Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning

Generatiivisen tekoälyn (GenAI) hyödyntäminen on herättänyt kiinnostusta kielenoppimisessa. Tutkijoita ja opettajia kiinnostaa erityisesti GenAI:n tarjoama mahdollisuus luoda hetkessä opetusmateriaaleja ja palautetta kielenoppimisen tueksi. Näistä mahdollisuuksista huolimatta GenAI:n luoman sisällö...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lanu, Antti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101698
Description
Summary:Generatiivisen tekoälyn (GenAI) hyödyntäminen on herättänyt kiinnostusta kielenoppimisessa. Tutkijoita ja opettajia kiinnostaa erityisesti GenAI:n tarjoama mahdollisuus luoda hetkessä opetusmateriaaleja ja palautetta kielenoppimisen tueksi. Näistä mahdollisuuksista huolimatta GenAI:n luoman sisällön laatu ja luotettavuus herättää huolta. ChatGPT on OpenAI:n kehittämä keskustelubotti, joka perustuu GPT-mallisarjan suuriin kielimalleihin. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on analysoida ChatGPT:n luomia englannin kielen harjoituksia ja palautetta sekä niissä esiintyviä ongelmakohtia. Tutkimusaineistona on ChatGPT:llä tuotetut tehtävät, jotka tutkielmantekijä teetti, minkä jälkeen ChatGPT antoi palautetta tehtäviin annettuihin vastauksiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysiä hyödyntäen ja ongelmakohdat kategorisoitiin teemoittain. Tutkimustulokset osoittavat, että ChatGPT:llä tuotetuissa materiaaleissa esiintyy toistuvia ongelmia harjoituksissa ja palautteen laadussa. Näihin kuuluu esimerkiksi virheelliset väittämät ja pedagogiset ongelmat tehtävissä, ohjeistuksessa ja palautteessa. Tuloksissa ilmenee myös ChatGPT:n työkaluihin kuten kuvanluontiin liittyvät ongelmat, sekä sosiokulttuurisuuteen liittyvät ongelmat. Tutkimus osoittaa ongelmien monipuolisuuden ja miten ongelmakohdat voivat olla vaikeita huomata. Tulokset osoittavat, että vaikka GenAI pystyy nopeasti luomaan kielen opetusta tukevaa sisältöä, kaikki tuotettu materiaali pitää käydä tarkasti läpi laadun varmistamiseksi. Tutkimus korostaa kriittisen tekoälylukutaidon tarvetta varsinkin opettajilla, jotta GenAI:hin liittyvät ongelmat voitaisiin minimoida. Tutkimustulokset voivat tukea opettajien tekoälylukutaidon kehittämistä sekä tekoälyn vastuullisten käytäntöjen rakentamista.