Äitien osallistuminen 4.-luokkalaisten kotitehtäviin ja sen yhteys lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äitien osallistumista 4.-luokkalaisten kotitehtäviin sekä osallistumisen yhteyttä lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkittiin, onko lasten psykososiaalisessa hyvinvoinnissa eroja sen mukaan, kenen aloitteesta kotitehtäviin osallistuminen tapahtuu. Tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Mononen, Anni, Honkaniemi, Sofia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101727
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äitien osallistumista 4.-luokkalaisten kotitehtäviin sekä osallistumisen yhteyttä lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. Lisäksi tutkittiin, onko lasten psykososiaalisessa hyvinvoinnissa eroja sen mukaan, kenen aloitteesta kotitehtäviin osallistuminen tapahtuu. Tutkimus on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla 4. luokan oppilaiden äideiltä ja opettajilta (N = 297) keväällä 2021. Kyselyissä kartoitettiin äitien osallistumista kotitehtäviin sekä luokanopettajien arvioita oppilaiden psykososiaalisesta hyvinvoinnista. Aineisto analysoitiin frekvenssitarkasteluiden, lineaarisen regressioanalyysin sekä Kruskal-Wallisin testin avulla. Tulokset osoittivat, että äidit osallistuvat kotitehtäviin eniten tukemalla lasten autonomiaa sekä valvomalla, että lapsi on tehnyt kotitehtävänsä. Kotitehtävien tekemisen valvonta tapahtui enemmän äitien aloitteesta, kun taas kotitehtävissä auttaminen ja ohjaaminen enemmän lasten aloitteesta. Tulokset osoittivat myös, että mitä enemmän äidit kontrolloivat emotionaalisesti lapsia kotitehtävissä, sitä vähemmän lapsilla oli prososiaalista käytöstä ja ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Lisäksi äidit aloittivat kotitehtäviin osallistumisen todennäköisemmin lasten kanssa, joilla oli ulospäin suuntautuvia käyttäytymisen haasteita. Tulokset antavat viitteitä siitä, että äitien osallistuminen heijastuu jossain määrin lasten psykososiaaliseen hyvinvointiin. On tärkeää huomioida, millä tavalla kotitehtäviin osallistutaan, jotta tuettaisiin lapsen psykososiaalista hyvinvointia parhaalla mahdollisella tavalla.