Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Olimme kiinnostuneita aiheesta, sillä opiskelijoiden jaksaminen ja hyvinvointi ovat viime vuosien aikana ollut huolenaiheena. Halusimme tässä tutkielmassa saada t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sjögren, Maria, Pelander, Lotta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Education, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101602
_version_ 1833407614019436544
author Sjögren, Maria Pelander, Lotta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sjögren, Maria Pelander, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sjögren, Maria Pelander, Lotta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Education Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sjögren, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Olimme kiinnostuneita aiheesta, sillä opiskelijoiden jaksaminen ja hyvinvointi ovat viime vuosien aikana ollut huolenaiheena. Halusimme tässä tutkielmassa saada tietoa siitä, millä tavoin tämä opintojen ja työn yhdistäminen näkyy opiskelijoissa juuri hyvinvoinnin ja jaksamisen näkökulmasta. Toteutimme tämän laadullisen tutkimuksen haastattelemalla kahdeksaa yliopisto-opiskelijaa, jotka työskentelivät opintojensa ohella. Keräsimme tutkimuksemme aineiston teemahaastatteluiden avulla. Aineiston analysoinnissa hyödynsimme teoriaohjaavaa sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineiston analyysin tukena käytimme teemoittelua, jonka avulla luokittelimme aineistoamme kolmeen teemaan tutkimuskysymystemme mukaisesti. Teemat olivat hyvinvoinnin elementit, hyvinvoinnin ja jaksamisen kokemukset sekä hyvinvoinnille ja jaksamiselle merkitykselliset tekijät. Tutkimustuloksemme osoittivat, että työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemukset omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta vaihtelivat jonkin verran. Osa vastaajista kokivat voivansa hyvin, kun taas osa kokivat olevansa kuormittuneita ja jaksavansa heikosti. Tutkimustulostemme mukaan näihin vaihteleviin kokemuksiin vaikuttivat esimerkiksi eri elämäntilanteet, sosiaalinen tuki sekä palautumisen ja levon mahdollisuus. Lisäksi työtavalla ja -määrällä oli vaikutusta siihen, millaiseksi opiskelijat kokivat oman hyvinvointinsa ja jaksamisensa.
first_indexed 2025-04-24T20:01:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Collin, Kaija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sj\u00f6gren, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pelander, Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-24T06:34:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-24T06:34:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4yvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Olimme kiinnostuneita aiheesta, sill\u00e4 opiskelijoiden jaksaminen ja hyvinvointi ovat viime vuosien aikana ollut huolenaiheena. Halusimme t\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa saada tietoa siit\u00e4, mill\u00e4 tavoin t\u00e4m\u00e4 opintojen ja ty\u00f6n yhdist\u00e4minen n\u00e4kyy opiskelijoissa juuri hyvinvoinnin ja jaksamisen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Toteutimme t\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen haastattelemalla kahdeksaa yliopisto-opiskelijaa, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t opintojensa ohella. Ker\u00e4simme tutkimuksemme aineiston teemahaastatteluiden avulla. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynsimme teoriaohjaavaa sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Aineiston analyysin tukena k\u00e4ytimme teemoittelua, jonka avulla luokittelimme aineistoamme kolmeen teemaan tutkimuskysymystemme mukaisesti. Teemat olivat hyvinvoinnin elementit, hyvinvoinnin ja jaksamisen kokemukset sek\u00e4 hyvinvoinnille ja jaksamiselle merkitykselliset tekij\u00e4t. Tutkimustuloksemme osoittivat, ett\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4yvien yliopisto-opiskelijoiden kokemukset omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta vaihtelivat jonkin verran. Osa vastaajista kokivat voivansa hyvin, kun taas osa kokivat olevansa kuormittuneita ja jaksavansa heikosti. Tutkimustulostemme mukaan n\u00e4ihin vaihteleviin kokemuksiin vaikuttivat esimerkiksi eri el\u00e4m\u00e4ntilanteet, sosiaalinen tuki sek\u00e4 palautumisen ja levon mahdollisuus. Lis\u00e4ksi ty\u00f6tavalla ja -m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 oli vaikutusta siihen, millaiseksi opiskelijat kokivat oman hyvinvointinsa ja jaksamisensa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-24T06:34:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-24T06:34:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opintojen ja ty\u00f6nteon yhdist\u00e4minen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504243422", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4k\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101602
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf4a2e0a-a7a0-49e4-86db-7813e90e94c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504243422.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sjögren, Maria Pelander, Lotta Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan Kasvatustiede Education Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling työssäkäynti työ hyvinvointi opiskelijat jaksaminen korkeakouluopiskelu
title Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
title_full Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
title_fullStr Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
title_full_unstemmed Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
title_short Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen
title_sort yliopisto opintojen ja työnteon yhdistäminen opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
title_sub opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
title_txtP Yliopisto-opintojen ja työnteon yhdistäminen : opiskelijoiden kokemuksia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan
topic Kasvatustiede Education Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling työssäkäynti työ hyvinvointi opiskelijat jaksaminen korkeakouluopiskelu
topic_facet Education Kasvatustiede Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma hyvinvointi jaksaminen korkeakouluopiskelu opiskelijat työ työssäkäynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101602 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504243422
work_keys_str_mv AT sjögrenmaria yliopistoopintojenjatyönteonyhdistäminenopiskelijoidenkokemuksiaomastahyvinvoinnist