Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen palvelutarpeen arvioinnin näkökulma

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä kouluakäymättömyyteen liittyviä vanhemmuuden ja perhetekijöiden haasteita tunnistettiin sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnissa ja mille ekologisen systeemiteorian tasoille niiden mukaiset interventiot asettuvat. Tutkimukseni tieteenfilosofinen perusta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mannila, Sanna
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101695
_version_ 1833407614060331008
author Mannila, Sanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mannila, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mannila, Sanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mannila, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä kouluakäymättömyyteen liittyviä vanhemmuuden ja perhetekijöiden haasteita tunnistettiin sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnissa ja mille ekologisen systeemiteorian tasoille niiden mukaiset interventiot asettuvat. Tutkimukseni tieteenfilosofinen perusta nojaa sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan ilmiöiden tulkinta rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksella oli pragmaattinen tavoite tuottaa tietoa käytännön työn kehittämisen tueksi. Aiemmat tutkimukset vanhemmuus- ja perhetekijöistä sekä lainsäädännön ohjaama palvelutarpeen arvioinnin prosessi toimivat analyysiä ohjaavina käsitteinä. Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria toimi tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ja tulosten jäsentäjänä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin sosiaalityöntekijöiltä, jotka työskentelevät lapsiperheiden sosiaalipalveluissa ja tekevät sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointeja. Haastatteluissa selvitettiin heidän näkemyksiään kouluakäymättömyyden taustalla vaikuttavista vanhemmuuteen ja perheeseen liittyvistä haasteista sekä siitä, miten niihin pyrittiin vastaamaan. Tulosten perusteella palvelutarpeen arvioinneissa tunnistettiin monipuolisesti vanhemmuus- ja perhetekijöitä, jotka liittyivät kouluakäymättömyyteen. Interventioiden mahdollisuuksia tarkasteltiin ekologisen teorian eri tasojen avulla: mikrotaso (perheen sisäiset tekijät), mesotaso (palvelujärjestelmän vaikutukset), eksotaso (resurssiongelmat ja puutteet) sekä makro- ja Kronotason (yhteiskunnalliset ja ylisukupolviset tekijät). Ekologisen teorian eri tasojen näkökulmasta tarkasteltuna arviointien vaikuttavuus riippui perheen ja palvelujärjestelmän välisestä yhteistyöstä sekä käytettävissä olevista resursseista. Koulun ja sosiaalihuollon välinen yhteistyö oli tutkimuksen mukaan vähäistä, vaikka rakenteita yhteistyöhön oli olemassa. Tutkimus tarjoaa tietoa sosiaalipalveluille ja kouluille kouluakäymättömyyteen liittyvien taustatekijöiden tunnistamisessa ja niihin yhteyksistä sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointiin.
first_indexed 2025-04-30T20:23:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alho, Sirkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mannila, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-30T05:47:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-30T05:47:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101695", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen liittyvi\u00e4 vanhemmuuden ja perhetekij\u00f6iden haasteita tunnistettiin sosiaalihuollon palvelutarpeen arvioinnissa ja mille ekologisen systeemiteorian tasoille niiden mukaiset interventiot asettuvat.\nTutkimukseni tieteenfilosofinen perusta nojaa sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan ilmi\u00f6iden tulkinta rakentuu sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksella oli pragmaattinen tavoite tuottaa tietoa k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n ty\u00f6n kehitt\u00e4misen tueksi. Aiemmat tutkimukset vanhemmuus- ja perhetekij\u00f6ist\u00e4 sek\u00e4 lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n ohjaama palvelutarpeen arvioinnin prosessi toimivat analyysi\u00e4 ohjaavina k\u00e4sittein\u00e4. Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria toimi tutkimuksen teoreettisena viitekehyksen\u00e4 ja tulosten j\u00e4sent\u00e4j\u00e4n\u00e4.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelun keinoin sosiaality\u00f6ntekij\u00f6ilt\u00e4, jotka ty\u00f6skentelev\u00e4t lapsiperheiden sosiaalipalveluissa ja tekev\u00e4t sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointeja. Haastatteluissa selvitettiin heid\u00e4n n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden taustalla vaikuttavista vanhemmuuteen ja perheeseen liittyvist\u00e4 haasteista sek\u00e4 siit\u00e4, miten niihin pyrittiin vastaamaan.\nTulosten perusteella palvelutarpeen arvioinneissa tunnistettiin monipuolisesti vanhemmuus- ja perhetekij\u00f6it\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen. Interventioiden mahdollisuuksia tarkasteltiin ekologisen teorian eri tasojen avulla: mikrotaso (perheen sis\u00e4iset tekij\u00e4t), mesotaso (palveluj\u00e4rjestelm\u00e4n vaikutukset), eksotaso (resurssiongelmat ja puutteet) sek\u00e4 makro- ja Kronotason (yhteiskunnalliset ja ylisukupolviset tekij\u00e4t). Ekologisen teorian eri tasojen n\u00e4k\u00f6kulmasta tarkasteltuna arviointien vaikuttavuus riippui perheen ja palveluj\u00e4rjestelm\u00e4n v\u00e4lisest\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevista resursseista. Koulun ja sosiaalihuollon v\u00e4linen yhteisty\u00f6 oli tutkimuksen mukaan v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, vaikka rakenteita yhteisty\u00f6h\u00f6n oli olemassa. \nTutkimus tarjoaa tietoa sosiaalipalveluille ja kouluille kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen liittyvien taustatekij\u00f6iden tunnistamisessa ja niihin yhteyksist\u00e4 sosiaalihuollon palvelutarpeen arviointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-30T05:47:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-30T05:47:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmuus- ja perhetekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelutarpeen arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemmuuden ja perhetekij\u00f6iden yhteys kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen : palvelutarpeen arvioinnin n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504303573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sosiaality\u00f6", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Work", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaality\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalihuolto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalipalvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101695
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a5919081-dcb3-4b5b-ba40-8dcb1583aa92\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504303573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mannila, Sanna Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma kouluakäymättömyys vanhemmuus- ja perhetekijät palvelutarpeen arviointi Sosiaalityö Social Work peruskoulu sosiaalityö perheet sosiaalihuolto sosiaalipalvelut vanhemmuus
title Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
title_full Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
title_fullStr Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
title_full_unstemmed Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
title_short Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen
title_sort vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
title_sub palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
title_txtP Vanhemmuuden ja perhetekijöiden yhteys kouluakäymättömyyteen : palvelutarpeen arvioinnin näkökulma
topic kouluakäymättömyys vanhemmuus- ja perhetekijät palvelutarpeen arviointi Sosiaalityö Social Work peruskoulu sosiaalityö perheet sosiaalihuolto sosiaalipalvelut vanhemmuus
topic_facet Social Work Sosiaalityö kouluakäymättömyys palvelutarpeen arviointi perheet peruskoulu sosiaalihuolto sosiaalipalvelut sosiaalityö vanhemmuus vanhemmuus- ja perhetekijät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101695 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504303573
work_keys_str_mv AT mannilasanna vanhemmuudenjaperhetekijöidenyhteyskouluakäymättömyyteenpalvelutarpeenarvioinninnäk