Upward differentiation in EFL learning materials content analysis of upward differentiation in High Five! 3

Kasvatusalalla eriyttämistä koskeva keskustelu ja aiempi tutkimus keskittyy usein erityisesti alaspäin eriyttämiseen, eivätkä opettajat koe tuntevansa ylöspäin eriyttämisen ilmiötä ja toteuttamista opetuksessa tarpeeksi. Monet oppimateriaalit sisältävät erillisen materiaalin alaspäin eriyttämiseen,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kataja, Nea
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101646
_version_ 1833317359249522688
author Kataja, Nea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kataja, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kataja, Nea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kataja, Nea
datasource_str_mv jyx
description Kasvatusalalla eriyttämistä koskeva keskustelu ja aiempi tutkimus keskittyy usein erityisesti alaspäin eriyttämiseen, eivätkä opettajat koe tuntevansa ylöspäin eriyttämisen ilmiötä ja toteuttamista opetuksessa tarpeeksi. Monet oppimateriaalit sisältävät erillisen materiaalin alaspäin eriyttämiseen, mutta oppikirjojen ylöspäin eriyttämiseen keskittyvät tehtävät ovat vielä melko tuntemattomia. Tämä tutkielma keskittyy analysoimaan ylöspäin eriyttäviä tehtäviä kolmannen luokan englannin kielen oppimateriaaleissa. Aineisto sisälsi High Five! 3 materiaalien kaikki ylöspäin eriyttävät tehtävät ja ne analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tehtävät laskettiin ja jaettiin viiteen kategoriaan sen perusteella, mihin kielen osa-alueen harjoittamiseen ne keskittyvät. Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa ylöspäin eriyttävistä tehtävistä on kirjoittamista vaativia ja harjoittavia itsenäisiä yksilötehtäviä. Monet ylöspäin eriyttävistä tehtävistä ovat lisätehtäviä niitä edeltäville perustehtäville ja edellyttävät aiempien tehtävien tekemistä. Ylöspäin eriyttävät tehtävät eivät toimi perustehtäviä korvaavina haastavamman tason tehtävinä vaan pikemminkin lisähaastetta tarjoavina jatkotehtävinä nopeimmille oppilaille. Tutkimus antaa tietoa siitä, mitä ylöspäin eriyttävän materiaalin suhteen tulisi huomioida opettajien valitessa opetuksessa käytettävää oppimateriaalia. Tulokset havainnollistavat oppikirjailijoille ylöspäin eriyttävien tehtävien puutteita ja vahvuuksia, minkä pohjalta he voivat kehittää ylöspäin eriyttävää materiaalia englannin oppikirjoissa.
first_indexed 2025-04-28T20:00:40Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kataja, Nea", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-28T05:44:24Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-28T05:44:24Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101646", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kasvatusalalla eriytt\u00e4mist\u00e4 koskeva keskustelu ja aiempi tutkimus keskittyy usein erityisesti alasp\u00e4in eriytt\u00e4miseen, eiv\u00e4tk\u00e4 opettajat koe tuntevansa yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4misen ilmi\u00f6t\u00e4 ja toteuttamista opetuksessa tarpeeksi. Monet oppimateriaalit sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t erillisen materiaalin alasp\u00e4in eriytt\u00e4miseen, mutta oppikirjojen yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4miseen keskittyv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t ovat viel\u00e4 melko tuntemattomia. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy analysoimaan yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4vi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 kolmannen luokan englannin kielen oppimateriaaleissa. Aineisto sis\u00e4lsi High Five! 3 materiaalien kaikki yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t ja ne analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Teht\u00e4v\u00e4t laskettiin ja jaettiin viiteen kategoriaan sen perusteella, mihin kielen osa-alueen harjoittamiseen ne keskittyv\u00e4t. \n\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 suurin osa yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4vist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 on kirjoittamista vaativia ja harjoittavia itsen\u00e4isi\u00e4 yksil\u00f6teht\u00e4vi\u00e4. Monet yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4vist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 ovat lis\u00e4teht\u00e4vi\u00e4 niit\u00e4 edelt\u00e4ville perusteht\u00e4ville ja edellytt\u00e4v\u00e4t aiempien teht\u00e4vien tekemist\u00e4. Yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4t teht\u00e4v\u00e4t eiv\u00e4t toimi perusteht\u00e4vi\u00e4 korvaavina haastavamman tason teht\u00e4vin\u00e4 vaan pikemminkin lis\u00e4haastetta tarjoavina jatkoteht\u00e4vin\u00e4 nopeimmille oppilaille. Tutkimus antaa tietoa siit\u00e4, mit\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4n materiaalin suhteen tulisi huomioida opettajien valitessa opetuksessa k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4\u00e4 oppimateriaalia. Tulokset havainnollistavat oppikirjailijoille yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4vien teht\u00e4vien puutteita ja vahvuuksia, mink\u00e4 pohjalta he voivat kehitt\u00e4\u00e4 yl\u00f6sp\u00e4in eriytt\u00e4v\u00e4\u00e4 materiaalia englannin oppikirjoissa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-28T05:44:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-28T05:44:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upward differentiation", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skilled", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504283506", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eriytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101646
language eng
last_indexed 2025-05-20T20:51:56Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/57f300d0-b46c-4b61-bd45-ab0504821562\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504283506.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kataja, Nea Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3 upward differentiation EFL skilled Englannin kieli English eriyttäminen englannin kieli oppikirjat oppimateriaali opetus tehtävät kielen oppiminen sisällönanalyysi kieli ja kielet
title Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3
title_full Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3
title_fullStr Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3 Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3
title_full_unstemmed Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3 Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3
title_short Upward differentiation in EFL learning materials
title_sort upward differentiation in efl learning materials content analysis of upward differentiation in high five 3
title_sub content analysis of upward differentiation in High Five! 3
title_txtP Upward differentiation in EFL learning materials : content analysis of upward differentiation in High Five! 3
topic upward differentiation EFL skilled Englannin kieli English eriyttäminen englannin kieli oppikirjat oppimateriaali opetus tehtävät kielen oppiminen sisällönanalyysi kieli ja kielet
topic_facet EFL Englannin kieli English englannin kieli eriyttäminen kielen oppiminen kieli ja kielet opetus oppikirjat oppimateriaali sisällönanalyysi skilled tehtävät upward differentiation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101646 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504283506
work_keys_str_mv AT katajanea upwarddifferentiationinefllearningmaterialscontentanalysisofupwarddifferentiationinhig