Peruskoulusta toiselle asteelle vanhempien opintoihin antaman tuen yhteys lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien opintoihin antaman tuen yhteyttä lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen. Lisäksi tutkittiin tuen ja muiden tekijöiden yhteisvaikutusta opinnoista valmistumiseen. Tällöin tarkastelussa huomioitiin sukupuoli, peruskoulun päät...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Ylönen, Jaana, Järvinen, Katri
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101604
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien opintoihin antaman tuen yhteyttä lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen. Lisäksi tutkittiin tuen ja muiden tekijöiden yhteisvaikutusta opinnoista valmistumiseen. Tällöin tarkastelussa huomioitiin sukupuoli, peruskoulun päättötodistuksen kaikkien oppiaineiden keskiarvo ja vanhempien sosioekonominen asema. Tämän tutkimuksen aineisto (n = 638) oli osa Koulupolku-pitkittäistutkimusta, joka on jatkoa Alkuportaat-tutkimukselle. Tutkimuksilla seurattiin nuorten koulupolkuja neljällä paikkakunnalla eri puolilla Suomea vuosina 2006–2024. Tässä tutkimuksessa vanhempien tukea mitattiin oppilaiden 9. luokalla itsearvioimana SEI-kyselyllä (Appleton ym., 2006). Aineistoa tarkasteltiin Pearsonin ja Spearmanin korrelaatioilla sekä ristiintaulukoinnilla ja χ2-testillä. Binäärisellä logistisella regressioanalyysillä tutkittiin tuen yhteyttä valmistumiseen koulumuodosta riippumatta ja toisella askeleella huomioitiin kontrollimuuttujat. Analyysit toteutettiin vielä erikseen lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Tutkimus osoitti nuoren 9. luokalla vanhemmiltaan opintoihin saadun tuen lisäävän todennäköisyyttä valmistua lukion ja ammatillisen koulutuksen opinnoista. Todennäköisyys kasvoi, kun mallissa oli mukana tuen lisäksi osallistujien taustatekijät. Myös poikasukupuoli ja peruskoulun päättötodistuksen korkeampi keskiarvo ennustivat suurempaa todennäköisyyttä valmistua opinnoista. Koulujen ja kasvatusalan henkilöstön on tärkeää tiedostaa peruskoulun aikaisen kodin ja koulun yhteistyön merkitys myös nuoren jatko-opintoja ajatellen. Vanhempia on pyrittävä kannustamaan siinä, että he tukevat mahdollisimman paljon nuorta tämän opinnoissaan.