Kielisiltoja rakentamassa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä monikielisillä, maahanmuuttotaustaisilla 5.–6. -luokan oppilailla on oman äidinkielen opiskelusta ja sen mahdollisesta käytöstä muun opiskelun yhteydessä. Tarkoituksena on myös tarkastella, millaisia merkityksiä oppilaat antavat oman äidin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Cajas, Paula, Lindfors, Stina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101645
_version_ 1833407614041456640
author Cajas, Paula Lindfors, Stina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Cajas, Paula Lindfors, Stina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Cajas, Paula Lindfors, Stina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Cajas, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä monikielisillä, maahanmuuttotaustaisilla 5.–6. -luokan oppilailla on oman äidinkielen opiskelusta ja sen mahdollisesta käytöstä muun opiskelun yhteydessä. Tarkoituksena on myös tarkastella, millaisia merkityksiä oppilaat antavat oman äidinkielen opiskelulle nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lapsiryhmissä tehtyjen puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Se litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisella menetelmällä, jossa oppilaiden käsitykset ryhmiteltiin merkitysyksiköiden ja kategorioiden kautta. Tutkimus osoitti, että suurin osa oppilaista näki oman äidinkielen tukevan oppimista erityisesti suomen kielen sanaston ja käsitteiden ymmärtämisessä sekä matemaattisten taitojen omaksumisessa. Mahdollisuudet oman äidinkielen käyttöön oppitunneilla vaihtelivat paljon. Tutkimustuloksissa näyttäytyy keskeisenä, miten kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitivät omaa äidinkieltään erittäin tärkeänä ja arvostivat sitä syvästi. Tämä osoittaa, että kieli ei ole heille pelkästään viestinnän väline, vaan myös merkittävä osa identiteettiä ja oppimista. Näiden havaintojen valossa voidaan todeta, että kouluissa tulee jatkaa kielitietoisen pedagogiikan kehittämistä, jotta oppilaiden kielelliset resurssit voidaan tunnistaa ja hyödyntää täysimääräisesti osana opetusta ja oppimista.
first_indexed 2025-04-28T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Arvola, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Cajas, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lindfors, Stina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-28T05:42:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-28T05:42:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101645", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 monikielisill\u00e4, maahanmuuttotaustaisilla 5.\u20136. -luokan oppilailla on oman \u00e4idinkielen opiskelusta ja sen mahdollisesta k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 muun opiskelun yhteydess\u00e4. Tarkoituksena on my\u00f6s tarkastella, millaisia merkityksi\u00e4 oppilaat antavat oman \u00e4idinkielen opiskelulle\nnykyhetkess\u00e4 ja tulevaisuudessa.\nTutkimus toteutettiin laadullisena fenomenografisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin lapsiryhmiss\u00e4 tehtyjen puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Se litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisella menetelm\u00e4ll\u00e4, jossa oppilaiden k\u00e4sitykset ryhmiteltiin merkitysyksik\u00f6iden ja kategorioiden kautta.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 suurin osa oppilaista n\u00e4ki oman \u00e4idinkielen tukevan oppimista erityisesti suomen kielen sanaston ja k\u00e4sitteiden ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 sek\u00e4\nmatemaattisten taitojen omaksumisessa. Mahdollisuudet oman \u00e4idinkielen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n oppitunneilla vaihtelivat paljon.\nTutkimustuloksissa n\u00e4ytt\u00e4ytyy keskeisen\u00e4, miten kaikki tutkimukseen osallistuneet oppilaat pitiv\u00e4t omaa \u00e4idinkielt\u00e4\u00e4n eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja arvostivat sit\u00e4 syv\u00e4sti. T\u00e4m\u00e4 osoittaa, ett\u00e4 kieli ei ole heille pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n viestinn\u00e4n v\u00e4line, vaan my\u00f6s merkitt\u00e4v\u00e4 osa identiteetti\u00e4 ja oppimista. N\u00e4iden havaintojen valossa voidaan todeta, ett\u00e4 kouluissa tulee jatkaa kielitietoisen pedagogiikan kehitt\u00e4mist\u00e4, jotta oppilaiden kielelliset resurssit voidaan tunnistaa ja hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 t\u00e4ysim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti osana opetusta ja oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-28T05:42:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-28T05:42:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oman \u00e4idinkielen opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielitietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttotaustainen oppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 oman \u00e4idinkielen opiskelusta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504283505", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101645
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:23Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1edc911b-c002-4a2e-8ce8-89694f94fea5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504283505.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Cajas, Paula Lindfors, Stina Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta oman äidinkielen opiskelu kielitietoisuus maahanmuuttotaustainen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education äidinkieli monikielisyys
title Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
title_full Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
title_fullStr Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
title_full_unstemmed Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
title_short Kielisiltoja rakentamassa
title_sort kielisiltoja rakentamassa maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
title_sub maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
title_txtP Kielisiltoja rakentamassa : maahanmuuttotaustaisten oppilaiden käsityksiä oman äidinkielen opiskelusta
topic oman äidinkielen opiskelu kielitietoisuus maahanmuuttotaustainen oppilas Luokanopettajakoulutus Teacher Education äidinkieli monikielisyys
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kielitietoisuus maahanmuuttotaustainen oppilas monikielisyys oman äidinkielen opiskelu äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101645 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504283505
work_keys_str_mv AT cajaspaula kielisiltojarakentamassamaahanmuuttotaustaistenoppilaidenkäsityksiäomanäidinkielenopi