“Joo musta se oppiminen on tavallaan hauskempaa.” luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käyttämiä toiminnallisia menetelmiä ja välineitä matematiikan opetuksessa. Lisäksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen käyttöä...
Päätekijät: | , |
---|---|
Muut tekijät: | , , , , |
Aineistotyyppi: | Pro gradu |
Kieli: | fin |
Julkaistu: |
2025
|
Aiheet: | |
Linkit: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101689 |
Yhteenveto: | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kokemuksia toiminnallisen matematiikan käytöstä opetuksessa. Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käyttämiä toiminnallisia menetelmiä ja välineitä matematiikan opetuksessa. Lisäksi tutkitaan toiminnallisen matematiikan opetuksen käyttöä oppilaiden oppimisen ja innostamisen näkökulmasta.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus ja tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenologis–hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että toiminnalliset menetelmät lisäsivät oppilaiden matematiikan oppimisen ymmärtämistä. Luokanopettajat kokivat toiminnallisuuden osana matematiikan opetusta lisäävän oppilaiden motivaatiota ja innostuneisuutta oppiainetta kohtaan. Toiminnallisten työtapojen käytön haasteiksi luokanopettajat kuvasivat lisääntyneen suunnittelun tarpeen ja liian suuret ryhmäkoot.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että toiminnallinen matematiikka kuuluu perusopetukseen. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman tutkimustiedon kanssa.
|
---|