Upward differentiation in EFL learning materials content analysis of upward differentiation in High Five! 3

Kasvatusalalla eriyttämistä koskeva keskustelu ja aiempi tutkimus keskittyy usein erityisesti alaspäin eriyttämiseen, eivätkä opettajat koe tuntevansa ylöspäin eriyttämisen ilmiötä ja toteuttamista opetuksessa tarpeeksi. Monet oppimateriaalit sisältävät erillisen materiaalin alaspäin eriyttämiseen,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kataja, Nea
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101646
Kuvaus
Yhteenveto:Kasvatusalalla eriyttämistä koskeva keskustelu ja aiempi tutkimus keskittyy usein erityisesti alaspäin eriyttämiseen, eivätkä opettajat koe tuntevansa ylöspäin eriyttämisen ilmiötä ja toteuttamista opetuksessa tarpeeksi. Monet oppimateriaalit sisältävät erillisen materiaalin alaspäin eriyttämiseen, mutta oppikirjojen ylöspäin eriyttämiseen keskittyvät tehtävät ovat vielä melko tuntemattomia. Tämä tutkielma keskittyy analysoimaan ylöspäin eriyttäviä tehtäviä kolmannen luokan englannin kielen oppimateriaaleissa. Aineisto sisälsi High Five! 3 materiaalien kaikki ylöspäin eriyttävät tehtävät ja ne analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tehtävät laskettiin ja jaettiin viiteen kategoriaan sen perusteella, mihin kielen osa-alueen harjoittamiseen ne keskittyvät. Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa ylöspäin eriyttävistä tehtävistä on kirjoittamista vaativia ja harjoittavia itsenäisiä yksilötehtäviä. Monet ylöspäin eriyttävistä tehtävistä ovat lisätehtäviä niitä edeltäville perustehtäville ja edellyttävät aiempien tehtävien tekemistä. Ylöspäin eriyttävät tehtävät eivät toimi perustehtäviä korvaavina haastavamman tason tehtävinä vaan pikemminkin lisähaastetta tarjoavina jatkotehtävinä nopeimmille oppilaille. Tutkimus antaa tietoa siitä, mitä ylöspäin eriyttävän materiaalin suhteen tulisi huomioida opettajien valitessa opetuksessa käytettävää oppimateriaalia. Tulokset havainnollistavat oppikirjailijoille ylöspäin eriyttävien tehtävien puutteita ja vahvuuksia, minkä pohjalta he voivat kehittää ylöspäin eriyttävää materiaalia englannin oppikirjoissa.