Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien opintoihin antaman
tuen yhteyttä lukiosta ja ammatillisesta koulutuksesta valmistumiseen. Lisäksi
tutkittiin tuen ja muiden tekijöiden yhteisvaikutusta opinnoista valmistumiseen.
Tällöin tarkastelussa huomioitiin sukupuoli, peruskoulun päättötodistuksen
kaikkien oppiaineiden keskiarvo ja vanhempien sosioekonominen asema.
Tämän tutkimuksen aineisto (n = 638) oli osa Koulupolku-pitkittäistutkimusta, joka on jatkoa Alkuportaat-tutkimukselle. Tutkimuksilla seurattiin nuorten koulupolkuja neljällä paikkakunnalla eri puolilla Suomea vuosina 2006–2024.
Tässä tutkimuksessa vanhempien tukea mitattiin oppilaiden 9. luokalla itsearvioimana SEI-kyselyllä (Appleton ym., 2006). Aineistoa tarkasteltiin Pearsonin ja
Spearmanin korrelaatioilla sekä ristiintaulukoinnilla ja χ2-testillä. Binäärisellä logistisella regressioanalyysillä tutkittiin tuen yhteyttä valmistumiseen koulumuodosta riippumatta ja toisella askeleella huomioitiin kontrollimuuttujat. Analyysit
toteutettiin vielä erikseen lukion ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille.
Tutkimus osoitti nuoren 9. luokalla vanhemmiltaan opintoihin saadun tuen
lisäävän todennäköisyyttä valmistua lukion ja ammatillisen koulutuksen opinnoista. Todennäköisyys kasvoi, kun mallissa oli mukana tuen lisäksi osallistujien
taustatekijät. Myös poikasukupuoli ja peruskoulun päättötodistuksen korkeampi keskiarvo ennustivat suurempaa todennäköisyyttä valmistua opinnoista.
Koulujen ja kasvatusalan henkilöstön on tärkeää tiedostaa peruskoulun aikaisen kodin ja koulun yhteistyön merkitys myös nuoren jatko-opintoja ajatellen.
Vanhempia on pyrittävä kannustamaan siinä, että he tukevat mahdollisimman
paljon nuorta tämän opinnoissaan.
|