Suurten kielimallien käyttö opetuksessa

Suurten kielimallien suosio ja huomio on noussut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Malleja käytetään monenlaisiin tehtäviin ja ajan kuluessa mallit kykenevät koko ajan vaativampiin tehtäviin. Suuria kielimalleja käytetään tällä hetkellä hyväksi oppilaiden toimesta, mutta ei välttämättä järjest...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sjelvgren, Mikael
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101692
Description
Summary:Suurten kielimallien suosio ja huomio on noussut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Malleja käytetään monenlaisiin tehtäviin ja ajan kuluessa mallit kykenevät koko ajan vaativampiin tehtäviin. Suuria kielimalleja käytetään tällä hetkellä hyväksi oppilaiden toimesta, mutta ei välttämättä järjestelmällisesti osana kouluarkea ja opettajien työtä. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksen tutkimuskysymys on, miten suuria kielimalleja voidaan hyödyntää opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia miten suuria kielimalleja voidaan hyödyntää opetuksessa, sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin käymällä läpi suuria kielimalleja ja niiden opetuskäyttöä läpikäyviä lähteitä. Tutkimusmateriaalia etsittiin eri tietokannoista hyödyntäen aihealueeseen liittyviä termejä. Tutkimusmateriaalina pyrittiin käyttämään arvostettuja julkaisuja ja paljon viittauksia saaneita lähteitä. Suurin osa tutkimuksessa käytetyistä lähteistä on julkaistu kolmen edellisen vuoden aikana. Tutkielmassa havaittiin suurien kielimallien käytön opetuksessa olevan hyödyllistä kaiken ikäisille ja mallien avulla saadun hyödyn riippuvan oppilaan iästä ja tarpeista. Oppilaat hyötyvät mallien käytöstä esimerkiksi uusien taitojen oppimisessa, kokeisiin harjoittelussa ja suurien tietomäärien käsittelyssä. Opettajan näkökulmasta selvisi erilaisia tapoja hyödyntää malleja opetuksessa, opetuksen suunnittelussa ja oppilaiden arvioinnissa. Tutkielmassa kävi ilmi myös ongelmia, joita mallien käytöllä on opetukseen liittyen. Myös ei opetukseen suoraan liittyviä ongelmia, joita mallien käyttö opetuksessa voi aiheuttaa. Suurten kielimallien käytöstä opetuksessa on hyötyjä, mutta myös monia ongelmakohtia, jotka täytyy ratkaista. Mallien käyttöön liittyvien ongelmien, kuten plagiointi, mallien antama virheellinen tieto, oppilaan tietämyksen arviointi, liiallinen riippuvuus malleihin ja kokeissa huijaaminen pitää ratkaista, jotta mallit voisivat yleistyä opetuskäytössä ja koulut ottaisivat malleja käyttöön. Large language models have gotten a lot of attention, and their popularity has skyrocketed in recent years. Large language models are already used by students but not by teachers and schools. This bachelor's thesis was conducted as a literature review. The main research question of this thesis was how large language models can be used in education. The objective of the research was to find out how large language models can be used by teachers and students. The research was carried out by going through research papers about large language models and their use in education. Research materials were found using different terms related to the field and subject and by using those terms in different databases. Most of the research materials were published in the last three years and materials from highly cited papers and respected publishers were prioritized. Research found that the use of large language models in education can be beneficial to students of any age. Students can benefit differently depending on their age and needs. For example, students can benefit from the use of models in learning new skills, preparing for tests and dealing with large amounts of data. From the teachers perspective large language models can be used in teaching, planning and grading. The research also found problems related to using large language models in education. There are also problems that are not related to education that the use of models can cause. The use of large language models in education has many benefits but also many problems that need to be addressed. Things such as plagiarism, models giving false information, possible growing dependency on models and cheating need to be resolved before use of models can become more widespread in education.