Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten rehtorit ja luokanopettajat kokevat oman työhyvinvointinsa. Lisäksi tutkittiin sitä, onko rehtorien kokema työhyvinvointi yhteydessä luokanopettajien kokemaan työhyvinvointiin. Työhyvinvointia tutkittiin työstressin, työuupumuksen ja työn imun kautt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Miia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101644
_version_ 1833407614040408064
author Salo, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salo, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salo, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salo, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten rehtorit ja luokanopettajat kokevat oman työhyvinvointinsa. Lisäksi tutkittiin sitä, onko rehtorien kokema työhyvinvointi yhteydessä luokanopettajien kokemaan työhyvinvointiin. Työhyvinvointia tutkittiin työstressin, työuupumuksen ja työn imun kautta. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksessa käytettiin keväällä 2018 kyselylomakkeilla kerättyä aineistoa. Otos koostui 52:sta ensimmäisen vuosiluokan luokanopettajasta ja 34:stä alakoulun rehtorista. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla työhyvinvoinnin osa-alueista (työstressi, työuupumus ja työn imu) muodostettuja keskiarvosummamuuttujia, ja muuttujien välisiä yhteyksiä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimen avulla. Tulokset osoittivat, että sekä rehtorit että luokanopettajat kokivat korkeaa työn imua ja vain vähän työstressiä sekä työuupumusta tässä aineistossa. Tulokset osoittivat edelleen, että mitä enemmän rehtorit ja luokanopettajat kokivat työn imua, sitä vähemmän he kokivat työstressiä ja työuupumusta. Mitä enemmän he kokivat työstressiä, sitä enemmän he kokivat myös työuupumusta. Rehtorien työhyvinvoinnin ja luokanopettajien työhyvinvoinnin väliltä ei löytynyt tässä tutkimuksessa tilastollisesti merkitsevää yhteyttä. Tuloksista voidaan päätellä, että tässä aineistossa rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi on hyvä, eikä rehtorien työhyvinvointi ole merkitsevästi yhteydessä luokanopettajien työhyvinvointiin.
first_indexed 2025-04-28T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pakarinen, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-28T05:40:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-28T05:40:02Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101644", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten rehtorit ja luokanopettajat kokevat oman ty\u00f6hyvinvointinsa. Lis\u00e4ksi tutkittiin sit\u00e4, onko rehtorien kokema ty\u00f6hyvinvointi yhteydess\u00e4 luokanopettajien kokemaan ty\u00f6hyvinvointiin. Ty\u00f6hyvinvointia tutkittiin ty\u00f6stressin, ty\u00f6uupumuksen ja ty\u00f6n imun kautta. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018 kyselylomakkeilla ker\u00e4tty\u00e4 aineistoa. Otos koostui 52:sta ensimm\u00e4isen vuosiluokan luokanopettajasta ja 34:st\u00e4 alakoulun rehtorista. Aineisto analysoitiin tarkastelemalla ty\u00f6hyvinvoinnin osa-alueista (ty\u00f6stressi, ty\u00f6uupumus ja ty\u00f6n imu) muodostettuja keskiarvosummamuuttujia, ja muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 tutkittiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimen avulla. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 rehtorit ett\u00e4 luokanopettajat kokivat korkeaa ty\u00f6n imua ja vain v\u00e4h\u00e4n ty\u00f6stressi\u00e4 sek\u00e4 ty\u00f6uupumusta t\u00e4ss\u00e4 aineistossa. Tulokset osoittivat edelleen, ett\u00e4 mit\u00e4 enemm\u00e4n rehtorit ja luokanopettajat kokivat ty\u00f6n imua, sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n he kokivat ty\u00f6stressi\u00e4 ja ty\u00f6uupumusta. Mit\u00e4 enemm\u00e4n he kokivat ty\u00f6stressi\u00e4, sit\u00e4 enemm\u00e4n he kokivat my\u00f6s ty\u00f6uupumusta. Rehtorien ty\u00f6hyvinvoinnin ja luokanopettajien ty\u00f6hyvinvoinnin v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4. Tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 aineistossa rehtorien ja luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointi on hyv\u00e4, eik\u00e4 rehtorien ty\u00f6hyvinvointi ole merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-28T05:40:02Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-28T05:40:02Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Rehtorien ja luokanopettajien ty\u00f6hyvinvointi sek\u00e4 niiden v\u00e4linen yhteys", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504283504", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rehtorit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101644
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:38Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/19da6245-dc7c-4d48-af7f-98255f154ded\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504283504.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Miia Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys työstressi Luokanopettajakoulutus Teacher Education rehtorit työhyvinvointi luokanopettajat opettajat stressi uupumus työn imu
title Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
title_full Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
title_fullStr Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
title_full_unstemmed Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
title_short Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
title_sort rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
title_txtP Rehtorien ja luokanopettajien työhyvinvointi sekä niiden välinen yhteys
topic työstressi Luokanopettajakoulutus Teacher Education rehtorit työhyvinvointi luokanopettajat opettajat stressi uupumus työn imu
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat opettajat rehtorit stressi työhyvinvointi työn imu työstressi uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101644 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504283504
work_keys_str_mv AT salomiia rehtorienjaluokanopettajientyöhyvinvointisekäniidenvälinenyhteys