Summary: | Anttila, J. & Kalliomaa, T. 2025. Päivittäisen fyysisen aktiivisuuden ja välituntikäyttäytymisen yhteydet 5.-, 7.- ja 9.- luokkalaisilla oppilailla. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 54 s, 1 liite.
Vähäinen fyysinen aktiivisuus on terveysriski lapsille ja nuorille. Silti lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus vähenee heidän vanhetessaan ja samalla heidän paikallaanolonsa lisääntyy. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää suomalaisten 5.-, 7.- ja 9.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja välituntitoiminnan yhteyksiä. Toisena tavoitteena oli selvittää fyysisessä aktiivisuudessa ja välituntikäyttäytymisessä ilmeneviä sukupuoli- ja luokkatasoeroja.
Tässä tutkimuksessa aineistona hyödynnettiin vuoden 2022 LIITU-tutkimusta, joka on kansallinen poikkileikkaustutkimus lasten ja nuorten liikuntakäyttäytymisestä Suomessa. LIITU-tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa lasten ja nuorten liikkumisesta sekä siihen liittyvistä tekijöistä ja ilmiöistä. Vuoden 2022 tutkimus toteutettiin maalis-kesäkuussa internetkyselynä ja liikemittarimittauksina yhteistyössä WHO:n koululaistutkimuksen kanssa. Kyselyyn vastasi yhteensä 10098 lasta ja nuorta. Menetelminä tutkimuksessa käytimme 1-suuntaista ANOVAa, 2-suuntaista varianssianalyysia sekä khiin neliötestiä. Varianssianalyysien tilastollisten merkitsevyyksien arvioinnissa hyödynnettiin joko Tamhanen tai Bonferronin testejä, riippuen varianssien yhtäsuuruudesta.
Päivittäisen liikuntasuosituksen (60 min) täyttyminen oli yhteydessä oppilaiden aktiivisuuteen välitunneilla sekä heidän osallistumiseensa koulun piha-alueiden ja välituntitoiminnan suunnitteluun ja ohjaamiseen. Fyysisesti aktiivisemmat oppilaat viettivät enemmän aikaa ulkona välitunneilla ja osallistuivat koulun toiminnan kehittämiseen useammin kuin vähemmän aktiiviset oppilaat. Poikien liikunta-aktiivisuus ja ulkona vietetty aika olivat tyttöjä suurempia, mutta sekä poikien että tyttöjen ulkona vietetty aika väheni huomattavasti ylemmille luokka-asteille siirryttäessä. Erityisesti yläkouluissa tulisi panostaa ulkotoimintojen houkuttelevuuteen ja tarjota tasa-arvoisia liikuntamahdollisuuksia eri sukupuolille ja ikäryhmille. Lisäksi ruutuajan lisääntyminen ylemmillä luokilla on tärkeä huomioitava tekijä, sillä se voi vähentää ulkona liikkumista ja fyysistä aktiivisuutta. Koulujen rooli oppilaiden liikunnan edistämisessä ja heidän aktiivisuutensa tukemisessa on merkittävä.
Asiasanat: fyysinen aktiivisuus, välitunti, oppilas, luokka-aste
|