Summary: | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden käsityksiä hyvästä opettajasta eli tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä oppilaiden käsityksistä hyvän opettajan ominaisuuksista ja osaamisesta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistujat olivat 5.–6.-luokkalaisia oppilaita. Tutkimusaineistona toimi oppilaiden kirjoittamat tekstivastaukset, jotka vastasivat kysymykseen ”Millainen on mielestäsi hyvä opettaja?”. Aineisto kerättiin sähköisesti ja samalla anonyymisti Webropol-lomaketta hyödyntäen. Aineistoa kertyi 51 kappaletta, joista vain tutkimustehtävään ja annettuihin kirjoitusohjeisiin vastanneet 46 kappaletta otettiin huomioon analyysissä. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että oppilaiden käsitysten mukaan hyvä opettaja on pedagogisesti osaava, eettisesti toimiva sekä vuorovaikutus- ja tunnetaitoinen. Pedagogisesti osaava opettaja on ominaisuuksiltaan tiukka ja kuria pitävä, hyvät opetustaidot omaava, opetusta monipuolistava ja tauottava, oppilaantunteva ja oppimista tukeva sekä kannustava. Eettisesti toimiva opettaja on toiminnaltaan turvallinen ja huolehtiva, tasavertainen ja oikeudenmukainen, sensitiivinen ja moninaisuutta ymmärtävä, kiusaamis- ja riitatilanteissa toimiva ja sovitteleva sekä täsmällinen. Vuorovaikutus- ja tunnetaitoinen opettaja on ominaisuuksiltaan kuunteleva ja huomioonottava, empaattinen ja ymmärtäväinen, lämminhenkinen, tasapainoinen ja leppoisa, humoristinen sekä hyväntuulinen ja hyvinvoiva.
|