English students' perceptions concerning English and Finnish literature

Kirjallisuudella on merkittävä rooli opiskelijoiden elämässä, sitä luetaan niin viihde tarkoituksessa kuin myös opintojen tueksi. Tämän takia, opiskelijoiden kirjallisuutta ympäröiviä käsityksiä ja asenteita on jatkuvasti kartoitettava, jotta ymmärryksemme pysyisi ajan tasalla. Tämä tutkimus tarkast...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nerubailo, Victor
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101697
_version_ 1833317359258959872
author Nerubailo, Victor
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nerubailo, Victor Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nerubailo, Victor Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nerubailo, Victor
datasource_str_mv jyx
description Kirjallisuudella on merkittävä rooli opiskelijoiden elämässä, sitä luetaan niin viihde tarkoituksessa kuin myös opintojen tueksi. Tämän takia, opiskelijoiden kirjallisuutta ympäröiviä käsityksiä ja asenteita on jatkuvasti kartoitettava, jotta ymmärryksemme pysyisi ajan tasalla. Tämä tutkimus tarkastelee englannin kieltä opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kauno- ja tietokirjallisuudesta sekä näiden käsitysten vaikutusta kielen oppimiseen ja opetukseen. Kaunokirjallisuuden roolia suhteessa tietokirjallisuuteen on erikseen korostettu. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka jaettiin Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta. Kyselyyn vastasi 35 opiskelijaa. Kysely sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä, ja vastaukset analysoitiin yhdistämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Kysymykset käsittelivät osallistujien käsityksiä ja tottumuksia englannin- ja suomenkielisestä kirjallisuudesta, jaoteltuna kauno- sekä tietokirjallisuuteen. Kysymykset käsittelivät myös opiskelijoiden käsityksiä englanninkielisen kirjallisuuden roolista kielen oppimisessa ja opetuksessa. Tulosten perusteella opiskelijat suosivat kaunokirjallisuutta tietokirjallisuuden sijaan, erityisesti sen tarjoaman elämyksellisyyden, emotionaalisen samaistuttavuuden ja kielellisen kehityksen vuoksi. Tietokirjallisuus puolestaan yhdistettiin pääosin akateemisiin tai ammatillisiin tarkoituksiin. Tutkimus korostaa kaunokirjallisuuden kaksoisroolia sekä viihteellisenä että pedagogisena työkaluna ja ehdottaa sen aktiivisempaa hyödyntämistä kielten opetuksessa opiskelijoiden motivaation ja oppimistulosten parantamiseksi. Tämän tutkielman tulokset korostavat kirjallisuuden ja sen eri alalajien erojen tiedostamisen tärkeyttä. Tämän tutkimuksen keräämän tiedon avulla opettajat voivat sisällyttää kirjallisuutta sen eri muodoissa opetukseensa, opiskelijoiden tarpeet ja käsitykset huomioon ottaen. Tämä tieto myös tarjoaa tutkijoille valmiin aineistokokonaisuuden ja mahdollisen tutkimuskehyksen mahdollisia tulevia tutkimuksia varten.
first_indexed 2025-04-30T20:23:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oittinen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nerubailo, Victor", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-30T05:52:24Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-30T05:52:24Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101697", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kirjallisuudella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli opiskelijoiden el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, sit\u00e4 luetaan niin viihde tarkoituksessa kuin my\u00f6s opintojen tueksi. T\u00e4m\u00e4n takia, opiskelijoiden kirjallisuutta ymp\u00e4r\u00f6ivi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 ja asenteita on jatkuvasti kartoitettava, jotta ymm\u00e4rryksemme pysyisi ajan tasalla. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee englannin kielt\u00e4 opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kauno- ja tietokirjallisuudesta sek\u00e4 n\u00e4iden k\u00e4sitysten vaikutusta kielen oppimiseen ja opetukseen. Kaunokirjallisuuden roolia suhteessa tietokirjallisuuteen on erikseen korostettu. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselyll\u00e4, joka jaettiin Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston s\u00e4hk\u00f6postilistojen kautta. Kyselyyn vastasi 35 opiskelijaa. Kysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 monivalinta- ett\u00e4 avoimia kysymyksi\u00e4, ja vastaukset analysoitiin yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 ja laadullisia menetelmi\u00e4. Kysymykset k\u00e4sitteliv\u00e4t osallistujien k\u00e4sityksi\u00e4 ja tottumuksia englannin- ja suomenkielisest\u00e4 kirjallisuudesta, jaoteltuna kauno- sek\u00e4 tietokirjallisuuteen. Kysymykset k\u00e4sitteliv\u00e4t my\u00f6s opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 englanninkielisen kirjallisuuden roolista kielen oppimisessa ja opetuksessa.\n\nTulosten perusteella opiskelijat suosivat kaunokirjallisuutta tietokirjallisuuden sijaan, erityisesti sen tarjoaman el\u00e4myksellisyyden, emotionaalisen samaistuttavuuden ja kielellisen kehityksen vuoksi. Tietokirjallisuus puolestaan yhdistettiin p\u00e4\u00e4osin akateemisiin tai ammatillisiin tarkoituksiin. Tutkimus korostaa kaunokirjallisuuden kaksoisroolia sek\u00e4 viihteellisen\u00e4 ett\u00e4 pedagogisena ty\u00f6kaluna ja ehdottaa sen aktiivisempaa hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 kielten opetuksessa opiskelijoiden motivaation ja oppimistulosten parantamiseksi.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset korostavat kirjallisuuden ja sen eri alalajien erojen tiedostamisen t\u00e4rkeytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen ker\u00e4\u00e4m\u00e4n tiedon avulla opettajat voivat sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 kirjallisuutta sen eri muodoissa opetukseensa, opiskelijoiden tarpeet ja k\u00e4sitykset huomioon ottaen. T\u00e4m\u00e4 tieto my\u00f6s tarjoaa tutkijoille valmiin aineistokokonaisuuden ja mahdollisen tutkimuskehyksen mahdollisia tulevia tutkimuksia varten.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-30T05:52:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-30T05:52:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "non-fiction", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English students", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "English students' perceptions concerning English and Finnish literature", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504303575", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaunokirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englanninkielinen kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomenkielinen kirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101697
language eng
last_indexed 2025-05-20T21:05:28Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81ea31e9-5c2f-458a-becb-73d164878edf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504303575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nerubailo, Victor English students' perceptions concerning English and Finnish literature non-fiction English students Englannin kieli English kaunokirjallisuus kielen oppiminen havainnot koulutus englannin kieli englanninkielinen kirjallisuus opetus kirjallisuus suomenkielinen kirjallisuus korkeakouluopiskelu
title English students' perceptions concerning English and Finnish literature
title_full English students' perceptions concerning English and Finnish literature
title_fullStr English students' perceptions concerning English and Finnish literature English students' perceptions concerning English and Finnish literature
title_full_unstemmed English students' perceptions concerning English and Finnish literature English students' perceptions concerning English and Finnish literature
title_short English students' perceptions concerning English and Finnish literature
title_sort english students perceptions concerning english and finnish literature
title_txtP English students' perceptions concerning English and Finnish literature
topic non-fiction English students Englannin kieli English kaunokirjallisuus kielen oppiminen havainnot koulutus englannin kieli englanninkielinen kirjallisuus opetus kirjallisuus suomenkielinen kirjallisuus korkeakouluopiskelu
topic_facet Englannin kieli English English students englannin kieli englanninkielinen kirjallisuus havainnot kaunokirjallisuus kielen oppiminen kirjallisuus korkeakouluopiskelu koulutus non-fiction opetus suomenkielinen kirjallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101697 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504303575
work_keys_str_mv AT nerubailovictor englishstudentsperceptionsconcerningenglishandfinnishliterature