Summary: | Kielellä on merkittävä rooli tunteiden kokemisessa ja kaksikielisten kohdalla tämä tunteiden ja kielten välinen suhde muuttuu monimutkaisemmaksi. Tunteet voivat ilmetä eri tavoin eri kielillä ja kielivalinta voi vaikuttaa siihen, kuinka voimakkaina tai aitoina tunteet koetaan ja ilmaistaan. Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee, millainen emotionaalinen yhteys suomalaisilla englannin kielen yliopisto-opiskelijoilla on heidän äidinkieleensä ja englannin kieleen. Lisäksi tämä tutkielma tarkastelee emotionaaliseen yhteyteen liittyviä eroja sekä tutkii, onko kontekstilla, jossa kieltä käytetään, väliä.
Tutkimusaineisto on kerätty kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin osallistujille Jyväskylän yliopiston sähköpostilistojen kautta. Kyselyyn vastasi 39 yli 18-vuotiasta englannin kielen pää- ja sivuaine opiskelijaa. Kysely sisälsi kysymyksiä, jotka tuottivat sekä määrällisiä että laadullisia tuloksia. Kysymykset käsittelivät osallistujien kokemuksia emotionaalisista tilanteista eri kielillä, heidän kielellisiä mieltymyksiänsä tunteista puhuessa ja tilanteellisia eroja.
Tutkimustulosten mukaan suomalaisilla englantia opiskelevilla yliopisto-opiskelijoilla on vahvempi emotionaalinen yhteys heidän äidinkieleensä verrattuna englannin kieleen. Tulosten mukaan osa osallistujista käyttivät englannin kieltä tunteidenilmaisussa etäännyttääkseen itseään vahvoista tunteista. Tutkimustulokset paljastivat myös, että kontekstilla on suuri rooli tunteiden ilmaisussa käytettävän kielen valinnassa. Valintaan vaikuttavat myös kulttuuri, sanastonlaajuus ja keskustelukumppani.
Tämän tutkielman tulokset painottavat psykolingvistiikan, erityisesti kaksikielisten tutkimuksen tärkeyttä. Tämän tiedon avulla terapeutit ja ohjaajat voivat ottaa kaksikielisten kanssa työskennellessään huomioon kielen merkityksen tunteellisissa tilanteissa. Tämä voi auttaa tulkitsemaan, kuinka he tai heidän asiakkaansa voivat hyödyntää monikielisyyttään. Kaksikieliset itse voivat hyötyä tästä tiedosta reflektoimalla omaa kielenkäyttöään tunteikkaissa tilanteissa, jonka seurauksena heidän omat kommunikointitapansa henkilökohtaisissa suhteissa voivat kehittyä. Lopuksi tämä tutkimus painottaa sanaston oppimisen tärkeyttä sekä kulttuurin vaikutusta tunteiden ilmaisussa.
|