Summary: | Digiaikakaudella sosiaalisen median asema kommunikoinnissa on merkittävä. Yritysten kohdalla sosiaalisen
median, kuten TikTokin ja Instagramin käyttö mahdollistaa niin vuorovaikutuksen yrityksen ja sen asiakkaiden
välillä, kuin myynnin kasvattamisen. Yritykset pyrkivätkin maksimoimaan sosiaalisen median markkinoinnin
hyödyt eri alustojen kautta. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden mainostaminen sosiaalisessa mediassa kasvaa
jatkuvasti, ja ostajat suosivat yhä enemmän kestäviä valintoja. Vuonna 2019 toteutetussa Statistan globaalissa
kyselyssä selvisi, että 64% naisista priorisoi kosmetiikkaa ostaessaan tuotteita, jotka sisältävät orgaanisia
ainesosia. 60% vastaajista puolestaan priorisoi tuotteiden ekologisia ominaisuuksia ja 52% vegaaneja ainesosia.
Näihin kuluttajien vaatimuksiin pyrkii vastaamaan myös suomalainen kosmetiikkabrändi Lumene, joka korostaa
tuotteissaan muun muassa pohjoisen luonnosta saatuja ainesosia.
Aiempaa tutkimusta mainosten semiotiikasta löytyy melko paljon, kun taas yksityiskohtaisempaa,
kosmetiikkayrityksiin keskittyvää tutkimusta vähemmän. Tämä tutkimus keskittyy nimenomaan suomalaiseen
kosmetiikkayritykseen, jolle vastuullisuus ja luonnon kunnioittaminen ovat iso osa brändiä. Analysoitava data
koostuu yhteensä kolmestatoista Lumenen tekemästä sosiaalisen median julkaisusta Instagramissa ja TikTokissa
koskien Valo -tuotesarjaa. Julkaisut sijoittuvat vuosille 2022-2024, ja ne on valittu selaamalla postaukset läpi
kronologisessa järjestyksessä. Tietyn tuotesarjan ja sosiaalisen median alustojen valitseminen auttavat
rajaamaan aineiston määrää. Tutkimuksessa hyödynnetään teoreettisena kehyksenä Machin ja Mayrin (2012)
sosiaalisen semiotiikan viitekehystä, jota lähestytään tutkimuksessa multimodaalisen diskurssianalyysin kautta.
Näin tutkimuksessa pystytään esittelemään yksityiskohtaisesti sekä kielellisiä että visuaalisia markkinoinnin
keinoja Lumenen postauksissa.
Tutkimuksessa käy ilmi, miten esimerkiksi sanojen toisteisuus on tärkeä osa markkinointia, jotta asiakas
saadaan assosioimaan tietty sana osaksi tuotetta. Vaikka alustojen sisällössä on paljon samoja piirteitä, kuten
värisävyt ja tietyt emojit, on niissä hyvin erilainen tyyli. Instagramissa Valo-tuotteita markkinoidaan
virallisempaan tyyliin, kun taas TikTokissa sisältö on rennompaa ja autenttisempaa. Tämä jättääkin tilaa
tulevaisuuden tutkimuksille, jossa voitaisiin keskittyä tarkemmin nimenomaan postausten tyyliin, tutkien
sisällön tyylin merkitystä mainoksen vaikuttavuuden kannalta.
|