A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing

Digiaikakaudella sosiaalisen median asema kommunikoinnissa on merkittävä. Yritysten kohdalla sosiaalisen median, kuten TikTokin ja Instagramin käyttö mahdollistaa niin vuorovaikutuksen yrityksen ja sen asiakkaiden välillä, kuin myynnin kasvattamisen. Yritykset pyrkivätkin maksimoimaan sosiaalisen...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suutala, Laura
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101605
_version_ 1833407614021533696
author Suutala, Laura
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suutala, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suutala, Laura Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suutala, Laura
datasource_str_mv jyx
description Digiaikakaudella sosiaalisen median asema kommunikoinnissa on merkittävä. Yritysten kohdalla sosiaalisen median, kuten TikTokin ja Instagramin käyttö mahdollistaa niin vuorovaikutuksen yrityksen ja sen asiakkaiden välillä, kuin myynnin kasvattamisen. Yritykset pyrkivätkin maksimoimaan sosiaalisen median markkinoinnin hyödyt eri alustojen kautta. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden mainostaminen sosiaalisessa mediassa kasvaa jatkuvasti, ja ostajat suosivat yhä enemmän kestäviä valintoja. Vuonna 2019 toteutetussa Statistan globaalissa kyselyssä selvisi, että 64% naisista priorisoi kosmetiikkaa ostaessaan tuotteita, jotka sisältävät orgaanisia ainesosia. 60% vastaajista puolestaan priorisoi tuotteiden ekologisia ominaisuuksia ja 52% vegaaneja ainesosia. Näihin kuluttajien vaatimuksiin pyrkii vastaamaan myös suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene, joka korostaa tuotteissaan muun muassa pohjoisen luonnosta saatuja ainesosia. Aiempaa tutkimusta mainosten semiotiikasta löytyy melko paljon, kun taas yksityiskohtaisempaa, kosmetiikkayrityksiin keskittyvää tutkimusta vähemmän. Tämä tutkimus keskittyy nimenomaan suomalaiseen kosmetiikkayritykseen, jolle vastuullisuus ja luonnon kunnioittaminen ovat iso osa brändiä. Analysoitava data koostuu yhteensä kolmestatoista Lumenen tekemästä sosiaalisen median julkaisusta Instagramissa ja TikTokissa koskien Valo -tuotesarjaa. Julkaisut sijoittuvat vuosille 2022-2024, ja ne on valittu selaamalla postaukset läpi kronologisessa järjestyksessä. Tietyn tuotesarjan ja sosiaalisen median alustojen valitseminen auttavat rajaamaan aineiston määrää. Tutkimuksessa hyödynnetään teoreettisena kehyksenä Machin ja Mayrin (2012) sosiaalisen semiotiikan viitekehystä, jota lähestytään tutkimuksessa multimodaalisen diskurssianalyysin kautta. Näin tutkimuksessa pystytään esittelemään yksityiskohtaisesti sekä kielellisiä että visuaalisia markkinoinnin keinoja Lumenen postauksissa. Tutkimuksessa käy ilmi, miten esimerkiksi sanojen toisteisuus on tärkeä osa markkinointia, jotta asiakas saadaan assosioimaan tietty sana osaksi tuotetta. Vaikka alustojen sisällössä on paljon samoja piirteitä, kuten värisävyt ja tietyt emojit, on niissä hyvin erilainen tyyli. Instagramissa Valo-tuotteita markkinoidaan virallisempaan tyyliin, kun taas TikTokissa sisältö on rennompaa ja autenttisempaa. Tämä jättääkin tilaa tulevaisuuden tutkimuksille, jossa voitaisiin keskittyä tarkemmin nimenomaan postausten tyyliin, tutkien sisällön tyylin merkitystä mainoksen vaikuttavuuden kannalta.
first_indexed 2025-04-24T20:01:26Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suutala, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-24T06:40:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-24T06:40:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digiaikakaudella sosiaalisen median asema kommunikoinnissa on merkitt\u00e4v\u00e4. Yritysten kohdalla sosiaalisen \nmedian, kuten TikTokin ja Instagramin k\u00e4ytt\u00f6 mahdollistaa niin vuorovaikutuksen yrityksen ja sen asiakkaiden \nv\u00e4lill\u00e4, kuin myynnin kasvattamisen. Yritykset pyrkiv\u00e4tkin maksimoimaan sosiaalisen median markkinoinnin \nhy\u00f6dyt eri alustojen kautta. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden mainostaminen sosiaalisessa mediassa kasvaa \njatkuvasti, ja ostajat suosivat yh\u00e4 enemm\u00e4n kest\u00e4vi\u00e4 valintoja. Vuonna 2019 toteutetussa Statistan globaalissa \nkyselyss\u00e4 selvisi, ett\u00e4 64% naisista priorisoi kosmetiikkaa ostaessaan tuotteita, jotka sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t orgaanisia \nainesosia. 60% vastaajista puolestaan priorisoi tuotteiden ekologisia ominaisuuksia ja 52% vegaaneja ainesosia. \nN\u00e4ihin kuluttajien vaatimuksiin pyrkii vastaamaan my\u00f6s suomalainen kosmetiikkabr\u00e4ndi Lumene, joka korostaa \ntuotteissaan muun muassa pohjoisen luonnosta saatuja ainesosia. \n \nAiempaa tutkimusta mainosten semiotiikasta l\u00f6ytyy melko paljon, kun taas yksityiskohtaisempaa, \nkosmetiikkayrityksiin keskittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta v\u00e4hemm\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyy nimenomaan suomalaiseen \nkosmetiikkayritykseen, jolle vastuullisuus ja luonnon kunnioittaminen ovat iso osa br\u00e4ndi\u00e4. Analysoitava data \nkoostuu yhteens\u00e4 kolmestatoista Lumenen tekem\u00e4st\u00e4 sosiaalisen median julkaisusta Instagramissa ja TikTokissa \nkoskien Valo -tuotesarjaa. Julkaisut sijoittuvat vuosille 2022-2024, ja ne on valittu selaamalla postaukset l\u00e4pi \nkronologisessa j\u00e4rjestyksess\u00e4. Tietyn tuotesarjan ja sosiaalisen median alustojen valitseminen auttavat \nrajaamaan aineiston m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n teoreettisena kehyksen\u00e4 Machin ja Mayrin (2012) \nsosiaalisen semiotiikan viitekehyst\u00e4, jota l\u00e4hestyt\u00e4\u00e4n tutkimuksessa multimodaalisen diskurssianalyysin kautta. \nN\u00e4in tutkimuksessa pystyt\u00e4\u00e4n esittelem\u00e4\u00e4n yksityiskohtaisesti sek\u00e4 kielellisi\u00e4 ett\u00e4 visuaalisia markkinoinnin \nkeinoja Lumenen postauksissa. \n \nTutkimuksessa k\u00e4y ilmi, miten esimerkiksi sanojen toisteisuus on t\u00e4rke\u00e4 osa markkinointia, jotta asiakas \nsaadaan assosioimaan tietty sana osaksi tuotetta. Vaikka alustojen sis\u00e4ll\u00f6ss\u00e4 on paljon samoja piirteit\u00e4, kuten \nv\u00e4ris\u00e4vyt ja tietyt emojit, on niiss\u00e4 hyvin erilainen tyyli. Instagramissa Valo-tuotteita markkinoidaan \nvirallisempaan tyyliin, kun taas TikTokissa sis\u00e4lt\u00f6 on rennompaa ja autenttisempaa. T\u00e4m\u00e4 j\u00e4tt\u00e4\u00e4kin tilaa \ntulevaisuuden tutkimuksille, jossa voitaisiin keskitty\u00e4 tarkemmin nimenomaan postausten tyyliin, tutkien \nsis\u00e4ll\u00f6n tyylin merkityst\u00e4 mainoksen vaikuttavuuden kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-24T06:40:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-24T06:40:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene\u2019s Instagram and TikTok marketing", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504243425", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kosmetiikkateollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "semiotiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "TikTok", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101605
language eng
last_indexed 2025-05-21T20:06:12Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suutala, Laura A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing Englannin kieli English kosmetiikkateollisuus sosiaalinen media markkinointi semiotiikka Instagram TikTok
title A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing
title_full A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing
title_fullStr A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing
title_full_unstemmed A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing
title_short A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing
title_sort comparative analysis of lexical and visual elements used on lumene s instagram and tiktok marketing
title_txtP A comparative analysis of lexical and visual elements used on Lumene’s Instagram and TikTok marketing
topic Englannin kieli English kosmetiikkateollisuus sosiaalinen media markkinointi semiotiikka Instagram TikTok
topic_facet Englannin kieli English Instagram TikTok kosmetiikkateollisuus markkinointi semiotiikka sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101605 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504243425
work_keys_str_mv AT suutalalaura acomparativeanalysisoflexicalandvisualelementsusedonlumenesinstagramandtiktokmarket AT suutalalaura comparativeanalysisoflexicalandvisualelementsusedonlumenesinstagramandtiktokmarketi