Brand identity, ESG, and company values potential dissonances in messaging values on company websites

2000-luvun modernissa maailmassa ihmiset keskittyvät kasvavissa määrin ympärillä olevien yhtiöiden tuotteiden lisäksi myös niiden arvoihin ja käytösmalleihin. Kestävyyden ja vastuullisuuden korostuminen näkyykin selvästi monen yhtiön ja brändin imagossa ja käytännön toiminnassa. Tutkin, kuinka eri y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtinen, Pasi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101620
_version_ 1833407614032019456
author Lehtinen, Pasi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehtinen, Pasi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehtinen, Pasi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehtinen, Pasi
datasource_str_mv jyx
description 2000-luvun modernissa maailmassa ihmiset keskittyvät kasvavissa määrin ympärillä olevien yhtiöiden tuotteiden lisäksi myös niiden arvoihin ja käytösmalleihin. Kestävyyden ja vastuullisuuden korostuminen näkyykin selvästi monen yhtiön ja brändin imagossa ja käytännön toiminnassa. Tutkin, kuinka eri yhtiöt ilmaisevat näitä arvojaan ja brändiään, ja kuinka sitoutuneita he ovat ESG-nimisen konseptin periaatteisiin. Tutkin myös mahdollisia ristiriitoja arvojen viestinnän ja käytännön aspektien välillä. Tutkimusmetodeina käytettiin kriittistä ja multimodaalista diskurssianalyysiä, sekä määrällistä sisältöanalyysia. Tutkimuskohteena olivat Samsungin, LG:n ja Nokian arvoihin ja ESG:hen keskittyvät verkkosivut, kolme vuoden 2023 kestävyysraporttia, yksi joka yhtiöltä. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikki yhtiöt ovat selvästi hyvin sitoutuneita ESG:n periaatteisiin, ja tämä käy ilmi heidän verkkosivuiltaan ja arvojen ilmaisusta. LG tuo arvoihinsa uniikin aspektin keskittymällä Jeong-do-nimiseen konseptiin ja Samsungin brändi ja arvot ovat yleisellä tasolla humaanit ja lämpimät. Nokia on selvästi aktiivisin arvojensa ilmaisussa sanamäärällisesti ja siinä, kuinka he pyrkivät parantamaan maailmaa ja vähentämään eriarvoisuutta. Nokialla on kuitenkin myös eniten ristiriitoja viestinnässään ja käytännön toiminnassa, siinä missä LG:llä ja Samsungilla ainoa ristiriita on siinä, miten ESG konseptina on eroteltu kaikesta muusta, vaikka arvot ovatkin sen periaatteiden mukaisia. Lopussa korostan tutkimuksen rajallisuutta toteamalla, että yhtiöiden määrän ja maantieteellisen sijainnin vuoksi ei voida vetää laajempia johtopäätöksiä teknologiayhtiöiden arvojen viestinnästä ja mahdollisista ristiriidoista. Laajempi tutkimus voisi käyttää näitä samoja kysymyksiä, mutta huomattavasti isommassa mittakaavassa. Koen myös, että tämäkin tutkimus on silti arvokasta, koska mielestäni yhtiöiden valvonta kuluttajien tasolta on yhtä tärkeää kuin yhtiöiden sisältä ja lainsäädännöllisten auktoriteettien toimesta.
first_indexed 2025-04-25T20:00:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Pasi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-25T07:15:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-25T07:15:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "2000-luvun modernissa maailmassa ihmiset keskittyv\u00e4t kasvavissa m\u00e4\u00e4rin ymp\u00e4rill\u00e4 olevien yhti\u00f6iden tuotteiden lis\u00e4ksi my\u00f6s niiden arvoihin ja k\u00e4yt\u00f6smalleihin. Kest\u00e4vyyden ja vastuullisuuden korostuminen n\u00e4kyykin selv\u00e4sti monen yhti\u00f6n ja br\u00e4ndin imagossa ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toiminnassa. Tutkin, kuinka eri yhti\u00f6t ilmaisevat n\u00e4it\u00e4 arvojaan ja br\u00e4ndi\u00e4\u00e4n, ja kuinka sitoutuneita he ovat ESG-nimisen konseptin periaatteisiin. Tutkin my\u00f6s mahdollisia ristiriitoja arvojen viestinn\u00e4n ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n aspektien v\u00e4lill\u00e4. Tutkimusmetodeina k\u00e4ytettiin kriittist\u00e4 ja multimodaalista diskurssianalyysi\u00e4, sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6analyysia. Tutkimuskohteena olivat Samsungin, LG:n ja Nokian arvoihin ja ESG:hen keskittyv\u00e4t verkkosivut, kolme vuoden 2023 kest\u00e4vyysraporttia, yksi joka yhti\u00f6lt\u00e4.\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 kaikki yhti\u00f6t ovat selv\u00e4sti hyvin sitoutuneita ESG:n periaatteisiin, ja t\u00e4m\u00e4 k\u00e4y ilmi heid\u00e4n verkkosivuiltaan ja arvojen ilmaisusta. LG tuo arvoihinsa uniikin aspektin keskittym\u00e4ll\u00e4 Jeong-do-nimiseen konseptiin ja Samsungin br\u00e4ndi ja arvot ovat yleisell\u00e4 tasolla humaanit ja l\u00e4mpim\u00e4t. Nokia on selv\u00e4sti aktiivisin arvojensa ilmaisussa sanam\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ja siin\u00e4, kuinka he pyrkiv\u00e4t parantamaan maailmaa ja v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n eriarvoisuutta. Nokialla on kuitenkin my\u00f6s eniten ristiriitoja viestinn\u00e4ss\u00e4\u00e4n ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toiminnassa, siin\u00e4 miss\u00e4 LG:ll\u00e4 ja Samsungilla ainoa ristiriita on siin\u00e4, miten ESG konseptina on eroteltu kaikesta muusta, vaikka arvot ovatkin sen periaatteiden mukaisia.\nLopussa korostan tutkimuksen rajallisuutta toteamalla, ett\u00e4 yhti\u00f6iden m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja maantieteellisen sijainnin vuoksi ei voida vet\u00e4\u00e4 laajempia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 teknologiayhti\u00f6iden arvojen viestinn\u00e4st\u00e4 ja mahdollisista ristiriidoista. Laajempi tutkimus voisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 samoja kysymyksi\u00e4, mutta huomattavasti isommassa mittakaavassa. Koen my\u00f6s, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4kin tutkimus on silti arvokasta, koska mielest\u00e4ni yhti\u00f6iden valvonta kuluttajien tasolta on yht\u00e4 t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kuin yhti\u00f6iden sis\u00e4lt\u00e4 ja lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6llisten auktoriteettien toimesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-04-25T07:15:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-25T07:15:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504253453", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101620
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:06:22Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/947017f9-075c-4a31-a79e-cb355b8016ba\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504253453.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Pasi Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites Englannin kieli English brändit englannin kieli diskurssianalyysi viestintä
title Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites
title_full Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites
title_fullStr Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites
title_full_unstemmed Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites
title_short Brand identity, ESG, and company values
title_sort brand identity esg and company values potential dissonances in messaging values on company websites
title_sub potential dissonances in messaging values on company websites
title_txtP Brand identity, ESG, and company values : potential dissonances in messaging values on company websites
topic Englannin kieli English brändit englannin kieli diskurssianalyysi viestintä
topic_facet Englannin kieli English brändit diskurssianalyysi englannin kieli viestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101620 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504253453
work_keys_str_mv AT lehtinenpasi brandidentityesgandcompanyvaluespotentialdissonancesinmessagingvaluesoncompanywebsi