Brand identity, ESG, and company values potential dissonances in messaging values on company websites

2000-luvun modernissa maailmassa ihmiset keskittyvät kasvavissa määrin ympärillä olevien yhtiöiden tuotteiden lisäksi myös niiden arvoihin ja käytösmalleihin. Kestävyyden ja vastuullisuuden korostuminen näkyykin selvästi monen yhtiön ja brändin imagossa ja käytännön toiminnassa. Tutkin, kuinka eri y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtinen, Pasi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101620
Kuvaus
Yhteenveto:2000-luvun modernissa maailmassa ihmiset keskittyvät kasvavissa määrin ympärillä olevien yhtiöiden tuotteiden lisäksi myös niiden arvoihin ja käytösmalleihin. Kestävyyden ja vastuullisuuden korostuminen näkyykin selvästi monen yhtiön ja brändin imagossa ja käytännön toiminnassa. Tutkin, kuinka eri yhtiöt ilmaisevat näitä arvojaan ja brändiään, ja kuinka sitoutuneita he ovat ESG-nimisen konseptin periaatteisiin. Tutkin myös mahdollisia ristiriitoja arvojen viestinnän ja käytännön aspektien välillä. Tutkimusmetodeina käytettiin kriittistä ja multimodaalista diskurssianalyysiä, sekä määrällistä sisältöanalyysia. Tutkimuskohteena olivat Samsungin, LG:n ja Nokian arvoihin ja ESG:hen keskittyvät verkkosivut, kolme vuoden 2023 kestävyysraporttia, yksi joka yhtiöltä. Tutkimustulokset osoittivat, että kaikki yhtiöt ovat selvästi hyvin sitoutuneita ESG:n periaatteisiin, ja tämä käy ilmi heidän verkkosivuiltaan ja arvojen ilmaisusta. LG tuo arvoihinsa uniikin aspektin keskittymällä Jeong-do-nimiseen konseptiin ja Samsungin brändi ja arvot ovat yleisellä tasolla humaanit ja lämpimät. Nokia on selvästi aktiivisin arvojensa ilmaisussa sanamäärällisesti ja siinä, kuinka he pyrkivät parantamaan maailmaa ja vähentämään eriarvoisuutta. Nokialla on kuitenkin myös eniten ristiriitoja viestinnässään ja käytännön toiminnassa, siinä missä LG:llä ja Samsungilla ainoa ristiriita on siinä, miten ESG konseptina on eroteltu kaikesta muusta, vaikka arvot ovatkin sen periaatteiden mukaisia. Lopussa korostan tutkimuksen rajallisuutta toteamalla, että yhtiöiden määrän ja maantieteellisen sijainnin vuoksi ei voida vetää laajempia johtopäätöksiä teknologiayhtiöiden arvojen viestinnästä ja mahdollisista ristiriidoista. Laajempi tutkimus voisi käyttää näitä samoja kysymyksiä, mutta huomattavasti isommassa mittakaavassa. Koen myös, että tämäkin tutkimus on silti arvokasta, koska mielestäni yhtiöiden valvonta kuluttajien tasolta on yhtä tärkeää kuin yhtiöiden sisältä ja lainsäädännöllisten auktoriteettien toimesta.