Les cultures à la loupe proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones

Tämän materiaalipaketin tavoitteena on luoda ehdotelma oppimateriaalista, joka täydentää Cadeau 3 -oppikirjan frankofonisten kulttuurien opetusta. Kulttuurinopetus on kiinteä osa vieraiden kielten opetusta suomalaisen opetussuunnitelman mukaan, ja Cadeau -kirjasarja esittelee Ranskan kulttuuria, mut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Taskinen, Marjaana
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101601
_version_ 1835219121878335488
author Taskinen, Marjaana
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Taskinen, Marjaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Taskinen, Marjaana Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Taskinen, Marjaana
datasource_str_mv jyx
description Tämän materiaalipaketin tavoitteena on luoda ehdotelma oppimateriaalista, joka täydentää Cadeau 3 -oppikirjan frankofonisten kulttuurien opetusta. Kulttuurinopetus on kiinteä osa vieraiden kielten opetusta suomalaisen opetussuunnitelman mukaan, ja Cadeau -kirjasarja esittelee Ranskan kulttuuria, mutta Ranskan ulkopuolisia ranskankielisiä kulttuureja käsitellään vasta kirjasarjan kolmannessa ja viimeisessä osassa, eli Cadeau 3:ssa, joka on suunniteltu oppikirjaksi kuudennen luokan pitkän ranskan oppimäärään. Huomasimme kirjaa tutkiessamme, että Cadeau 3 esittelee lyhyesti Ranskan ulkopuolisia frankofonisia kulttuureja, muttei juurikaan tarjoa niitä käsitteleviä tehtäviä. Cadeau 3 on tällä hetkellä ainoa kuudennen luokan oppimäärään suunniteltu pitkän ranskan oppikirja, minkä vuoksi se on laajassa käytössä suomalaisissa kouluissa. Näin ollen suunnittelemallamme materiaalilla on merkittävä käytännön hyöty ja arvo sekä opettajille että oppilaille, sillä markkinoilla ei ole tällä hetkellä muitakaan kirjasarjavaihtoehtoja, jotka täyttäisivät tämän puutteen kulttuuritehtävistä. Materiaalipaketin sisältö on teemoiteltu Cadeau 3:ssa esiteltyjen maiden mukaan, joten paketissa on tehtäviä Guadeloupesta, Belgiasta, Marokosta, Sveitsistä, Quebecista ja Senegalista. Materiaalipaketin tehtävien pääajatus on multisensoriaalisessa oppimisessa. Multisensoriaalinen oppiminen hyödyntää useita eri aisteja ja stimuloi useampaa aistikanavaa samanaikaisesti. Periaatteena on, että oppiminen ei rajoitu yhden aistin varaan, vaan opittava aines on omaksuttavissa useamman aistin kautta, mikä tukee oppimisprosessia. Olemme hyödyntäneet tehtävissä myös osia Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriasta, jossa oppiminen nähdään nelivaiheisena prosessina. Kokemuksellisen oppimiseen liittyvistä periaatteista olemme nostaneet keskiöön reflektion, oppilaan aktiivisen toimijuuden oppimisprosessissa sekä oppilaiden omat kokemukset, joita he peilaavat uusiin oppimiinsa ilmiöihin. Materiaalipakettimme on siis vahvasti oppilaskeskeinen ja opettaja toimii oppimisen tukena. Materiaalipaketin tehtävissä on korostettu myös autenttisuutta – tehtävät on suunniteltu kohderyhmän kokemusmaailma ja aito vuorovaikutus huomioon ottaen.
first_indexed 2025-04-24T20:01:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taskinen, Marjaana", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-24T06:29:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-24T06:29:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101601", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n materiaalipaketin tavoitteena on luoda ehdotelma oppimateriaalista, joka t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 Cadeau 3 -oppikirjan frankofonisten kulttuurien opetusta. Kulttuurinopetus on kiinte\u00e4 osa vieraiden kielten opetusta suomalaisen opetussuunnitelman mukaan, ja Cadeau -kirjasarja esittelee Ranskan kulttuuria, mutta Ranskan ulkopuolisia ranskankielisi\u00e4 kulttuureja k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vasta kirjasarjan kolmannessa ja viimeisess\u00e4 osassa, eli Cadeau 3:ssa, \njoka on suunniteltu oppikirjaksi kuudennen luokan pitk\u00e4n ranskan oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Huomasimme kirjaa tutkiessamme, ett\u00e4 Cadeau 3 esittelee lyhyesti Ranskan ulkopuolisia frankofonisia kulttuureja, muttei juurikaan tarjoa \nniit\u00e4 k\u00e4sittelevi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4. Cadeau 3 on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ainoa kuudennen luokan oppim\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n suunniteltu pitk\u00e4n \nranskan oppikirja, mink\u00e4 vuoksi se on laajassa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 suomalaisissa kouluissa. N\u00e4in ollen suunnittelemallamme materiaalilla on merkitt\u00e4v\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n hy\u00f6ty ja arvo sek\u00e4 opettajille ett\u00e4 oppilaille, sill\u00e4 markkinoilla ei \nole t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 muitakaan kirjasarjavaihtoehtoja, jotka t\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t t\u00e4m\u00e4n puutteen kulttuuriteht\u00e4vist\u00e4. \n \nMateriaalipaketin sis\u00e4lt\u00f6 on teemoiteltu Cadeau 3:ssa esiteltyjen maiden mukaan, joten paketissa on teht\u00e4vi\u00e4 \nGuadeloupesta, Belgiasta, Marokosta, Sveitsist\u00e4, Quebecista ja Senegalista. Materiaalipaketin teht\u00e4vien p\u00e4\u00e4ajatus on multisensoriaalisessa oppimisessa. Multisensoriaalinen oppiminen hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 useita eri aisteja ja stimuloi useampaa aistikanavaa samanaikaisesti. Periaatteena on, ett\u00e4 oppiminen ei rajoitu yhden aistin varaan, vaan opittava aines on omaksuttavissa useamman aistin kautta, mik\u00e4 tukee oppimisprosessia. Olemme hy\u00f6dynt\u00e4neet teht\u00e4viss\u00e4 my\u00f6s osia Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriasta, jossa oppiminen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n nelivaiheisena prosessina. Kokemuksellisen oppimiseen liittyvist\u00e4 periaatteista olemme nostaneet keski\u00f6\u00f6n reflektion, \noppilaan aktiivisen toimijuuden oppimisprosessissa sek\u00e4 oppilaiden omat kokemukset, joita he peilaavat uusiin \noppimiinsa ilmi\u00f6ihin. Materiaalipakettimme on siis vahvasti oppilaskeskeinen ja opettaja toimii oppimisen tukena. Materiaalipaketin teht\u00e4viss\u00e4 on korostettu my\u00f6s autenttisuutta \u2013 teht\u00e4v\u00e4t on suunniteltu kohderyhm\u00e4n \nkokemusmaailma ja aito vuorovaikutus huomioon ottaen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-24T06:29:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-24T06:29:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "119", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurinopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multisensoriaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les cultures \u00e0 la loupe : proposition de mat\u00e9riel p\u00e9dagogique pour compl\u00e9ter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l\u2019initiation aux cultures francophones", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504243421", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskankieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101601
language fra
last_indexed 2025-06-10T20:00:53Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6c30978a-2163-4d51-82b1-63ac9b5a757c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504243421.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taskinen, Marjaana Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones kulttuurinopetus multisensoriaalisuus Romaaninen filologia Romance Philology ranskankieliset kulttuuri monikulttuurisuus kokemusoppiminen
title Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones
title_full Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones
title_fullStr Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones
title_full_unstemmed Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones
title_short Les cultures à la loupe
title_sort les cultures à la loupe proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel cadeau 3 sur l initiation aux cultures francophones
title_sub proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones
title_txtP Les cultures à la loupe : proposition de matériel pédagogique pour compléter le contenu du manuel Cadeau 3 sur l’initiation aux cultures francophones
topic kulttuurinopetus multisensoriaalisuus Romaaninen filologia Romance Philology ranskankieliset kulttuuri monikulttuurisuus kokemusoppiminen
topic_facet Romaaninen filologia Romance Philology kokemusoppiminen kulttuuri kulttuurinopetus monikulttuurisuus multisensoriaalisuus ranskankieliset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101601 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504243421
work_keys_str_mv AT taskinenmarjaana lesculturesalaloupepropositiondematerielpedagogiquepourcompleterlecontenudumanu