitehtäviin osallistutaan, jotta tuettaisiin lapsen
psykososiaalista hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla.
|