Revolutionizing Marketing with Generative AI

Generative AI has become widespread in recent years and is increasingly being used in marketing. The phenomenon is relatively new to marketers and sales professionals, and it has not been studied much. However, the interest in the use of Generative AI in marketing has exploded in the last few years,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tomminen, Valtteri
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101599
Description
Summary:Generative AI has become widespread in recent years and is increasingly being used in marketing. The phenomenon is relatively new to marketers and sales professionals, and it has not been studied much. However, the interest in the use of Generative AI in marketing has exploded in the last few years, demonstrating the relevance and importance of the topic. The aim of the study was to investigate the impact of Generative AI on marketing and sales enhancement, immersive marketing and strategic management of marketing and sales in the era of Generative AI. The study delved into the use of Generative AI from several different perspectives to form a holistic understanding of the phenomenon and its implications. The theoretical framework of the study examined the effects of Generative AI from several different perspectives. First, the theoretical framework examined the impact of Generative AI on marketing and sales effectiveness. Then, the framework presented the main theories related to immersive marketing. The theories were also examined from a strategic management perspective, and the prevailing theories on challenges, ethics and regulation in the context of Generative AI were presented. The research was carried out using qualitative research and semi-structured interviews as a research method. The interviews involved 27 professionals in the field of Generative AI, marketing, sales and immersive environments. The empirical data was analyzed using abductive research methods and thematic analysis. The results showed the impact of Generative AI on marketing from different perspectives. Based on the study's findings, a model of the different stages of adopting Generative AI in marketing was developed. The study also showed the benefits and effects of Generative AI on sales. In addition, the study identified various factors that influence strategic marketing management in the era of Generative AI, by forming a new model of strategic management based on the results. In addition, the results of the study highlighted managerial implications for the usage of Generative AI at different levels. Generatiivinen tekoäly on yleistynyt merkittävästi viimevuosina, ja sitä on alettu hyödyntää enenevissä määrin markkinoinnissa. Ilmiö on verrattain uusi niin markkinoijille kuin myynnin ammattilaisille, ja sitä on tutkittu vähän. Kuitenkin kiinnostus generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissa on räjähtänyt aivan viime vuosien aikana, mikä osoittaa ilmiön ajankohtaisuuden ja tärkeyden. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa markkinointiin ja myyntiin, immersiiviseen markkinointiin sekä markkinoinnin ja myynnin strategiseen johtamiseen generatiivisen tekoälyn aikakaudella. Tutkimuksessa syvennyttiin generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseen useista eri näkökulmista muodostaen kokonaisvaltaisen käsityksen ilmiöstä ja sen vaikutuksista. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin generatiivisen tekoälyn vaikutuksia useista eri näkökulmista. Ensin teoreettinen viitekehys tarkasteli generatiivisen tekoälyn vaikutuksia markkinoinnin ja myynnin tehostamiseen. Sitten viitekehyksessä esiteltiin tärkeimmät teoriat liittyen immersiiviseen markkinointiin. Lisäksi teorioita tarkasteltiin strategisen johtamisen näkökulmasta ja esiteltiin haasteisiin, eettisyyteen ja regulaatioon liittyviä vallitsevia teorioita generatiivisen tekoälyn kontekstissa. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä hyödyntäen puolistrukturoituja haastatteluja tutkimusmetodina. Haastatteluihin osallistui 27 generatiivisen tekoälyn sekä markkinoinnin, myynnin ja immersiivisten ympäristöjen ammattilaista. Empiirinen aineisto analysoitiin hyödyntäen abduktiivisia tutkimusmenetelmiä sekä temaattista analysointia. Tutkimustulokset osoittivat, millaisia vaikutuksia generatiivisella tekoälyllä on markkinointiin eri näkökulmista. Tutkimuksessa muodostettiin generatiivisen tekoälyn käyttöönoton eri vaiheiden malli markkinoinnissa perustuen tutkimustuloksiin. Tutkimus ositti myös generatiivisen tekoälyn hyötyjä ja vaikutuksia myyntiin. Lisäksi tutkimuksessa tunnistettiin eri tekijöitä, jotka vaikuttavat strategiseen markkinoinnin johtamiseen generatiivisen tekoälyn aikakaudella, muodostaen tulosten pohjalta uudenlaisen strategisen johtamisen mallin. Lisäksi tutkimuksen tulokset nostivat esiin liikkeenjohdollisia päätelmiä generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä eri tasoilla.