Peruskoulusta toiselle asteelle vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien opintoihin antaman tuen yhteyttä lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen. Lisäksi tutkittiin tuen ja muiden tekijöiden yhteisvaikutusta opinnoista valmistumiseen. Tällöin tarkastelussa huomioitiin sukupuoli, peruskoulun päät...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ylönen, Jaana, Järvinen, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101604
_version_ 1833407614020485120
author Ylönen, Jaana Järvinen, Katri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylönen, Jaana Järvinen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylönen, Jaana Järvinen, Katri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylönen, Jaana
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien opintoihin antaman tuen yhteyttä lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen. Lisäksi tutkittiin tuen ja muiden tekijöiden yhteisvaikutusta opinnoista valmistumiseen. Tällöin tarkastelussa huomioitiin sukupuoli, peruskoulun päättötodistuksen kaikkien oppiaineiden keskiarvo ja vanhempien sosioekonominen asema. Tämän tutkimuksen aineisto (n = 638) oli osa Koulupolku-pitkittäistutkimusta, joka on jatkoa Alkuportaat-tutkimukselle. Tutkimuksilla seurattiin nuorten koulupolkuja neljällä paikkakunnalla eri puolilla Suomea vuosina 2006–2024. Tässä tutkimuksessa vanhempien tukea mitattiin oppilaiden 9. luokalla itsearvioimana SEI-kyselyllä (Appleton ym., 2006). Aineistoa tarkasteltiin Pearsonin ja Spearmanin korrelaatioilla sekä ristiintaulukoinnilla ja χ2-testillä. Binäärisellä logistisella regressioanalyysillä tutkittiin tuen yhteyttä valmistumiseen koulumuodosta riippumatta ja toisella askeleella huomioitiin kontrollimuuttujat. Analyysit toteutettiin vielä erikseen lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Tutkimus osoitti nuoren 9. luokalla vanhemmiltaan opintoihin saadun tuen lisäävän todennäköisyyttä valmistua lukion ja ammatillisen koulutuksen opinnoista. Todennäköisyys kasvoi, kun mallissa oli mukana tuen lisäksi osallistujien taustatekijät. Myös poikasukupuoli ja peruskoulun päättötodistuksen korkeampi keskiarvo ennustivat suurempaa todennäköisyyttä valmistua opinnoista. Koulujen ja kasvatusalan henkilöstön on tärkeää tiedostaa peruskoulun aikaisen kodin ja koulun yhteistyön merkitys myös nuoren jatko-opintoja ajatellen. Vanhempia on pyrittävä kannustamaan siinä, että he tukevat mahdollisimman paljon nuorta tämän opinnoissaan.
first_indexed 2025-04-24T20:01:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Leskinen, Markku", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Mikko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00f6nen, Jaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Katri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-24T06:37:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-24T06:37:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101604", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhempien opintoihin antaman \ntuen yhteytt\u00e4 lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen. Lis\u00e4ksi \ntutkittiin tuen ja muiden tekij\u00f6iden yhteisvaikutusta opinnoista valmistumiseen. \nT\u00e4ll\u00f6in tarkastelussa huomioitiin sukupuoli, peruskoulun p\u00e4\u00e4tt\u00f6todistuksen \nkaikkien oppiaineiden keskiarvo ja vanhempien sosioekonominen asema. \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto (n = 638) oli osa Koulupolku-pitkitt\u00e4istutkimusta, joka on jatkoa Alkuportaat-tutkimukselle. Tutkimuksilla seurattiin nuorten koulupolkuja nelj\u00e4ll\u00e4 paikkakunnalla eri puolilla Suomea vuosina 2006\u20132024. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vanhempien tukea mitattiin oppilaiden 9. luokalla itsearvioimana SEI-kyselyll\u00e4 (Appleton ym., 2006). Aineistoa tarkasteltiin Pearsonin ja \nSpearmanin korrelaatioilla sek\u00e4 ristiintaulukoinnilla ja \u03c72-testill\u00e4. Bin\u00e4\u00e4risell\u00e4 logistisella regressioanalyysill\u00e4 tutkittiin tuen yhteytt\u00e4 valmistumiseen koulumuodosta riippumatta ja toisella askeleella huomioitiin kontrollimuuttujat. Analyysit \ntoteutettiin viel\u00e4 erikseen lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. \nTutkimus osoitti nuoren 9. luokalla vanhemmiltaan opintoihin saadun tuen \nlis\u00e4\u00e4v\u00e4n todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4 valmistua lukion ja ammatillisen koulutuksen opinnoista. Todenn\u00e4k\u00f6isyys kasvoi, kun mallissa oli mukana tuen lis\u00e4ksi osallistujien \ntaustatekij\u00e4t. My\u00f6s poikasukupuoli ja peruskoulun p\u00e4\u00e4tt\u00f6todistuksen korkeampi keskiarvo ennustivat suurempaa todenn\u00e4k\u00f6isyytt\u00e4 valmistua opinnoista. \nKoulujen ja kasvatusalan henkil\u00f6st\u00f6n on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tiedostaa peruskoulun aikaisen kodin ja koulun yhteisty\u00f6n merkitys my\u00f6s nuoren jatko-opintoja ajatellen. \nVanhempia on pyritt\u00e4v\u00e4 kannustamaan siin\u00e4, ett\u00e4 he tukevat mahdollisimman \npaljon nuorta t\u00e4m\u00e4n opinnoissaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-24T06:37:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-24T06:37:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opinnoista valmistuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulun p\u00e4\u00e4tt\u00f6todistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504243424", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuolierot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101604
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:07Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/21b094a7-e359-49e4-ae8c-15de1369846f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504243424.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylönen, Jaana Järvinen, Katri Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen opinnoista valmistuminen vanhempien tuki peruskoulun päättötodistus kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education sukupuolierot lukio ammatillinen koulutus toisen asteen koulutus
title Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
title_full Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
title_fullStr Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
title_full_unstemmed Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
title_short Peruskoulusta toiselle asteelle
title_sort peruskoulusta toiselle asteelle vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
title_sub vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
title_txtP Peruskoulusta toiselle asteelle : vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen
topic opinnoista valmistuminen vanhempien tuki peruskoulun päättötodistus kouluun kiinnittyminen Erityispedagogiikka Special Education sukupuolierot lukio ammatillinen koulutus toisen asteen koulutus
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen koulutus kouluun kiinnittyminen lukio opinnoista valmistuminen peruskoulun päättötodistus sukupuolierot toisen asteen koulutus vanhempien tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101604 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504243424
work_keys_str_mv AT ylönenjaana peruskoulustatoiselleasteellevanhempienopintoihinantamantuenyhteyslukiostajaammatill