Summary: | Generatiivisen tekoälyn (GenAI) hyödyntäminen on herättänyt kiinnostusta kielenoppimisessa.
Tutkijoita ja opettajia kiinnostaa erityisesti GenAI:n tarjoama mahdollisuus luoda hetkessä opetusmateriaaleja ja palautetta kielenoppimisen tueksi. Näistä mahdollisuuksista huolimatta GenAI:n luoman sisällön laatu ja luotettavuus herättää huolta. ChatGPT on OpenAI:n kehittämä
keskustelubotti, joka perustuu GPT-mallisarjan suuriin kielimalleihin.
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on analysoida ChatGPT:n luomia englannin kielen
harjoituksia ja palautetta sekä niissä esiintyviä ongelmakohtia. Tutkimusaineistona on ChatGPT:llä tuotetut tehtävät, jotka tutkielmantekijä teetti, minkä jälkeen ChatGPT antoi palautetta
tehtäviin annettuihin vastauksiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysiä hyödyntäen ja ongelmakohdat kategorisoitiin teemoittain.
Tutkimustulokset osoittavat, että ChatGPT:llä tuotetuissa materiaaleissa esiintyy toistuvia ongelmia harjoituksissa ja palautteen laadussa. Näihin kuuluu esimerkiksi virheelliset väittämät ja
pedagogiset ongelmat tehtävissä, ohjeistuksessa ja palautteessa. Tuloksissa ilmenee myös ChatGPT:n työkaluihin kuten kuvanluontiin liittyvät ongelmat, sekä sosiokulttuurisuuteen liittyvät
ongelmat. Tutkimus osoittaa ongelmien monipuolisuuden ja miten ongelmakohdat voivat olla
vaikeita huomata. Tulokset osoittavat, että vaikka GenAI pystyy nopeasti luomaan kielen opetusta tukevaa sisältöä, kaikki tuotettu materiaali pitää käydä tarkasti läpi laadun varmistamiseksi. Tutkimus korostaa kriittisen tekoälylukutaidon tarvetta varsinkin opettajilla, jotta GenAI:hin liittyvät ongelmat voitaisiin minimoida. Tutkimustulokset voivat tukea opettajien tekoälylukutaidon kehittämistä sekä tekoälyn vastuullisten käytäntöjen rakentamista.
|