English students' perceptions concerning English and Finnish literature

Kirjallisuudella on merkittävä rooli opiskelijoiden elämässä, sitä luetaan niin viihde tarkoituksessa kuin myös opintojen tueksi. Tämän takia, opiskelijoiden kirjallisuutta ympäröiviä käsityksiä ja asenteita on jatkuvasti kartoitettava, jotta ymmärryksemme pysyisi ajan tasalla. Tämä tutkimus tarkast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nerubailo, Victor
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101697
Description
Summary:Kirjallisuudella on merkittävä rooli opiskelijoiden elämässä, sitä luetaan niin viihde tarkoituksessa kuin myös opintojen tueksi. Tämän takia, opiskelijoiden kirjallisuutta ympäröiviä käsityksiä ja asenteita on jatkuvasti kartoitettava, jotta ymmärryksemme pysyisi ajan tasalla. Tämä tutkimus tarkastelee englannin kieltä opiskelevien yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä kauno- ja tietokirjallisuudesta sekä näiden käsitysten vaikutusta kielen oppimiseen ja opetukseen. Kaunokirjallisuuden roolia suhteessa tietokirjallisuuteen on erikseen korostettu. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyllä, joka jaettiin Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta. Kyselyyn vastasi 35 opiskelijaa. Kysely sisälsi sekä monivalinta- että avoimia kysymyksiä, ja vastaukset analysoitiin yhdistämällä määrällisiä ja laadullisia menetelmiä. Kysymykset käsittelivät osallistujien käsityksiä ja tottumuksia englannin- ja suomenkielisestä kirjallisuudesta, jaoteltuna kauno- sekä tietokirjallisuuteen. Kysymykset käsittelivät myös opiskelijoiden käsityksiä englanninkielisen kirjallisuuden roolista kielen oppimisessa ja opetuksessa. Tulosten perusteella opiskelijat suosivat kaunokirjallisuutta tietokirjallisuuden sijaan, erityisesti sen tarjoaman elämyksellisyyden, emotionaalisen samaistuttavuuden ja kielellisen kehityksen vuoksi. Tietokirjallisuus puolestaan yhdistettiin pääosin akateemisiin tai ammatillisiin tarkoituksiin. Tutkimus korostaa kaunokirjallisuuden kaksoisroolia sekä viihteellisenä että pedagogisena työkaluna ja ehdottaa sen aktiivisempaa hyödyntämistä kielten opetuksessa opiskelijoiden motivaation ja oppimistulosten parantamiseksi. Tämän tutkielman tulokset korostavat kirjallisuuden ja sen eri alalajien erojen tiedostamisen tärkeyttä. Tämän tutkimuksen keräämän tiedon avulla opettajat voivat sisällyttää kirjallisuutta sen eri muodoissa opetukseensa, opiskelijoiden tarpeet ja käsitykset huomioon ottaen. Tämä tieto myös tarjoaa tutkijoille valmiin aineistokokonaisuuden ja mahdollisen tutkimuskehyksen mahdollisia tulevia tutkimuksia varten.