fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutala, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-24T06:40:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-24T06:40:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digiaikakaudella sosiaalisen median asema kommunikoinnissa on merkitt\u00e4v\u00e4. Yritysten kohdalla sosiaalisen \nmedian, kuten TikTokin ja Instagramin k\u00e4ytt\u00f6 mahdollistaa niin vuorovaikutuksen yrityksen ja sen asiakkaiden \nv\u00e4lill\u00e4, kuin myynnin kasvattamisen. Yritykset pyrkiv\u00e4tkin maksimoimaan sosiaalisen median markkinoinnin \nhy\u00f6dyt eri alustojen kautta. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden mainostaminen sosiaalisessa mediassa kasvaa \njatkuvasti, ja ostajat suosivat yh\u00e4 enemm\u00e4n kest\u00e4vi\u00e4 valintoja. Vuonna 2019 toteutetussa Statistan globaalissa \nkyselyss\u00e4 selvisi, ett\u00e4 64% naisista priorisoi kosmetiikkaa ostaessaan tuotteita, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t orgaanisia \nainesosia. 60% vastaajista puolestaan priorisoi tuotteiden ekologisia ominaisuuksia ja 52% vegaaneja ainesosia. \nN\u00e4ihin kuluttajien vaatimuksiin pyrkii vastaamaan my\u00f6s suomalainen kosmetiikkabr\u00e4ndi Lumene, joka korostaa \ntuotteissaan muun muassa pohjoisen luonnosta saatuja ainesosia. \n \nAiempaa tutkimusta mainosten semiotiikasta l\u00f6ytyy melko paljon, kun taas yksityiskohtaisempaa, \nkosmetiikkayrityksiin keskittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta v\u00e4hemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy nimenomaan suomalaiseen \nkosmetiikkayritykseen, jolle vastuullisuus ja luonnon kunnioittaminen ovat iso osa br\u00e4ndi\u00e4. Analysoitava data \nkoostuu yhteens\u00e4 kolmestatoista Lumenen tekem\u00e4st\u00e4 sosiaalisen median julkaisusta Instagramissa ja TikTokissa \nkoskien Valo -tuotesarjaa. Julkaisut sijoittuvat vuosille 2022-2024, ja ne on valittu selaamalla postaukset l\u00e4pi \nkronologisessa j\u00e4rjestyksess\u00e4. Tietyn tuotesarjan ja sosiaalisen median alustojen valitseminen auttavat \nrajaamaan aineiston m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n teoreettisena kehyksen\u00e4 Machin ja Mayrin (2012) \nsosiaalisen semiotiikan viitekehyst\u00e4, jota l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuksessa multimodaalisen diskurssianalyysin kautta. \nN\u00e4in tutkimuksessa pystyt\u00e4\u00e4n esittelem\u00e4\u00e4n yksityiskohtaisesti sek\u00e4 kielellisi\u00e4 ett\u00e4 visuaalisia markkinoinnin \nkeinoja Lumenen postauksissa. \n \nTutkimuksessa k\u00e4y ilmi, miten esimerkiksi sanojen toisteisuus on t\u00e4rke\u00e4 osa markkinointia, jotta asiakas \nsaadaan assosioimaan tietty sana osaksi tuotetta. Vaikka alustojen sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4 on paljon samoja piirteit\u00e4, kuten \nv\u00e4ris\u00e4vyt ja tietyt emojit, on niiss\u00e4 hyvin erilainen tyyli. Instagramissa Valo-tuotteita markkinoidaan \nvirallisempaan tyyliin, kun taas TikTokissa sis\u00e4lt\u00f6 on rennompaa ja autenttisempaa. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4tt\u00e4\u00e4kin tilaa \ntulevaisuuden tutkimuksille, jossa voitaisiin keskitty\u00e4 tarkemmin nimenomaan postausten tyyliin, tutkien \nsis\u00e4ll\u00f6n tyylin merkityst\u00e4 mainoksen vaikuttavuuden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-24T06:40:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-24T06:40:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene\u2019s Instagram and TikTok marketing", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504243425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosmetiikkateollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|