Suurten kielimallien käyttö opetuksessa

Suurten kielimallien suosio ja huomio on noussut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Malleja käytetään monenlaisiin tehtäviin ja ajan kuluessa mallit kykenevät koko ajan vaativampiin tehtäviin. Suuria kielimalleja käytetään tällä hetkellä hyväksi oppilaiden toimesta, mutta ei välttämättä järjest...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sjelvgren, Mikael
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101692
_version_ 1833317359255814144
author Sjelvgren, Mikael
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sjelvgren, Mikael Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sjelvgren, Mikael Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sjelvgren, Mikael
datasource_str_mv jyx
description Suurten kielimallien suosio ja huomio on noussut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Malleja käytetään monenlaisiin tehtäviin ja ajan kuluessa mallit kykenevät koko ajan vaativampiin tehtäviin. Suuria kielimalleja käytetään tällä hetkellä hyväksi oppilaiden toimesta, mutta ei välttämättä järjestelmällisesti osana kouluarkea ja opettajien työtä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksen tutkimuskysymys on, miten suuria kielimalleja voidaan hyödyntää opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten suuria kielimalleja voidaan hyödyntää opetuksessa, sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin käymällä läpi suuria kielimalleja ja niiden opetuskäyttöä läpikäyviä lähteitä. Tutkimusmateriaalia etsittiin eri tietokannoista hyödyntäen aihealueeseen liittyviä termejä. Tutkimusmateriaalina pyrittiin käyttämään arvostettuja julkaisuja ja paljon viittauksia saaneita lähteitä. Suurin osa tutkimuksessa käytetyistä lähteistä on julkaistu kolmen edellisen vuoden aikana. Tutkielmassa havaittiin suurien kielimallien käytön opetuksessa olevan hyödyllistä kaiken ikäisille ja mallien avulla saadun hyödyn riippuvan oppilaan iästä ja tarpeista. Oppilaat hyötyvät mallien käytöstä esimerkiksi uusien taitojen oppimisessa, kokeisiin harjoittelussa ja suurien tietomäärien käsittelyssä. Opettajan näkökulmasta selvisi erilaisia tapoja hyödyntää malleja opetuksessa, opetuksen suunnittelussa ja oppilaiden arvioinnissa. Tutkielmassa kävi ilmi myös ongelmia, joita mallien käytöllä on opetukseen liittyen. Myös ei opetukseen suoraan liittyviä ongelmia, joita mallien käyttö opetuksessa voi aiheuttaa. Suurten kielimallien käytöstä opetuksessa on hyötyjä, mutta myös monia ongelmakohtia, jotka täytyy ratkaista. Mallien käyttöön liittyvien ongelmien, kuten plagiointi, mallien antama virheellinen tieto, oppilaan tietämyksen arviointi, liiallinen riippuvuus malleihin ja kokeissa huijaaminen pitää ratkaista, jotta mallit voisivat yleistyä opetuskäytössä ja koulut ottaisivat malleja käyttöön. Large language models have gotten a lot of attention, and their popularity has skyrocketed in recent years. Large language models are already used by students but not by teachers and schools. This bachelor's thesis was conducted as a literature review. The main research question of this thesis was how large language models can be used in education. The objective of the research was to find out how large language models can be used by teachers and students. The research was carried out by going through research papers about large language models and their use in education. Research materials were found using different terms related to the field and subject and by using those terms in different databases. Most of the research materials were published in the last three years and materials from highly cited papers and respected publishers were prioritized. Research found that the use of large language models in education can be beneficial to students of any age. Students can benefit differently depending on their age and needs. For example, students can benefit from the use of models in learning new skills, preparing for tests and dealing with large amounts of data. From the teachers perspective large language models can be used in teaching, planning and grading. The research also found problems related to using large language models in education. There are also problems that are not related to education that the use of models can cause. The use of large language models in education has many benefits but also many problems that need to be addressed. Things such as plagiarism, models giving false information, possible growing dependency on models and cheating need to be resolved before use of models can become more widespread in education.
first_indexed 2025-04-30T20:23:17Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Meht\u00e4l\u00e4, Saana", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sjelvgren, Mikael", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-30T05:35:42Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-30T05:35:42Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101692", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suurten kielimallien suosio ja huomio on noussut r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti viime vuosien aikana. Malleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monenlaisiin teht\u00e4viin ja ajan kuluessa mallit kykenev\u00e4t koko ajan vaativampiin teht\u00e4viin. Suuria kielimalleja k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 hyv\u00e4ksi oppilaiden toimesta, mutta ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti osana kouluarkea ja opettajien ty\u00f6t\u00e4. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksen tutkimuskysymys on, miten suuria kielimalleja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten suuria kielimalleja voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opetuksessa, sek\u00e4 opettajan ett\u00e4 oppilaan n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimus toteutettiin k\u00e4ym\u00e4ll\u00e4 l\u00e4pi suuria kielimalleja ja niiden opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00e4 l\u00e4pik\u00e4yvi\u00e4 l\u00e4hteit\u00e4. Tutkimusmateriaalia etsittiin eri tietokannoista hy\u00f6dynt\u00e4en aihealueeseen liittyvi\u00e4 termej\u00e4. Tutkimusmateriaalina pyrittiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n arvostettuja julkaisuja ja paljon viittauksia saaneita l\u00e4hteit\u00e4. Suurin osa tutkimuksessa k\u00e4ytetyist\u00e4 l\u00e4hteist\u00e4 on julkaistu kolmen edellisen vuoden aikana. Tutkielmassa havaittiin suurien kielimallien k\u00e4yt\u00f6n opetuksessa olevan hy\u00f6dyllist\u00e4 kaiken ik\u00e4isille ja mallien avulla saadun hy\u00f6dyn riippuvan oppilaan i\u00e4st\u00e4 ja tarpeista. Oppilaat hy\u00f6tyv\u00e4t mallien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 esimerkiksi uusien taitojen oppimisessa, kokeisiin harjoittelussa ja suurien tietom\u00e4\u00e4rien k\u00e4sittelyss\u00e4. Opettajan n\u00e4k\u00f6kulmasta selvisi erilaisia tapoja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 malleja opetuksessa, opetuksen suunnittelussa ja oppilaiden arvioinnissa. Tutkielmassa k\u00e4vi ilmi my\u00f6s ongelmia, joita mallien k\u00e4yt\u00f6ll\u00e4 on opetukseen liittyen. My\u00f6s ei opetukseen suoraan liittyvi\u00e4 ongelmia, joita mallien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa voi aiheuttaa. Suurten kielimallien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa on hy\u00f6tyj\u00e4, mutta my\u00f6s monia ongelmakohtia, jotka t\u00e4ytyy ratkaista. Mallien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyvien ongelmien, kuten plagiointi, mallien antama virheellinen tieto, oppilaan tiet\u00e4myksen arviointi, liiallinen riippuvuus malleihin ja kokeissa huijaaminen pit\u00e4\u00e4 ratkaista, jotta mallit voisivat yleisty\u00e4 opetusk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 ja koulut ottaisivat malleja k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Large language models have gotten a lot of attention, and their popularity has skyrocketed in recent years. Large language models are already used by students but not by teachers and schools. This bachelor's thesis was conducted as a literature review. The main research question of this thesis was how large language models can be used in education. The objective of the research was to find out how large language models can be used by teachers and students. The research was carried out by going through research papers about large language models and their use in education. Research materials were found using different terms related to the field and subject and by using those terms in different databases. Most of the research materials were published in the last three years and materials from highly cited papers and respected publishers were prioritized. Research found that the use of large language models in education can be beneficial to students of any age. Students can benefit differently depending on their age and needs. For example, students can benefit from the use of models in learning new skills, preparing for tests and dealing with large amounts of data. From the teachers perspective large language models can be used in teaching, planning and grading. The research also found problems related to using large language models in education. There are also problems that are not related to education that the use of models can cause. The use of large language models in education has many benefits but also many problems that need to be addressed. Things such as plagiarism, models giving false information, possible growing dependency on models and cheating need to be resolved before use of models can become more widespread in education.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-30T05:35:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-30T05:35:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suuret kielimallit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ChatGPT", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Suurten kielimallien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504303569", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielimallit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101692
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:34Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjelvgren, Mikael Suurten kielimallien käyttö opetuksessa suuret kielimallit ChatGPT Tietojärjestelmätiede Information Systems Science kielimallit tekoäly opetus oppilaat opettajat
title Suurten kielimallien käyttö opetuksessa
title_full Suurten kielimallien käyttö opetuksessa
title_fullStr Suurten kielimallien käyttö opetuksessa Suurten kielimallien käyttö opetuksessa
title_full_unstemmed Suurten kielimallien käyttö opetuksessa Suurten kielimallien käyttö opetuksessa
title_short Suurten kielimallien käyttö opetuksessa
title_sort suurten kielimallien käyttö opetuksessa
title_txtP Suurten kielimallien käyttö opetuksessa
topic suuret kielimallit ChatGPT Tietojärjestelmätiede Information Systems Science kielimallit tekoäly opetus oppilaat opettajat
topic_facet ChatGPT Information Systems Science Tietojärjestelmätiede kielimallit opettajat opetus oppilaat suuret kielimallit tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101692 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504303569
work_keys_str_mv AT sjelvgrenmikael suurtenkielimallienkäyttöopetuksessa