“Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käyttämiä toiminnallisia menetelmiä ja välineitä matematiikan opetuksessa. Lisäksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen käyttöä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kuusela, Ville, Vainio, Markus
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101689
_version_ 1833407614057185280
author Kuusela, Ville Vainio, Markus
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuusela, Ville Vainio, Markus Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuusela, Ville Vainio, Markus Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuusela, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käyttämiä toiminnallisia menetelmiä ja välineitä matematiikan opetuksessa. Lisäksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen käyttöä oppilaiden oppimisen ja innostamisen näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenologis–hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että toiminnalliset menetelmät lisäsivät oppilaiden matematiikan oppimisen ymmärtämistä. Luokanopettajat kokivat toiminnallisuuden osana matematiikan opetusta lisäävän oppilaiden motivaatiota ja innostuneisuutta oppiainetta kohtaan. Toiminnallisten työtapojen käytön haasteiksi luokanopettajat kuvasivat lisääntyneen suunnittelun tarpeen ja liian suuret ryhmäkoot. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toiminnallinen matematiikka kuuluu perusopetukseen. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa.
first_indexed 2025-04-30T20:23:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Autti, Raisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusela, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainio, Markus", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-30T05:29:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-30T05:29:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101689", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 toiminnallisia menetelmi\u00e4 ja v\u00e4lineit\u00e4 matematiikan opetuksessa. Lis\u00e4ksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 oppilaiden oppimisen ja innostamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusotteena hy\u00f6dynnettiin fenomenologis\u2013hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin hy\u00f6dynt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 toiminnalliset menetelm\u00e4t lis\u00e4siv\u00e4t oppilaiden matematiikan oppimisen ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Luokanopettajat kokivat toiminnallisuuden osana matematiikan opetusta lis\u00e4\u00e4v\u00e4n oppilaiden motivaatiota ja innostuneisuutta oppiainetta kohtaan. Toiminnallisten ty\u00f6tapojen k\u00e4yt\u00f6n haasteiksi luokanopettajat kuvasivat lis\u00e4\u00e4ntyneen suunnittelun tarpeen ja liian suuret ryhm\u00e4koot. \nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 toiminnallinen matematiikka kuuluu perusopetukseen. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-30T05:29:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-30T05:29:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cJoo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.\u201d : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504303566", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101689
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:44Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1cee17df-38bc-4daa-b834-08c780770d4a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504303566.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusela, Ville Vainio, Markus “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa toiminnallinen matematiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus matematiikka opetus luokanopettajat oppiminen toiminnalliset menetelmät toiminnallisuus
title “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
title_full “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
title_fullStr “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
title_full_unstemmed “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
title_short “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.”
title_sort joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
title_sub luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
title_txtP “Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” : luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
topic toiminnallinen matematiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus matematiikka opetus luokanopettajat oppiminen toiminnalliset menetelmät toiminnallisuus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat matematiikka opetus oppiminen perusopetus toiminnallinen matematiikka toiminnalliset menetelmät toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101689 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504303566
work_keys_str_mv AT kuuselaville joomustaseoppiminenontavallaanhauskempaaluokanopettajienkokemuksiatoiminnallisenmat