A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga

Markkinoinnista sosiaalisessa mediassa on vuosien saatossa tullut entistä tärkeämpää yritysten ja organisaatioiden näkyvyyden lisäämisessä ja uusien fanien saamisessa. Tämän trendin takia jääkiekkoliigat, kuten suomalainen SM-liiga ja pohjoisamerikkalainen NHL, ovat molemmat avanneet sosiaalisen med...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101693
_version_ 1833317359256862720
author Salonen, Emmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salonen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salonen, Emmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salonen, Emmi
datasource_str_mv jyx
description Markkinoinnista sosiaalisessa mediassa on vuosien saatossa tullut entistä tärkeämpää yritysten ja organisaatioiden näkyvyyden lisäämisessä ja uusien fanien saamisessa. Tämän trendin takia jääkiekkoliigat, kuten suomalainen SM-liiga ja pohjoisamerikkalainen NHL, ovat molemmat avanneet sosiaalisen median tilejä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli löytää määrällisiä eroja eri liigojen Instagram-julkaisujen välillä. Lisäksi on käytetty temaattista analyysia tuomaan esiin temaattisia eroja liigojen julkaisuissa. Tutkimustulokset osoittivat, että liigojen välisissä julkaisutyyleissä oli huomattavia eroja. NHL keskittyi pitkälti yksittäisten pelaajien mainostamiseen, ja he myös hyödynsivät julkisuudenhenkilöiden tuomaa huomiota. Pelaajien ja fanien välistä vuorovaikutusta sekä fanien itse tekemää sisältöä myös julkaistiin NHL:n tilillä melko paljon, mutta ei ollenkaan Liigan tilillä. Joukkuetasolla tilien julkaisuissa oli samankaltaisuuksia. Molemmat tilit keskittyivät edellisen kauden voittajiin (Tappara ja Florida Panthers) ja uusiin joukkueisiin (Kiekko-Espoo ja Utah Hockey Club). Kaiken kaikkiaan NHL julkaisi huomattavasti enemmän sisältöä (264 julkaisua) tutkitun viikon aikana verrattuna Liigaan (100 julkaisua). Julkaisutyylien eron voi selittää kulttuuriset erot suomalaisen ja pohjoisamerikkalaisten välillä. Tutkielma tuo osaltaan uutta sosiaalisen median markkinointiin koskevaa tietoa, jota voidaan hyödyntää urheiluseurojen ja -liigojen mainostamisessa.
first_indexed 2025-04-30T20:23:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4nttinen, Minttu", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen, Emmi", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-30T05:44:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-30T05:44:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101693", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Markkinoinnista sosiaalisessa mediassa on vuosien saatossa tullut entist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 yritysten ja organisaatioiden n\u00e4kyvyyden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4 ja uusien fanien saamisessa. T\u00e4m\u00e4n trendin takia j\u00e4\u00e4kiekkoliigat, kuten suomalainen SM-liiga ja pohjoisamerikkalainen NHL, ovat molemmat avanneet sosiaalisen median tilej\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 eroja eri liigojen Instagram-julkaisujen v\u00e4lill\u00e4. Lis\u00e4ksi on k\u00e4ytetty temaattista analyysia tuomaan esiin temaattisia eroja liigojen julkaisuissa. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 liigojen v\u00e4lisiss\u00e4 julkaisutyyleiss\u00e4 oli huomattavia eroja. NHL keskittyi pitk\u00e4lti yksitt\u00e4isten pelaajien mainostamiseen, ja he my\u00f6s hy\u00f6dynsiv\u00e4t julkisuudenhenkil\u00f6iden tuomaa huomiota. Pelaajien ja fanien v\u00e4list\u00e4 vuorovaikutusta sek\u00e4 fanien itse tekem\u00e4\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 my\u00f6s julkaistiin NHL:n tilill\u00e4 melko paljon, mutta ei ollenkaan Liigan tilill\u00e4. Joukkuetasolla tilien julkaisuissa oli samankaltaisuuksia. Molemmat tilit keskittyiv\u00e4t edellisen kauden voittajiin (Tappara ja Florida Panthers) ja uusiin joukkueisiin (Kiekko-Espoo ja Utah Hockey Club). Kaiken kaikkiaan NHL julkaisi huomattavasti enemm\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 (264 julkaisua) tutkitun viikon aikana verrattuna Liigaan (100 julkaisua). Julkaisutyylien eron voi selitt\u00e4\u00e4 kulttuuriset erot suomalaisen ja pohjoisamerikkalaisten v\u00e4lill\u00e4. Tutkielma tuo osaltaan uutta sosiaalisen median markkinointiin koskevaa tietoa, jota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 urheiluseurojen ja -liigojen mainostamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-30T05:44:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-30T05:44:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social media marketing", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "consumer generated content", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "NHL", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Liiga", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504303571", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4\u00e4kiekko", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "blogit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101693
language eng
last_indexed 2025-05-20T21:05:24Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/abe463d5-f637-47d1-b02f-ad152582e11d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504303571.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salonen, Emmi A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga social media marketing consumer generated content NHL Liiga Englannin kieli English sosiaalinen media jääkiekko markkinointi blogit brändit
title A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga
title_full A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga
title_fullStr A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga
title_full_unstemmed A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga
title_short A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga
title_sort comparison of the social media behavior between the nhl and liiga
title_txtP A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga
topic social media marketing consumer generated content NHL Liiga Englannin kieli English sosiaalinen media jääkiekko markkinointi blogit brändit
topic_facet Englannin kieli English Liiga NHL blogit brändit consumer generated content jääkiekko markkinointi social media marketing sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101693 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504303571
work_keys_str_mv AT salonenemmi acomparisonofthesocialmediabehaviorbetweenthenhlandliiga AT salonenemmi comparisonofthesocialmediabehaviorbetweenthenhlandliiga