“Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käyttämiä toiminnallisia menetelmiä ja välineitä matematiikan opetuksessa. Lisäksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen käyttöä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kuusela, Ville, Vainio, Markus
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101689
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käyttämiä toiminnallisia menetelmiä ja välineitä matematiikan opetuksessa. Lisäksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen käyttöä oppilaiden oppimisen ja innostamisen näkökulmasta. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenologis–hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että toiminnalliset menetelmät lisäsivät oppilaiden matematiikan oppimisen ymmärtämistä. Luokanopettajat kokivat toiminnallisuuden osana matematiikan opetusta lisäävän oppilaiden motivaatiota ja innostuneisuutta oppiainetta kohtaan. Toiminnallisten työtapojen käytön haasteiksi luokanopettajat kuvasivat lisääntyneen suunnittelun tarpeen ja liian suuret ryhmäkoot. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toiminnallinen matematiikka kuuluu perusopetukseen. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa.