A comparison of the social media behavior between the NHL and Liiga

Markkinoinnista sosiaalisessa mediassa on vuosien saatossa tullut entistä tärkeämpää yritysten ja organisaatioiden näkyvyyden lisäämisessä ja uusien fanien saamisessa. Tämän trendin takia jääkiekkoliigat, kuten suomalainen SM-liiga ja pohjoisamerikkalainen NHL, ovat molemmat avanneet sosiaalisen med...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salonen, Emmi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101693
Description
Summary:Markkinoinnista sosiaalisessa mediassa on vuosien saatossa tullut entistä tärkeämpää yritysten ja organisaatioiden näkyvyyden lisäämisessä ja uusien fanien saamisessa. Tämän trendin takia jääkiekkoliigat, kuten suomalainen SM-liiga ja pohjoisamerikkalainen NHL, ovat molemmat avanneet sosiaalisen median tilejä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli löytää määrällisiä eroja eri liigojen Instagram-julkaisujen välillä. Lisäksi on käytetty temaattista analyysia tuomaan esiin temaattisia eroja liigojen julkaisuissa. Tutkimustulokset osoittivat, että liigojen välisissä julkaisutyyleissä oli huomattavia eroja. NHL keskittyi pitkälti yksittäisten pelaajien mainostamiseen, ja he myös hyödynsivät julkisuudenhenkilöiden tuomaa huomiota. Pelaajien ja fanien välistä vuorovaikutusta sekä fanien itse tekemää sisältöä myös julkaistiin NHL:n tilillä melko paljon, mutta ei ollenkaan Liigan tilillä. Joukkuetasolla tilien julkaisuissa oli samankaltaisuuksia. Molemmat tilit keskittyivät edellisen kauden voittajiin (Tappara ja Florida Panthers) ja uusiin joukkueisiin (Kiekko-Espoo ja Utah Hockey Club). Kaiken kaikkiaan NHL julkaisi huomattavasti enemmän sisältöä (264 julkaisua) tutkitun viikon aikana verrattuna Liigaan (100 julkaisua). Julkaisutyylien eron voi selittää kulttuuriset erot suomalaisen ja pohjoisamerikkalaisten välillä. Tutkielma tuo osaltaan uutta sosiaalisen median markkinointiin koskevaa tietoa, jota voidaan hyödyntää urheiluseurojen ja -liigojen mainostamisessa.