Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla

Anttila, J. & Kalliomaa, T. 2025. Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokkalaisilla oppilailla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54 s, 1 liite. Vähäinen fyysinen aktiivisuus on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kalliomaa, Tuomas, Anttila, Jere
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101612
_version_ 1833407614024679424
author Kalliomaa, Tuomas Anttila, Jere
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kalliomaa, Tuomas Anttila, Jere Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kalliomaa, Tuomas Anttila, Jere Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kalliomaa, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Anttila, J. & Kalliomaa, T. 2025. Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokkalaisilla oppilailla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54 s, 1 liite. Vähäinen fyysinen aktiivisuus on terveysriski lapsille ja nuorille. Silti lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus vähenee heidän vanhetessaan ja samalla heidän paikallaanolonsa lisääntyy. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää suomalaisten 5.-, 7.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja välituntitoiminnan yhteyksiä. Toisena tavoitteena oli selvittää fyysisessä aktiivisuudessa ja välituntikäyttäytymisessä ilmeneviä sukupuoli- ja luokkatasoeroja. Tässä tutkimuksessa aineistona hyödynnettiin vuoden 2022 LIITU-tutkimusta, joka on kansallinen poikkileikkaustutkimus lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisestä Suomessa. LIITU-tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa lasten ja nuorten liikkumisesta sekä siihen liittyvistä tekijöistä ja ilmiöistä. Vuoden 2022 tutkimus toteutettiin maalis-kesäkuussa internetkyselynä ja liikemittarimittauksina yhteistyössä WHO:n koululaistutkimuksen kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 10098 lasta ja nuorta. Menetelminä tutkimuksessa käytimme 1-suuntaista ANOVAa, 2-suuntaista varianssianalyysia sekä khiin neliötestiä. Varianssianalyysien tilastollisten merkitsevyyksien arvioinnissa hyödynnettiin joko Tamhanen tai Bonferronin testejä, riippuen varianssien yhtäsuuruudesta. Päivittäisen liikuntasuosituksen (60 min) täyttyminen oli yhteydessä oppilaiden aktiivisuuteen välitunneilla sekä heidän osallistumiseensa koulun piha-alueiden ja välituntitoiminnan suunnitteluun ja ohjaamiseen. Fyysisesti aktiivisemmat oppilaat viettivät enemmän aikaa ulkona välitunneilla ja osallistuivat koulun toiminnan kehittämiseen useammin kuin vähemmän aktiiviset oppilaat. Poikien liikunta-aktiivisuus ja ulkona vietetty aika olivat tyttöjä suurempia, mutta sekä poikien että tyttöjen ulkona vietetty aika väheni huomattavasti ylemmille luokka-asteille siirryttäessä. Erityisesti yläkouluissa tulisi panostaa ulkotoimintojen houkuttelevuuteen ja tarjota tasa-arvoisia liikuntamahdollisuuksia eri sukupuolille ja ikäryhmille. Lisäksi ruutuajan lisääntyminen ylemmillä luokilla on tärkeä huomioitava tekijä, sillä se voi vähentää ulkona liikkumista ja fyysistä aktiivisuutta. Koulujen rooli oppilaiden liikunnan edistämisessä ja heidän aktiivisuutensa tukemisessa on merkittävä. Asiasanat: fyysinen aktiivisuus, välitunti, oppilas, luokka-aste
first_indexed 2025-04-24T20:01:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalliomaa, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Anttila, Jere", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-24T10:38:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-24T10:38:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101612", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Anttila, J. & Kalliomaa, T. 2025. P\u00e4ivitt\u00e4isen fyysisen aktiivisuuden ja v\u00e4lituntik\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokkalaisilla oppilailla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54 s, 1 liite.\n\nV\u00e4h\u00e4inen fyysinen aktiivisuus on terveysriski lapsille ja nuorille. Silti lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus v\u00e4henee heid\u00e4n vanhetessaan ja samalla heid\u00e4n paikallaanolonsa lis\u00e4\u00e4ntyy. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisten 5.-, 7.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja v\u00e4lituntitoiminnan yhteyksi\u00e4. Toisena tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa ja v\u00e4lituntik\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 ilmenevi\u00e4 sukupuoli- ja luokkatasoeroja. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa aineistona hy\u00f6dynnettiin vuoden 2022 LIITU-tutkimusta, joka on kansallinen poikkileikkaustutkimus lasten ja nuorten liikuntak\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4 Suomessa. LIITU-tutkimuksen tavoitteena on ker\u00e4t\u00e4 tietoa lasten ja nuorten liikkumisesta sek\u00e4 siihen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 ja ilmi\u00f6ist\u00e4. Vuoden 2022 tutkimus toteutettiin maalis-kes\u00e4kuussa internetkyselyn\u00e4 ja liikemittarimittauksina yhteisty\u00f6ss\u00e4 WHO:n koululaistutkimuksen kanssa. Kyselyyn vastasi yhteens\u00e4 10098 lasta ja nuorta. Menetelmin\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytimme 1-suuntaista ANOVAa, 2-suuntaista varianssianalyysia sek\u00e4 khiin neli\u00f6testi\u00e4. Varianssianalyysien tilastollisten merkitsevyyksien arvioinnissa hy\u00f6dynnettiin joko Tamhanen tai Bonferronin testej\u00e4, riippuen varianssien yht\u00e4suuruudesta.\n\nP\u00e4ivitt\u00e4isen liikuntasuosituksen (60 min) t\u00e4yttyminen oli yhteydess\u00e4 oppilaiden aktiivisuuteen v\u00e4litunneilla sek\u00e4 heid\u00e4n osallistumiseensa koulun piha-alueiden ja v\u00e4lituntitoiminnan suunnitteluun ja ohjaamiseen. Fyysisesti aktiivisemmat oppilaat viettiv\u00e4t enemm\u00e4n aikaa ulkona v\u00e4litunneilla ja osallistuivat koulun toiminnan kehitt\u00e4miseen useammin kuin v\u00e4hemm\u00e4n aktiiviset oppilaat. Poikien liikunta-aktiivisuus ja ulkona vietetty aika olivat tytt\u00f6j\u00e4 suurempia, mutta sek\u00e4 poikien ett\u00e4 tytt\u00f6jen ulkona vietetty aika v\u00e4heni huomattavasti ylemmille luokka-asteille siirrytt\u00e4ess\u00e4. Erityisesti yl\u00e4kouluissa tulisi panostaa ulkotoimintojen houkuttelevuuteen ja tarjota tasa-arvoisia liikuntamahdollisuuksia eri sukupuolille ja ik\u00e4ryhmille. Lis\u00e4ksi ruutuajan lis\u00e4\u00e4ntyminen ylemmill\u00e4 luokilla on t\u00e4rke\u00e4 huomioitava tekij\u00e4, sill\u00e4 se voi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 ulkona liikkumista ja fyysist\u00e4 aktiivisuutta. Koulujen rooli oppilaiden liikunnan edist\u00e4misess\u00e4 ja heid\u00e4n aktiivisuutensa tukemisessa on merkitt\u00e4v\u00e4.\n\nAsiasanat: fyysinen aktiivisuus, v\u00e4litunti, oppilas, luokka-aste", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-04-24T10:38:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-24T10:38:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "74", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4ivitt\u00e4isen fyysisen aktiivisuuden ja v\u00e4lituntik\u00e4ytt\u00e4ytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504243431", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101612
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:24Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bd0c9df-a248-4ec6-a803-057d39cfae34\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504243431.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalliomaa, Tuomas Anttila, Jere Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
title Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla
title_full Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla
title_fullStr Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla
title_full_unstemmed Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla
title_short Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla
title_sort päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5 7 ja 9 luokan oppilailla
title_txtP Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokan oppilailla
topic Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
topic_facet Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma Master's Degree Programme in Sport Pedagogy
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101612 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504243431
work_keys_str_mv AT kalliomaatuomas päivittäisenfyysisenaktiivisuudenjavälituntikäyttäytymisenyhteydet57ja9luokanopp