Summary: | Tämän materiaalipaketin tavoitteena on luoda ehdotelma oppimateriaalista, joka täydentää Cadeau 3 -oppikirjan frankofonisten kulttuurien opetusta. Kulttuurinopetus on kiinteä osa vieraiden kielten opetusta suomalaisen opetussuunnitelman mukaan, ja Cadeau -kirjasarja esittelee Ranskan kulttuuria, mutta Ranskan ulkopuolisia ranskankielisiä kulttuureja käsitellään vasta kirjasarjan kolmannessa ja viimeisessä osassa, eli Cadeau 3:ssa,
joka on suunniteltu oppikirjaksi kuudennen luokan pitkän ranskan oppimäärään. Huomasimme kirjaa tutkiessamme, että Cadeau 3 esittelee lyhyesti Ranskan ulkopuolisia frankofonisia kulttuureja, muttei juurikaan tarjoa
niitä käsitteleviä tehtäviä. Cadeau 3 on tällä hetkellä ainoa kuudennen luokan oppimäärään suunniteltu pitkän
ranskan oppikirja, minkä vuoksi se on laajassa käytössä suomalaisissa kouluissa. Näin ollen suunnittelemallamme materiaalilla on merkittävä käytännön hyöty ja arvo sekä opettajille että oppilaille, sillä markkinoilla ei
ole tällä hetkellä muitakaan kirjasarjavaihtoehtoja, jotka täyttäisivät tämän puutteen kulttuuritehtävistä.
Materiaalipaketin sisältö on teemoiteltu Cadeau 3:ssa esiteltyjen maiden mukaan, joten paketissa on tehtäviä
Guadeloupesta, Belgiasta, Marokosta, Sveitsistä, Quebecista ja Senegalista. Materiaalipaketin tehtävien pääajatus on multisensoriaalisessa oppimisessa. Multisensoriaalinen oppiminen hyödyntää useita eri aisteja ja stimuloi useampaa aistikanavaa samanaikaisesti. Periaatteena on, että oppiminen ei rajoitu yhden aistin varaan, vaan opittava aines on omaksuttavissa useamman aistin kautta, mikä tukee oppimisprosessia. Olemme hyödyntäneet tehtävissä myös osia Kolbin kokemuksellisen oppimisen teoriasta, jossa oppiminen nähdään nelivaiheisena prosessina. Kokemuksellisen oppimiseen liittyvistä periaatteista olemme nostaneet keskiöön reflektion,
oppilaan aktiivisen toimijuuden oppimisprosessissa sekä oppilaiden omat kokemukset, joita he peilaavat uusiin
oppimiinsa ilmiöihin. Materiaalipakettimme on siis vahvasti oppilaskeskeinen ja opettaja toimii oppimisen tukena. Materiaalipaketin tehtävissä on korostettu myös autenttisuutta – tehtävät on suunniteltu kohderyhmän
kokemusmaailma ja aito vuorovaikutus huomioon ottaen.
|