Yhteenveto: | Tämä monimuototutkielma käsittelee verkkopohjaisen kitaravalmennuksen suunnittelua ja toteutusta. Tutkimuksen tavoitteena on analysoida verkkokurssin pedagogisten ratkaisujen merkitystä oppimiskokemukselle sekä sitä millaisia haasteita ja mahdollisuuksia verkkopohjainen soitonopetus tarjoaa.
Tutkimuksen kohteena on 30 päivän mittainen verkkokurssi, jossa oppilaat harjoittelevat kitaransoiton keskeisiä osa-alueita: melodiaa, harmoniaa ja rytmiä. Kurssi toteutettiin Thinkific-alustalla, jossa oppimateriaali oli jaksotettu viikoittaisiin moduuleihin. Asynkroninen oppiminen mahdollisti opiskelijoille joustavuuden suorittaa kurssi omaan tahtiin, kun taas synkroninen oppiminen toteutui Zoom-luentojen muodossa, jotka loivat vuorovaikutusta oppilaiden ja opettajan välille. Lisäksi opiskelijat osallistuivat keskusteluihin suljetussa Facebook-ryhmässä, mikä tuki oppimisprosessia ja yhteisöllistä oppimista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että moduulipohjainen jaksottelu yhdistettynä vuorovaikutteisiin elementteihin parantaa opiskelijoiden sitoutumista ja oppimiskokemusta. Toisaalta verkkopohjaisen soitonopetuksen haasteina nousivat esiin jatkuvan sisällöntuotannon vaatimukset sekä tekniset haasteet, kuten video- ja äänituotannon resurssitarpeet. Kurssin jatkokehitystä ajatellen erityisesti oppilaiden eritasoiset tarpeet ja eriyttävä opetussuunnittelu nousevat keskeisiksi kehityskohteiksi.
Tutkimus tuottaa arvokasta tietoa verkkopohjaisen soitonopetuksen pedagogisista ratkaisuista ja tuo esiin mahdollisuuksia digitaalisten oppimisympäristöjen tehokkaaseen käyttöön musiikinopetuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää laajemmin musiikin verkkovalmennuksen kehittämisessä ja erilaisten e-oppimismallien optimoinnissa.
|